این پول شماست؛ به بهترین شکل از آن استفاده کنید!

گزارشی از نشست مجازی دهمین سالگرد «ماه سواد مالی» در کانادا

نوامبر هر سال، ماه سواد مالی در کاناداست. هر سال در این ماه، رویدادهایی در سراسر کانادا برگزار می‌شود. هدف این رویدادها آگاه کردن عموم مردم این کشور از ضرورت یادگیری سواد مالی و معرفی خدمات و ابزارهای مالی موجود برای ارتقای دانش و مهارت‌های مالی‌ به آن‌هاست. کارگروه سواد مالی کانادا (فِلَگ)، ائتلافی متشکل از هفت سازمان غیرانتفاعی که با آژانس مصرف‌کنندگان مالی کانادا (اف‌سی‌اِی‌سی) همکاری می‌کنند، مسئولیت برگزاری این رویدادها را بر عهده دارد. 

دهمین سالگرد ماه سواد مالی با همکاری آژانس مصرف‌کنندگان خدمات مالی کانادا و انجمن بانکداران کانادا، در 19 نوامبر 2020 برگزار شد و طی آن، جوانان کانادایی نکات و ترفندهایی آموختند تا برای مدیریت بهتر امور مالی آماده شوند. جیمز کانینگهَم، کمدین و مربی سواد مالی، هدایت این نشست را بر عهده داشت و ماریا وِراناس از آژانس مصرف‌کنندگان خدمات مالی کانادا، مَتیو لَبقِش از انجمن بانکداران کانادا (سی‌بی‌اِی) و مِگان اِستوکس از سی‌بی‌اِی، به ترتیب در آن سخنرانی کردند.

جیمز کانینگهَم نشست را با بذله‌گویی شروع کرد و از مخاطبان پرسید چند درصدشان پیژامه به تن دارند. او ضمن تأکید بر اینکه سواد مالی به خودی خود ایجاد نمی‌شود و اکتسابی است، گفت: «نسل حاضر باهوش‌ترین نسل تاریخ است که آمادگی بسیاری برای یادگیری سواد مالی دارد». او در مقابل، میانسالان هم‌نسل خود را به دلیل آزمون و خطاها و اشتباه‌های زیادی که در مدیریت امور مالی مرتکب شده‌اند، دارای تجربه‌های ارزشمندی دانست که برای جوانان راهگشا خواهد بود. کانینگهَم سپس از خانم ماریا وراناس دعوت کرد تا نکاتی را دربارۀ بودجه‌بندی، پس‌انداز، مدیریت بدهی و سرمایه‎‌گذاری برای آینده ارائه دهد.

ده نکته برای مدیریت امور مالی

ده نکته برای مدیریت امور مالی

ماریا وراناس، مدیر تعامل و اطلاع‌رسانی آژانس مصرف‌کنندگان خدمات مالی کانادا

خانم وِراناس ابتدا به معرفی آژانس مصرف‌کنندگان خدمات مالی کانادا پرداخت و حمایت از مصرف‌کنندگان و ارتقای سواد مالی کانادایی‌ها را دو مسئولیت عمدۀ این نهاد برشمرد. او در ادامه، از تأثیر منفی کووید19 بر هزینه‌های تحصیل، منابع درآمدی و توانایی مردم در مدیریت امور مالی سخن گفت و با‌ استفاده از اینفوگرافی، توجه به ده نکته را برای بهبود تصمیم‌گیری‌های مالی در این قبیل مواقع بحرانی، ضروری دانست. این ده نکته عبارت‌اند از:

نسل حاضر باهوش‌ترین نسل تاریخ است که آمادگی بسیاری برای یادگیری سواد مالی دارد.

جیمز کانینگهَم

در پایان این بخش، ویدئوی کوتاهی دربارۀ معرفی و تبلیغ ابزار آژانس مصرف‌کنندگان خدمات مالی کانادا برای مقایسۀ کارت‌های اعتباری پخش شد. این ابزار کاملاً رایگان است و با معرفی و مقایسۀ انواع کارت‌های اعتباری، به افراد کمک می‌کند کارت‌ اعتباریِ متناسب با نیاز خود را انتخاب کنند.

فعالیت‌های سی‌بی‌اِی در زمینۀ آموزش سواد مالی

فعالیت‌های سی‌بی‌اِی در زمینۀ آموزش سواد مالی

مَتیو لَبقِش، مدیر استراتژی رسانه در انجمن بانکداران کانادا

انجمن بانکداران کانادا (سی‌بی‌اِی)، سخنگوی بخش بانکداری کانادا و نمایندۀ 60 بانک داخلی و خارجی است که به رشد و شکوفایی اقتصادی کانادا کمک می‌کنند. آقای لَبقِش با تأکید بر لزوم فعالیت بخش بانکی کانادا در حمایت و تقویت سواد مالی، گفت: «بانک‌ها وقتی موفق‌اند که مشتریان به موفقیت برسند. بنابراین، می‌خواهیم کمک کنیم که مردم به رفاه مالی دست یابند.» به گفتۀ او، اعضای سی‌بی‌اِی برنامه‎‌های گوناگونی در سراسر کانادا اجرا کرده یا از آن‌ها حمایت کرده‌اند. این برنامه‌ها با هدف تقویت سواد و مهارت‌های مالی مردم کانادا در طول سال و به‌ ویژه، در ماه سواد مالی، برگزار می‌شود. مَتیو لَبقِش همچنین دربارۀ هم‌اندیشی دانش‌آموزی «پول شما»، برنامۀ ویژۀ سی‌بی‌اِی در حوزۀ سواد مالی، توضیح داد. این برنامه، با همکاری اف‌سی‌اِی‌سی، دربارۀ اصول مقدماتی بودجه‌بندی، پس‌انداز، استفادۀ مسئولانه از اعتبار و مراقبت از پول در برابر انواع کلاهبرداری‌ها، به دانش‌آموزان دبیرستانی و جوانان کانادایی آموزش می‌دهد. مگان اِستوکس از بانک تی‌دی، نسخۀ خلاصه‌شدۀ این هم‌اندیشی را در نیمۀ دوم نشست ارائه کرد.

ناتوانی جوانان کانادایی در مدیریت پول

ناتوانی جوانان کانادایی در مدیریت پول

جیمز کانینگهَم، کمدین و مربی سواد مالی

جیمز کانینگهَم چند سؤال بله/خیر از مخاطبان پرسید تا از وضعیت مالی آن‌ها باخبر شود. به گفتۀ کانینگهَم، این نظرسنجی ابداع خود اوست که به روشی کاملاً علمی، سطح بی‌پولی را تعیین می‌کند. او همچنین توضیح داد که هر چه مخاطبان سؤال‌های بیشتری را با «بله» پاسخ دهند، آس و پاس‌تر هستند و بیشتر نیاز دارند به سخنرانی‌ها گوش دهند. سؤال‌ها به شرح زیر بود:

  1. آیا تا به حال شده از والدین‌تان برای چیزی پول بخواهید و آن را برای چیز کاملاً متفاوتی خرج کنید؟
  2. آیا نیمی از اپلیکیشن‌های تلفن همراه شما رایگان است؟
  3. آیا همۀ اپلیکیشن‌های تلفن همراه شما رایگان است؟
  4. تا حالا در باک بنزین اتومبیل‌تان پنج دلار بنزین زده‌اید؟
  5. آیا پیش آمده هدیۀ تولد دوست صمیمی‌تان را از خرازی بخرید؟
  6. آیا انتقال‌های الکترونیکی اینترک را ظرف ده ثانیه از زمان دریافت آن‌ها تأیید می‌کنید؟
  7. آیا تا به حال شده بعد از گذشت زمان زیادی از قطع ارتباط با دوستی، همچنان از رمز عبور نت‌فلیکس او استفاده کنید، چون نمی‌خواستید برای خود‌تان حساب نت‌فلیکس بگیرید؟
  8. تا به حال سراغ قلک برادر یا خواهر کوچک‌ترتان رفته‌اید؟

جوانان کانادایی فقط یک‌سوم پولی را که خرج کرده‌اند، با کار کردن به دست آورده‌اند و دوسوم آن از محل دیگری تأمین می‌شود.

جیمز کانینگهَم

آقای کانینگهَم بعد از این نظرسنجی اولیه، چند سؤال دیگر از مخاطبان پرسید. نظرسنجی دوم بخشی از پیمایشی بود که سال گذشته در بین مردم آمریکای شمالی انجام شده و نتایج آن از پیش مشخص بود. سؤال‌های این نظرسنجی به همراه پاسخ‌های آن در زیر آمده است.

  • فکر می‌کنید شما و دانش‌آموزان هم‌سن و سال‌تان در سراسر آمریکای شمالی، روی هم رفته، در سال گذشته چقدر پول خرج کرده‌اید؟

پاسخ درست 259 میلیارد دلار بود که کانینگهَم آن را مبلغ هنگفت، ترسناک و بی‌ملاحظه‌ای دانست.

  • چند درصد از آن 259 میلیارد را خودتان در سال گذشته با شغل‌های پاره‌وقت، تمام‌وقت و تابستانی درآورده‌اید؟

پاسخ درست 33 درصد بود که نشان می‌دهد جوانان کانادایی فقط یک‌سوم پولی را که خرج کرده‌اند، با کار کردن به دست آورده‌اند و دوسوم آن از محل دیگری تأمین می‌شود.

کانینگهَم نتایج این نظرسنجی را نشان‌دهندۀ بی‌پولی نوجوانان و جوانان کانادایی به دلیل ناتوانی در مدیریت پول دانست. او در ادامه گفت: «اساساً آن چه الآن در زندگی شما دارد اتفاق می‌افتد، این است که در دورۀ گذار هستید؛ گذاری از دوران مالی نوجوانی به دانشجویی، بعد آموزش عالی و حالا هم نیروی کار. در هر یک از این مراحل که هستید، گذاری از وابسته بودن به کارت اعتباری پدر و مادر به کارت اعتباری یا اعتبار واقعی در زندگی را تجربه می‌کنید و کار با کارت‌های اعتباری یا اعتبار واقعی چندان خوشایند و آسان نیست.»

پدر و مادرهای کانادایی به طور متوسط ۲ تا ۳ کارت بانکی یا نقدی، ۲ تا ۴ کارت اعتباری اصلی و ۳ تا ۵ کارت اعتباری بازرگان دارند.

جیمز کانینگهَم

او در ادامه، از ضرورتِ داشتن کارت اعتباری برای ورود به دنیای کار سخن گفت و پرسید:

  • به نظر شما متوسط بزرگسالان بالای 35 سال در آمریکای شمالی، در حال حاضر چند کارت اعتباری در کیف ‌پول‌شان دارند؟

 پاسخ درست «5» است. به گفتۀ کانینگهَم، پدر و مادرهای کانادایی به طور متوسط 2 تا 3 کارت بانکی یا نقدی، 2 تا 4 کارت اعتباری اصلی و 3 تا 5 کارت اعتباری بازرگان دارند. کارت‌های اعتباری بازرگان، کارت‌های اعتباری فروشگاه‌ها یا تجارت‌خانه‌های شخصی هستند و نرخ بهرۀ بالایی دارند.

قدم نخست برای مدیریت پول، مدیریت خرت و پرت‌های مالی کیف پول و به ویژه، مدیریت کارت‌های اعتباری است.

جیمز کانینگهَم

آقای کانینگهَم بعد از اعلام این آمار و ارقام، تأکید کرد که قدم نخست برای مدیریت پول، مدیریت خرت و پرت‌های مالی کیف پول و به ویژه، مدیریت کارت‌های اعتباری است. او در ادامه، برای نشان دادن عواقب استفاده از اعتبار، سؤال زیر را پرسید:

  • کامپیوتری به قیمت 1،300 دلار دارید و باید برای اقساط سالانۀ حداقلی، 19/5 درصد بهرۀ سالانه بپردازید. قیمت این کامپیوتر در زمان تسویه، چقدر پای شما درمی‌آید؟

پاسخ درست، 3،785 دلار و 67 سنت است که سه برابر قیمت خرید اصلی است. این افزایش مبلغ به دلیل بهره‌ای است که به اعتبار مصرف‌شده تعلق می‌گیرد.

این مربی سواد مالی با تصریح بر اینکه مصرف‌کنندگان کارت‌های اعتباری، نه ارائه‌کنندگان این کارت‌ها، مسئول زیان حاصل از خرید اعتباری هستند، صحبت‌های خود را در این بخش با اشاره به قاعده‌ای سرانگشتی دربارۀ پول و زندگی پایان داد: «هر وقت انگشت‌تان را به قصد سرزنش به سمت کسی نشانه گرفتید، یادتان باشد سه انگشت دیگر به سمت خودتان است. این همه چیز را دربارۀ مالی بزرگسالان در بر می‌گیرد.»

پول شما

پول شما

مگان اِستوکس، مدیر شعبۀ بانکی، عضو داوطلب سی‌بی‌اِی و تسهیلگر

خانم مگان اِستوکس، نمایندۀ انجمن بانکداران کانادا، در نیمۀ دوم این رویداد آموزش‌هایی را با هدف آماده‌سازی مخاطبان برای آیندۀ مالی ارائه داد. او آن‌ها را با مسیر درست برای دستیابی به اطلاعات بیشتر دربارۀ پول و فرصت‌های یادگیری گوناگون آشنا کرد و در پایان، به آن‌ها آموخت که چطور با پس‌انداز روزانه 12 دلار، میلیونر شوند.

بودجه‌بندی کنید

بودجه‌بندی روشی سازمان‌یافته برای مدیریت پول است؛ راهی است برای اینکه پول‌تان را کنترل کنید، به جای آن که پول‌تان شما را کنترل کند.

چرا بودجه‌بندی؟

  • تا به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت‌ خود دست یابید.
  • کمک می‌کند بفهمید پول کافی برای نیازها و پس‌انداز کافی برای پرداختن به خواسته‌ها دارید یا نه (تشخیص تفاوت نیازها و خواسته‌ها هنگام بودجه‌بندی مهم است).

انجمن بانکداران کانادا اپلیکیشن تحت وب جالبی با نام «بررسی واقعیت سبک زندگی» ساخته که به مردم کانادا در بودجه‌بندی کمک می‌کند. 

مدیریت پول دربارۀ انتخاب‌هاست. امور مالی خود را متناسب با اهداف‌تان سازمان‌دهی کنید.

مگان اِستوکس

پس‌انداز کنید

پس‌انداز یعنی تمام پول‌های‌تان را خرج نکنید و بخشی از آن را برای نیازهای آینده کنار بگذارید.

چند نکته دربارۀ پس‌انداز:

  • اول به خودتان بپردازید.
  • 10 تا 20 درصد درآمد خود را، پس از کسورات آن، کنار بگذارید.
  • هزینه‌های خواسته‌ها را کاهش دهید (مثل زیاد غذا خوردن بیرون از خانه و خدمات غیرضروری تلفن همراه).
  • پول‌تان را با سرمایه‌گذاری یا گذاشتن آن در حساب‌های بهره‌دار، به کار بیندازید.
    در وب‌سایت اف‌سی‌اِی‌سی، ابزاری برای مقایسۀ حساب‌های بانکی مختلف قرار داده شده است.
  • بهرۀ مرکب، بهره‌ای است که نه‌تنها بر مبنای پول اولیه‌ای که در حساب می‌گذارید (سرمایۀ اولیه) محاسبه می‌شود، بلکه به بهرۀ پولی که قبلاً به دست آورده‌اید نیز بهره تعلق می‌گیرد.

در این قسمت از نشست، ویدئویی برای تبیین مفهوم بهرۀ مرکب پخش شد. 

بانک‌ها وقتی موفق‌اند که مشتریان به موفقیت برسند. بنابراین، می‌خواهیم کمک کنیم که مردم به رفاه مالی دست یابند.

متیو لَبقِش

پول‌تان را به کار بیندازید

به کار انداختن پول دو فایده دارد:

  • کسب سود
    حساب پس‌انداز، سرمایه‌گذاری ساده است.
    بانک روی پولی که به حساب‌های پس‌انداز یا سپرده‌های مدت‌دار واریز می‌کنید، به شما سود پرداخت می‌کند.
    در سایت اف‌سی‌اِی‌سی، مقایسه‌ای از نرخ سودها ارائه شده است (Canada.ca/Financial-Literacy-Month).
  • افزایش ارزش
    بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها از نظر ارزش امکان رشد دارند (مثل سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و دارایی‌ها).

از خود در برابر کلاهبرداری‌های مالی محافظت کنید

انواع رایج کلاهبرداری مالی:

  • کلاهبرداری 419 یا نیجریه‌ای: فرستادن اطلاعات بانکی شخصی به ازای دریافت پول
    درخواستی به ایمیل شما فرستاده می‌شود که می‌گوید معاملۀ تجاری فوری‌ای برای دریافت پول از کشوری خارجی وجود دارد. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مبلغ کمتری برای تضمین این معامله بپردازید. سپس، پول را برای آن‌ها بفرستید تا پول هنگفتی برای‌تان واریز کنند. فرقی نمی‌کند چقدر پول بفرستید. کلاهبردار همه را بالا می‌کشد.

  • فیشینگ: سرقت اطلاعات با استفاده از ایمیل‌ها یا وب‌سایت‌های جعلی
    با استفاده از پیام‌های ایمیلی و وب‌سایت‌های جعلی، که بسیار متعارف و قانونی به نظر می‌رسد، وانمود می‌کنند از سوی بانک، ارائه‌کنندۀ کارت اعتباری، خرده‌فروشی آشنا یا نهادی دولتی هستند؛ اما قصد دارند شما را فریب دهند تا اطلاعات شخصی‌‌تان را فاش کنید.

  • کلاهبرداری از کارت نقدی: سرقت اطلاعات و ساخت کارت المثنی
    کلاهبرداران و شیادان، اطلاعات را از نوار باریک پشت کارت شما کپی می‌کنند و از آن المثنی می‌سازند. طی چند ساعت، می‌شود از کارت شما در چند نقطۀ مختلف استفاده کرد. پس خیلی مهم است که اگر کارت‌تان را گم کرده‌اید، آن را به کسی قرض داده‌اید یا از شناسۀ شخصی‌تان به خوبی نگهداری نکرده‌اید، خیلی زود به بانک گزارش دهید تا از پول‌تان محافظت کند.

چیزی که همیشه طی سال‌ها به مردم گفته‌ام این است که «اگر چیزی درست و واقعی به نظر می‌رسد، شاید اینطور باشد».

مگان اِستوکس

  • کلاهبرداری با استفاده از اینترنت وای‌فای رایگان:
    گاهی اوقات وای‌فای رایگان ممکن است نوعی کلاهبرداری‌ باشد که مجرمانِ امیدوار به سرقت اطلاعات شخصی شما انجام می‌دهند. وای‌فای رایگان، نقطۀ دسترسی واقعی نیست؛ بلکه شبکۀ کامپیوتر به کامپیوتری است که به عنوان تله راه‌اندازی شده است. در نتیجه، آن‌ها هر کاری که به صورت آنلاین انجام دهید، می‌بینند. در نتیجه، اگر وارد وب‌سایتی شوید و رمز عبورتان را وارد کنید یا هر گونه اطلاعات مالی را جست‌وجو کنید، به دردسر می‌افتید. گاهی اوقات مجرمان چیزی راه‌اندازی می‌کنند به اسم «جفت شرور» یا «نقطۀ دسترسی واقعی» و هدف‌شان هم صرفاً دزدی از آن‌ نقاط دسترسی است. فقط به آن شبکه متصل می‌شوند و شما دو نقطۀ دسترسی با نام یکسان می‌بینید که به هر دو متصل نمی‌شوند. پس هرگز به شبکۀ کامپیوتر به کامپیوتر وصل نشوید و وقتی شبکۀ بی‌سیم را انتخاب می‌کنید، توضیحات هر کدام را بررسی کنید. شبکۀ بی‌سیم معمولی به سادگی، شبکۀ بی‌سیم نامیده می‌شود، نه شبکۀ کامپیوتر به کامپیوتر.

در انتخاب شناسۀ شخصی‌تان خلاقیت به خرج دهید و مرتب آن را عوض کنید. از شماره تلفن، تاریخ تولد یا هر چیزی که کشف آن برای دیگران راحت باشد، استفاده نکنید.

مگان اِستوکس

  • سرقت هویت:
    این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که کسی اطلاعات شخصی شما را می‌گیرد و خودش را به جای شما جا می‌زند. بعد ممکن است پول شما را بدزدد، به اسم شما بدهی بالا بیاورد و تلفن همراه یا کارت اعتباری بگیرد. روش‌های این کلاهبرداری به دو شکل است:
  • تلفنی، آنلاین و حضوری
  • شبکه‌های اجتماعی

برای پیشگیری از سرقت هویت، باید:

  • عادت‌های آنلاین ایمن داشته باشید.
  • اطلاعات شخصی‌تان را محرمانه نگه دارید (از کارت شناسایی خود محافظت کنید).
  • اگر قبض کارت اعتباری، صورت‌حساب بانکی یا هر یادداشتی روی کاغذ دریافت کردید، آن را تکه‌تکه کنید تا اطلاعات شخصی‌تان از بین برود.
  • فقط هر چیزی را که لازم دارید، حمل کنید. وسایل‌‌تان را در ماشین یا جایی که ممکن است دزدیده شود، رها نکنید.
  • رمز عبورها و شناسۀ شخصی کارت نقدی خود را در اختیار هیچ کس، حتی دوستان معتمدتان، نگذارید.
  • هرگز رمز عبورها یا شناسۀ شخصی کارت نقدی را پشت آن ننویسید.
  • در انتخاب شناسۀ شخصی‌تان خلاقیت به خرج دهید و مرتب آن را عوض کنید.
  • از شماره تلفن، تاریخ تولد یا هر چیزی که کشف آن برای دیگران راحت باشد برای رمز عبور یا شناسۀ شخصی استفاده نکنید.
  • هنگام استفاده از خودپرداز یا دستگاه کارت‌خوان، روی شناسۀ شخصی‌تان را با دست دیگر بپوشانید تا مطمئن شوید هیچ کس عدد‌ها را نمی‌بیند.
  • فقط در جایی که احساس امنیت می‌کنید، از دستگاه خودپرداز استفاده کنید؛ جایی که کسی کمین نکرده باشد یا شما را دید نزند.
  • حساب‌های خود را برای بررسی هر چیز مشکوکی زیر نظر داشته باشید و هر مسألۀ مشکوکی را فوراً گزارش کنید.
  • در صورتی که از اپلیکیشن‌های بانکی استفاده می‌کنید، حتماً از آن خارج شوید و رمز عبور را روی تلفن همراه‌تان نیز ذخیره کنید.

هر وقت انگشت‌تان را به قصد سرزنش به سمت کسی نشانه گرفتید، یادتان باشد سه انگشت دیگر به سمت خودتان است. این همه چیز را دربارۀ مالی بزرگسالان در بر می‌گیرد.

جیمز کانینگهَم

قراردادهای مالی که باید مراقب آن‌ها باشید:

  • الآن بخر و بعد پرداخت کن
    حتماً قرارداد را بخوانید و به جزئیات آن توجه کنید. اگر چیزی را متوجه نمی‌شوید، از افراد آگاه و باتجربه سؤال‌ بپرسید و مشورت بگیرید. حتماً بررسی کنید که در صورت نیاز، چطور می‌توانید از آن قرارداد خارج شوید. بررسی کنید:
    آیا مطمئنید که وقتی «بعد» از راه می‌رسد، این پول را دارید؟
    آیا به وام شما کارمزد و بهره تعلق می‌گیرد؟
    آیا بهتر نیست پس‌انداز کنید و خریدتان را نقدی انجام دهید؟
  • پول نقد فوری (نقد کردن فیش حقوقی نزد وام‌دهندۀ روزپرداخت)
    حتماً نرخ بهره و کارمزدها را با دقت بررسی کنید و آن‌ها را با خدمات بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری مقایسه کنید. نقدکنندگان چک ممکن است هزینۀ خیلی زیادی بگیرند. بانک‌ها معمولاً گزینه‌های بهتری ارائه می‌دهند که موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود. اگر دچار مشکل مالی جدی شدید، با یکی از مشاوران اعتباری صحبت کنید.
  • خرید بدون پیش‌پرداخت

کارت اعتباری

کارت اعتباری ابزار پرداخت خوب و به‌درد‌بخوری است، به ویژه در مواقع اضطراری که به پول نقد دسترسی ندارید؛ اما کارت‌های اعتباری شاید ارزان‌ترین راه برای قرض گرفتن پول نباشند. بیشتر وقت‌ها کارمزد سالانه‌ای برای استفاده از این کارت می‌پردازید. به علاوه، اگر کل بدهی‌ را سر موعد تسویه نکنید، باید بهره هم بپردازید. نرخ‌ بهره، بسته به نوع کارت، متفاوت است. اگر فقط حداقل مبلغ را بپردازید، بهره خیلی زود افزایش می‌یابد.
قابلیت دیگر کارت اعتباری، پیش‌پرداخت نقدی است. پیش‌پرداخت در واقع، وامی است که از زمان دریافت، باید بهرۀ آن را بپردازید. بنابراین، در مقایسۀ با خرید، استفاده از پیش‌پرداخت آن مهلت زمانی سی‌روزه را از شما می‌گیرد. فقط در مواقع کاملاً اضطراری باید از پیش‌پرداخت استفاده کرد. بهترین راه برای استفاده از کارت اعتباری این است که بدهی را پیش از موعد مقرر بپردازید. در این صورت، از پرداخت هزینه‌های بهره معاف می‌شوید. به جای استفاده از پول خودتان، از پول کارت اعتباری استفاده کنید و بعد آن را به‌موقع بپردازید. کارت‌های اعتباری مختلف، مثل دیگر محصولات مالی، ویژگی‌ها و هزینه‌های مختلفی دارند. پس حتماً از چند جا پرس و جو کنید تا کارت اعتباری‌ای با بهترین خدمات و قیمت گیر بیاورید.

بهترین راه برای استفاده از کارت اعتباری این است که بدهی را پیش از موعد مقرر بپردازید. در این صورت، از پرداخت هزینه‌های بهره معاف می‌شوید.

مگان اِستوکس

چند نکته دربارۀ کارت اعتباری:

  •  ابزار خوبی برای پرداخت است.
  • کارکردی تقریباً مشابه وام خودرو دارد. شما برای خرید کالاها، از این وام استفاده می‌کنید.
  • باید مطمئن شوید که دربارۀ نرخ بهره و کارمزدها اطلاعات کافی دارید.
  • به جای دریافت پیش‌پرداخت نقدی، با اعتبار موجود خرید کنید.
  • ماندۀ بدهی خود را تسویه کنید.
  • از جاهای مختلف قیمت بگیرید و دربارۀ ویژگی‌های کارت‌ها پرس و جو کنید.

در وب‌سایت‌ اف‌سی‌اِی‌سی به آدرس Canada.ca/financial-literacy-month، فهرستی از ویژگی‌های کارت‌های اعتباری مختلف آمده است.

تسویۀ بدهی، از بیشترِ سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌توانید انجام دهید، بهتر است. آزادی‌ای که به شما می‌دهد، بهتر از تمام چیزهایی است که قدرت خریدش را دارید. به علاوه، شب‌ها آسوده می‌خوابید.

مگان اِستوکس

استفاده از اعتبار خوب است یا بد؟

  •  بستگی به اهداف و وضعیت مالی شما دارد.
  • برای دستیابی به اهداف‌تان، هوشمندانه از اعتبار استفاده کنید.

از چند جا پرس و جو کنید

  • نرخ‌ بهره، اقساط و هزینۀ کل وام‌ها را مقایسه کنید.
  • درصد سالانۀ نرخ بهره (اِی‌پی‌آر) را مقایسه کنید. این روش هزینۀ کل وام را در قالب نرخ بهره نشان می‌دهد.
  • حتماً قرارداد وام را بخوانید و هر چیزی را که نمی‌فهمید، بپرسید.
  • کل معامله را در نظر بگیرید.

قانونی دربارۀ استفاده از وام وجود دارد که بهترین توصیه است: «اول بدهی‌ات را پرداخت کن.» اگر به کسی بدهکار هستید، به ویژه اگر نرخ بهرۀ بالایی می‌پردازید، معمولاً بهترین استراتژی، استفاده از پول اضافی برای پرداخت آن بدهی است. تسویۀ بدهی، از بیشترِ سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌توانید انجام دهید، بهتر است. آزادی‌ای که به شما می‌دهد، بهتر از تمام چیزهایی است که قدرت خریدش را دارید. به علاوه، شب‌ها آسوده می‌خوابید.

بررسی گزارش اعتباری، روش خوبی است که ببینید آیا قربانی سرقت هویت شده‌اید یا نه؛ چون ممکن است اعتباری را نشان دهد که از آن بی‌خبرید یا خودتان آن را درخواست نکرده‌اید.

مگان اِستوکس

سابقۀ اعتباری مهم است

 هر بار که قرض می‌گیرید، چگونگی مدیریت آن اعتبار، سابقۀ اعتباری شما را می‌سازد. وقتی می‌خواهید وام بگیرید، باید برای ایجاد سابقۀ اعتباری مثبت این کارها را انجام دهید:

  • قبض‌ها و صورت‌حساب‌های‌تان را به‌موقع پرداخت کنید.
  • دست‌کم مبلغی حداقلی بپردازید.
  • حساب‌های خود را برای اطلاع از هر گونه خطا، بررسی کنید.
  • از کارت اعتباری‌ای که نمی‎شناسید، استفاده نکنید.
  • هر مشکلی را به سرعت گزارش دهید.
  • بیشتر از سقف اعتبار خود خرج نکنید.

