پنج باور غلط درباره بودجه‌بندی که نباید باورشان کنید

این باورها، بودجه­‌بندی را ابزاری خشک و سخت‌­گیرانه ‌می‌دانند

در بین همه نکات خوبی که درباره بودجه­‌بندی و مدیریت پول وجود دارد، چند باور غلط هم هست؛ این باورها، بودجه­‌بندی را ابزاری خشک و سخت‌­گیرانه معرفی می­‌کنند. به همین دلیل برای خیلی‌­ها سخت است به چنین برنامه‌­ای پایبند باشند. اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد. بودجه‌­بندی دشمن­تان نیست. با شناخت دقیق آن، متوجه می‌­شوید بودجه‌بندی برای هر شخصی و با هر سطح درآمدی کارایی دارد.

1. چیزی را از قلم ننداز

یکی از این باورهای غلط «جزء به جزء» بودن بودجه­‌بندی است. نیازی نیست برای تک‌­تک هزینه‌ها یک دسته جداگانه تعریف کنید. اگر با تعداد زیادی از این دسته‌بندی‌ها راحت بودید، اشکالی ندارد. اما اگر جدا کردن هزینه خرید ماهانه سیب از هزینه موز و الی آخر، باعث سردرگمی‌­تان می‌­شود، می‌­توانید از روش­‌های دیگری مثل 50/30/20 یا 80/20 استفاده کنید. یادتان نرود، بودجه باید مثل موم در دستان شما باشد و آن را به هر شکلی که می­‌خواهید درآورید.

شرایط و وضعیت هر کس متفاوت است و نوع بودجه‌­بندی، باید منعکس‌­کننده این نکته باشد. مالی شخصی، شخصی است! هیچ قانون غیرقابل سرپیچی در بودجه‌­بندی وجود ندارد.

2. مبادا پایت را کج بگذاری

به هیچ وجه نباید دسته­‌بندی اولیه و میزان پول در نظر گرفته‌­شده برای آن را زیر پا بگذارید. هرگز از مسیر بودجه­‌بندی خارج نشوید!

این جمله بزرگترین دلیل شکست بودجه­‌بندی است. نیازی نیست به عدد تعیین شده برای هر دسته بچسبید. مثلا اگر اول ماه برای خرید خانه 500 هزار تومان و برای تفریح 300 هزار تومان در نظر گرفتید، ولی هنگام خرید 600 هزار تومان خرج کردید، می‌­توانید این خرج اضافی را از دسته تفریح بردارید و این ماه کمتر خوش بگذرانید. همین که از چارچوب کلی بودجه­‌بندی خارج نشوید، کافی است. دست و پای خود را با جزئیات دسته­‌بندی­‌ها نبندید.

3. محدودت می‌­کند

بدترین دروغی که درباره بودجه‌­بندی می‌­گویند، محدودکنندگی آن است. انگار به چیزی مقرون به صرفه، بگوییم ارزان و بی‌­ارزش. بودجه­‌بندی وسیله­‌ای است برای راهنمایی شما به سمت اهداف مالی. هنگام بودجه‌­بندی اجازه ندهید دیگران شما را مجبور کنند از نیازهای خود چشم­‌پوشی کنید. مگر اینکه در تنگنای شدید مالی باشید. بهتر است روی ارزش­‌های شخصی­تان تمرکز کنید و باقی چیزها را به فراموشی بسپارید.

این روزها رسانه‌­ها با تمام زورشان می‌­خواهند به شما بقبولانند تلفن همراه هوشمند، خودروهای آخرین سیستم و لوازم پرزرق و برق، نیازتان هستند. اگر فرق نیاز و خواسته را بدانید متوجه می‌شوید که این­‌ها فقط خواسته هستند و اگر با دید باز به اطرافتان نگاه کنید، می‌­توانید با یک بودجه­‌بندی عالی و متناسب، زندگی فوق­‌العاده‌­ای برای خود بسازید.

4. به درد تو نمی­خورد

بعضی­‌ها فکر می‌­کنند پولدارها به بودجه‌­بندی نیازی ندارند. چون پولدار هستند! بعضی­‌ها معتقدند فقیرها به بودجه­‌بندی نیاز ندارند. چون اصلا پولی ندارند که بخواهند آن را مدیریت کنند. بعضی­‌ها هم چون هنوز بدهکار و مقروض نشده­‌اند، بودجه­‌بندی را ضروری نمی‌­دانند و آن را به کسانی توصیه می­‌کنند که در بدهی و قسط غرق شده‌­اند.

اگر از گروه اول هستید، پس با یک بودجه­‌بندی ساده هم کارتان راه می‌­افتد. همین ­قدر که حواستان به عادت­‌های خرید و پیگیری هزینه‌­ها باشد، کافی است.

اگر از گروه دوم هستید و پول زیادی در نمی­‌آورید، بودجه‌­بندی از نان شب هم برایتان واجب‌تر است. هرچه پول کمتر، ضرورت بودجه‌­بندی بیشتر. چون منابع ورودی­تان محدود است. البته برای اجرای آن به زمان و تلاش کمتر و دقت بیشتری نیاز دارید.

اگر از گروه سوم هستید و خوشحالید که به کسی بدهی ندارید، بودجه‌­بندی کمک می‌­کند از این به بعد هم بدهی بالا نیاورید.

شما نسبت به دیگران جریان نقد آزاد بیشتری دارید و ممکن است هر لحظه وسوسه دست به جیب شدن گریبانتان را بگیرد. اگر خیام­‌وار زندگی می‌­کنید و معتقدید زندگی دو روز است و هیچ هدف پس­‌اندازی ندارید، یادتان باشد حتما در آینده برای چیزی به پول نیاز پیدا می‌­کنید. شاید روزی خودروی شما خراب شود، به بیماری سختی مبتلا شوید یا کارتان را از دست بدهید. باید برای این روزها یک صندوق اضطراری داشته باشید. حتی اگر هدفی برای پس‌­انداز ندارید، لطفاً صندوق اضطراری­تان را همیشه پر نگه دارید.

5. وقتت را می­‌گیرد

بعضی‌­ها تصور می‌­کنند بودجه­‌بندی زمان زیادی می­‌خواهد و باید شبانه­‌روز مشغول ثبت اطلاعات باشند. این موضوع کاملاً به خودتان بستگی دارد. اگر درباره ثبت به موقع هزینه‌­ها حساس هستید یا فکر می‌­کنید تا آخر هفته آن­ها را فراموش می‌­کنید، این کار را روزانه انجام دهید. اگر نه، می‌­توانید وضعیت بودجه­‌بندی را هفتگی یا ماهانه هم بررسی کنید. البته استفاده از برنامه­‌های حسابداری شخصی در این زمینه بسیار مفید است. با کمک آن­ها دیگر نیازی نیست همیشه مداد به دست باشید.

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی