بودجه‌بندی و به دست‌گرفتن کنترل زندگی

آنچه باید درباره چیستی و نیستی بودجه‌بندی بدانیم

کلمه بودجه، تنها به بودجه‌های دولتی و تصویب آن در مجلس اشاره نمی‌کند. بلکه این کلمه فرانسوی در زندگی شخصی و خانوادگی هم کاربرد دارد. از آنجا که درآمد، محدود و نیازها نامحدود است و بودجه ابزار تخصیص این محدود به آن نامحدودهاست، باید آن را به خوبی بدانیم و اجرا کنیم.

بودجه‌بندی چی نیست؟

  • مطمئن باشید منظور از بودجه‌بندی، خسیس بودن یا خرج نکردن نیست. 
  •  بودجه‌بندی به معنی نگهداری رسیدهای پرداخت نیست.
  •  بودجه‌بندی تنها پرداخت به موقع قبوض نیست. 
  •  بودجه‌بندی تمرکز بر هزینه‌های ناخوشایند - مانند قسط و اجاره - و غافل ماندن از هزینه‌های خوشایند - مانند تفریح و سفر - هم نیست.

بودجه‌بندی چیست؟

بودجه‌بندی چیست؟

بودجه‌بندی ابزاری است در خدمت برنامه‌ریزی مالی که هدف اصلی آن، آگاهی از امور مالی - درآمدها و هزینه‌های یک دوره مشخص - و افزایش توانمندی در کنترل آن‌هاست. مشکلات رایج مالی، استفاده بیش از حد از اعتبار، نبود برنامه منظم برای پس‌انداز و عدم اطمینان از امنیت مالی آینده، می‌تواند از طریق بودجه‌بندی به حداقل برسد. افراد بدون بودجه‌بندی همچنان درآمدشان را خواهند داشت، آن را خرج و حتی ممکن است مقداری از آن را پس‌انداز کنند. اما نمی‌توانند برای آن برنامه‌ریزی کنند و آن را در جهت رسیدن به اهداف مالی به کار گیرند. بودجه‌بندی برای این است که به جای خرج‌های احساسی، عقلانی خرج کنیم.
به طور کلی، بودجه‌بندی یعنی برنامه‌ریزی برای ورود و خروج پول در یک دوره مشخص در راستای اهداف مالی.

بودجه‌بندی چه مزایایی دارد؟

با بودجه‌بندی، زندگی در کنترل‌تان خواهد بود. بدون بودجه‌بندی، دیگران، مانند کسانی که به آنها بدهکارید، زندگی‌تان را در کنترل می‌گیرند. از بودجه‌بندی استفاده کنید تا به جای اینکه ولخرجی کنید و کنترل زندگی را به دست بدهی‌های خود بدهید، به پول خود بگویید کجا برود. کمک به گذراندن زندگی با درآمد خود، خرج آگاهانه پول، رسیدن به اهداف مالی، آمادگی برای موارد اضطراری و توسعه رفتارهای هوشمندانه مدیریت مالی از جمله پیامدهای مثبت بودجه‌بندی است و استمرار در آن، عادت‌های مالی افراد را شکل می‌دهد.

بودجه‌بندی کجا کاربرد دارد؟

بودجه‌بندی در وضعیت‌های مالی گوناگون می‌تواند مفید باشد:

  •  در وضعیت بدهی: با بودجه‌بندی می‌توان برای پرداخت بدهی‌ها برنامه‌ریزی کرد و کاملا آگاهانه، تسویه آن‌ها را در اولویت قرار داد. بودجه‌بندی نشان می‌دهد که چه مقدار از درآمد باید برای تسویه اقساط یا بدهی‌های گوناگون پرداخت شود.
  •  در وضعیت خرج: بودجه‌بندی چراغ راهی می‌شود که چه خرجی را به چه مقدار انجام دهیم. زمانی که در معرض نیازها و خواسته‌های گوناگون قرار می‌گیریم، توجه به بودجه می‌تواند از ما در برابر تصمیم‌های نادرست محافظت کند.
  •  در وضعیت ثروت‌آفرینی: بودجه‌بندی ابزاری است که با کمک آن، فرآیند پس‌انداز و سپس سرمایه‌گذاری را برای حفظ و رشد ارزش پول تسهیل می‌کند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • نظر پاسخ 8 تیر 1398 در ساعت 09:25

    بسیار شیوا و روان،متناسب با همه ی اقشار و طیفهای جامعه که مشتاق مطالعه در این حوزه باشند

  • لیلا پاسخ 11 فروردین 1399 در ساعت 07:01

    فرمودید که بودجه کلمه فرانسوی است درصورتی که بودجه یه کلمه کاملا فارسی است که در زبانهای دیگر مثل انگلیسی از آن استفاده میشود ... با احترام

    • هادی نجف (نویسنده) 18 فروردین 1399 در ساعت 11:28

      ممنونم از حسن توجه شما؛ منبع فرانسوی بودن این کلمه، لغت‌نامه دهخدا و فرهنگ فارسی معین است.

مطالب پیشنهادی