بررسی گزارش اعتباری، روش خوبی است که ببینید آیا قربانی سرقت هویت شده‌اید یا نه؛ چون ممکن است اعتباری را نشان دهد که از آن بی‌خبرید یا خودتان آن را درخواست نکرده‌اید. مردم کانادا می‌توانند گزارش اعتبار خود را از مؤسسه‌های «اکوئیفکس» و «ترنس‌یونیون» کانادا دریافت کنند.

بانک مناسب خودتان را انتخاب کنید

 دربارۀ خدمات بانک‌های مختلف پرس و جو کنید. بانکی را انتخاب کنید که نیازهای شما را بهتر برآورده می‌کند. در مقایسۀ بانک‌ها، این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • مکان‌های مناسب و دردسترس (شعبه‌ها و خودپردازها)
  • ساعت‌های فعالیت (حضوری، تلفنی یا اینترنتی)
  • نرخ‌های بهره (پرداخت‌شده و موظف)
  • اپلیکیشن تلفن همراه مطمئن

ممکن است حساب‌هایی با هزینه‌های کمتر و خدمات ویژه برای جوانان و دانش‌آموزان اختصاص یافته باشد. پیش از اقدام برای باز کردن حساب، از وجود این قبیل حساب‌ها مطلع شوید.

از بودجه‌بندی نترسید. وقتی بدانید چقدر پول دارید و می‌خواهید با آن چه کنید، پول‌تان را مدیریت می‌کنید، به جای اینکه اجازه دهید پول‌تان شما را مدیریت کند.

مگان اِستوکس

جمع‌بندی

 خانم اِستوکس گفته‌های خود را به این صورت جمع‌بندی کرد:

  • مدیریت پول دربارۀ انتخاب‌هاست.
  • هدف‌های خود را انتخاب کنید؛ چیزهایی که برای شما مهم‌اند.
  • با مشاور تحصیلی، دوست معتمد یا خانوادۀ خود صحبت کنید یا در صورتی که به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، به سراغ اینترنت بروید.
  • امور مالی خود را متناسب با هدف‌های‌تان سازمان‌دهی کنید.
  • از بودجه‌بندی نترسید. وقتی بدانید چقدر پول دارید و می‌خواهید با آن چه کنید، پول‌تان را مدیریت می‌کنید، به جای اینکه اجازه دهید پول‌تان شما را مدیریت کند.
  • پس‌انداز کنید و از مزایا و زیبایی بهرۀ مرکب بهره‌مند شوید.
  • کاری کنید که پول‌تان برای شما کار کند.
  • از خودتان و پول‌تان مراقبت کنید. راه‌های کلاهبرداری‌های اینترنتی و پیشگیری از آن‌ها را بیاموزید.
  • هوشمندانه از اعتبار خود استفاده کنید. این، یکی از ابزارهای کلیدی است.
  • رتبه‌بندی اعتباری شما، سابقه و اعتبار مالی شماست. آن را محکم و قوی شروع کنید و همیشه همین طور ادامه دهید.


دو منبع خوب برای کانادایی‌ها:

  • وب‌سایت انجمن بانکداران کانادا، بخش «پول شما» به آدرس yourmoney.cba.ca
  • وب‌سایت آژانس مصرف‌کنندگان خدمات مالی کانادا، که نکات و ابزارهای بسیار خوبی دربارۀ بودجه‌بندی، ماشین‌ حساب کارت اعتباری، نحوۀ پس‌انداز، ماشین‌ حساب اهداف مالی و ابزار مقایسۀ حساب‌های بانکی دارد.

در پایان، جیمز کانینگهَم مخاطبان را دعوت کرد سری به وب‌سایت آژانس مصرف‌کنندگان خدمات مالی کانادا بزنند و از ابزارهای مالی و ویدئوهای آموزشی رایگان آن بازدید کنند. او با بیان اینکه سالگرد ماه سواد مالی رویداد ویژه‌ای است، تأکید کرد: «سواد مالی فقط با روزهای ماه نوامبر ارتباط ندارد، بلکه مربوط به همۀ روزهای باقیمانده از زندگی شماست.»

در این ویدئو، فیلم کامل نشست مجازی دهمین سالگرد ماه سواد مالی در کانادا را می‌بینید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی