شش اشتباه رایج در بودجه‌بندی

یا به قول حافظ: «که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل‌ها»

بودجه‌بندی، یعنی برنامه‌ریزی برای پول‌مان. اما هر چقدر هم ساز و کار پول را خوب بشناسیم و در برنامه‌ریزی، چیره‌دست باشیم، باز هم ممکن است اشتباهاتی ناخواسته در مدیریت آن به وجود بیاید.
وقتی در بودجه‌بندی به مشکل خوردید، به جای نگرانی سعی کنید از آن «یاد بگیرید». در این مطلب به شش مورد از اشتباهات متداول بودجه‌بندی اشاره می‌شود.


1. بودجه‌بندی را قبل از شروع ماه انجام نمی‌دهند.
حتما یک روز از روزهای پایانی هر ماه را «روز بودجه‌بندی» بنامید و با همسرتان برای ماه آینده برنامه‌ریزی کنید. ترجیحا یک روز به خصوص مثل آخرین جمعه هر ماه را به این کار اختصاص دهید تا تبدیل به فرهنگ خانواده‌تان بشود و به آن عادت کنید.
با این کار می‌توانید هزینه‌های ماه آینده را با تمرکز بیشتری پیش‌بینی کنید. مثل کادوی تولد کسانی که متولد آن ماه هستند. در نتیجه، بودجه‌بندیتان دقیق‌تر پیش می‌رود و در میانه‌ی راه، بی‌پولی غافلگیرتان نمی‌کند.
 
2. به سبک زندگی خود توجه نمی‌کنند.
فراموش نکنید بودجه‌بندی قرار نیست سبک زندگی شما را تغییر دهد. بلکه تنها قرار است کنترل بیشتری به دستتان دهد تا بتوانید برای خرج پولتان بهتر برنامه‌ریزی کنید. گاهی برخی افراد اقدامات سخت‌گیرانه‌ای در بودجه‌بندی انجام می‌دهند و خود را از بسیاری از هزینه‌هایی که به آن عادت کرده‌اند محروم می‌کنند. نتیجه‌ی این سخت‌گیری ناگفته پیداست: اجرای بودجه‌بندی دشوار می‌شود و در نهایت فرد را از برنامه‌ریزی دلسرد می‌کند.

3. هزینه‌هایشان را به موقع ثبت نمی‌کنند.
ثبت و ردیابی هزینه‌ها گاهی از خودِ بودجه‌بندی مهم‌تر می‌شود. سعی کنید پایان روز، فقط چند دقیقه به ثبت هزینه‌هایتان اختصاص دهید. چرا که اگر چند روز بگذرد، به یادآوردن آن‌ها سخت می‌شود و ممکن است بعضی از هزینه‌ها را جا بیندازید. توصیه می‌کنیم از اپلیکیشن حسابداری استفاده کنید - ترجیحا اپلیکیشینی که پیامک‌های بانکی در آن ثبت می‌شود - تا هیچ هزینه‌ای از قلم جا نماند.
اگر سعی کنید همه هزینه‌هایتان را با کارت بانکی انجام دهید، می‌توانید با استفاده از صورت‌حساب بانکی، دسترسی و کنترل بهتری روی پول‌هایتان داشته باشید.

4. بدهی‌هایشان را همواره به دوش می‌کشند.
خیلی از افراد، بدهی‌های خود را ماه به ماه با خود به همراه دارند و از شر آن‌ها خلاص نمی‌شوند. اگر بودجه‌بندی خود را تراز نکنید، بدهی‌هایتان روی هم جمع می‌شود و تسویه آن‌ها سخت و سخت‌تر می‌شود. برنامه‌ای برای تسویۀ بدهی‌هایتان داشته باشید. توصیه می‌کنیم عملیات نجات از بهمن را بخوانید تا ببینید چه روش‌های برای رهایی از بدهی‌ها وجود دارد. بعد از خلاص شدن از بدهی‌ها، می‌توانید مازاد درآمدتان را هر طور که می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید. مثل سرمایه‌گذاری، پس‌انداز برای دوران بازنشستگی و ... .
  
5. از تفریح صرف نظر می‌کنند.
در برنامه خود، بودجه‌ای را برای تفریحاتتان در نظر بگیرید. سینما، رستوران‌گردی، ماساژ یا هر چیز دیگری که به شما انرژی می‌دهد. قرار است بودجه‌بندی به شما کمک کند که کنترل پولتان را در دست بگیرید نه اینکه شما را محدود کند و جلوی تفریح را بگیرد.
 
6. هزینه‌های دوره‌ای و سنگین را فراموش می‌کنند.
 ممکن است در حین بودجه‌بندی برای ماه آینده، فراموش کنید که بعد از چند ماه قرار است بیمه خودرو را تمدید کنید. ممکن است یادتان برود که سرِ سال احتمالا پولِ پیشِ خانه را باید افزایش دهید. توصیه می‌کنیم فهرستی آماده کنید و هزینه‌های دوره‌ای و سنگین را یادداشت کنید. در نتیجه می‌توانید هر ماه، مقداری برای آن هزینه کنار بگذارید تا در زمان خودش بتوانید بدون قرض، به راحتی از عهده آن برآیید. وقتی بدون قسط و بدهی این موارد را پرداخت می‌کنید، از بودجه‌بندی لذت می‌برید.


هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی