کفش، نیاز است و آل‌استار، خواسته

دو کلمه‌ای که اشتباه‌ گرفتن‌شان، دردسرهای زیادی به بار می‌آورد!

بعد از سر و صدای زیاد و گذاشتن مغازه روی سرش، جوری به مادرش چشم دوخته بود که انگار مظلوم‌­ترین دختر دنیاست.

یک جفت از آن آ‌ل‌ستارهای ساق‌دار قرمز می‌خواست. از همان­‌ها که دخترهای قلمی اینستاگرام می‌پوشند و با عکس­‌های رنگارنگشان تعریف همه چیز را در ذهن دخترهای نوجوان تغییر می‌­دهند. وقتی دختر کوچولو با ناز تمام گفت: "من بدون آل‌­استار می‌­میرم. اصلاً پاهایم فلج می­‌شود و آن وقت مجبور می­‌شوی به جای کفش برایم ویلچر بخری"، دیگر مادر نتوانست جلوی خنده­‌اش را بگیرد و تسلیم خواسته او شد.

هنگام خرید، نیازها مقدمند

داشتن کفش مناسبی که از قلب دوم ما محافظت کند، یک «نیاز» است. مراقبت از بدن با پوشاک، داشتن سرپناه و دسترسی به آب و مواد غذایی، همه، نیازهای اساسی هستند؛ نیازهایی مشترک میان همه انسان‌ها.

اما اگر یک قدم جلوتر برویم، به «خواسته» می‌­رسیم؛ یعنی جایی که سر و کله تمایل افراد پیدا می‌شود. سلیقه، سن، جنسیت، جایی که افراد در آن زندگی می­‌کنند، سطح و رشته تحصیلی و حتی اینکه چه زمانی از سال است، همه و همه، روی خواسته‌­ها تاثیر می­‌گذارند. خواسته‌­ها بخش اجباری زندگی نیستند. اما وظیفه رنگ و لعاب بخشیدن به زندگی را برعهده دارند. بین «نیازها» و «خواسته‌ها»، اولویت همیشه با نیازهاست؛ یعنی باید بودجه محدود خودمان را به‌­گونه‌ای مدیریت کنیم و درآمد خود را طوری تخصیص دهیم که همه نیازهایمان، پوشش داده شود. بعد سراغ خواسته‌های ویژه خودمان برویم. این موضوع، از نکته‌­های مهم تصمیم‌گیری مالی است. عاقلانه نیست شب‌­ها نان خشک و آب یخ بخوریم و حساب پس‌­اندازمان خالی باشد، اما همیشه لباس­‌های مارک­‌دار بپوشیم و از آخرین مدل تلفن‌­های همراه جا نمانیم.

وقتی با کالایی روبه‌­رو می­‌شویم که از ته دل آن را می­‌خواهیم، ولی شک داریم خواسته است یا نیاز، کافی است برای پیدا کردن مرز باریک بین این دو، از خودمان بپرسیم آیا واقعاً به آن نیاز داریم؟ آیا این کالا، به بهترین صورت، به نیاز ما پاسخ می‌دهد؟ آیا بودجه‌بندی کرده‌ایم و برای خرید چنین نیازهایی پول کنار گذاشته‌ایم؟ اصلا آیا بدون آن می‌­میریم؟! اگر جواب این سوال‌­ها منفی بود، یعنی با یک خواسته طرفیم و می‌­توانیم از خیر داشتنش بگذریم. اگر مثل دختر داستان، نداشتن آل‌استار باعث مرگ یا نقص عضومان ­شود، می‌توانیم با در نظر گرفتن همه جوانب، برای خرید آن اقدام کنیم؛ و گرنه بهتر است پول‌مان را برای رفع نیازهای مهم‌ نگه داریم.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • امین پاسخ 21 دی 1398 در ساعت 04:10

    و در عصر جدید خواسته ها بطور حقیقی در حال تبدیل شدن به نیاز هستند. مثل اینترنت!

    • سیده هانیه فاروقی 30 فروردین 1400 در ساعت 03:41

      خب راستش برای من اینترنت مشخصا یک نیازه. و همینطور برای خیلیای دیگه. چون بدون اینترنت نمیتونیم دخلی داشته باشیم تا برای خرجش نیازهای دیگه امون رو براورده کنیم.

  • پانیذ عزیزی پاسخ 30 فروردین 1400 در ساعت 03:20

    رشته ی من زیست شناسی است. از نظر فیزیولوژی مغزی، تصمیم گیری های ما به عوامل بسیار بسیار زیادی بستگی دارد حتی امروزه دوره هایی با نام های نورومارکتینک یا مارکتینگ دیسیژن و ... وجود دارد که توضیح میدهد چگونه حتی عادات غذایی فرد میتواند به تصمیم فردای آن تاثیر بگذارد و عملکرد آن در مغز به چه صورت است، به عنوان مثال هورمون اکسی توسین اگر در هوا پخش کنید و آفتابه سوراخ را تبلیغ کنید شانس متقاعد کردن افراد برای تبدیل آفتابه ی سوراخ به نیاز اساسی رو افزایش میدهید!

  • فاطمه کاوسی پاسخ 26 مهر 1400 در ساعت 01:20

    عالی بود به بقیه هم پیشنهادمیکنم حتما بخونن

  • مطهره ده گر منفرد پاسخ 9 آبان 1400 در ساعت 03:52

    در تایید این جمله که "خواسته‌­ها بخش اجباری زندگی نیستند. اما وظیفه رنگ و لعاب بخشیدن به زندگی را برعهده دارند." باید بگویم که درست است که خواسته ها، نیاز نیستند اما گاهی نیاز روح هستند و می توانند با شادی بخشیدن به روحمان، احساس بهتری به ما بدهند.

  • آتنا خسروانی پاسخ 10 آبان 1400 در ساعت 07:48

    دقیقا همینطوره و زمانی که از خودمون میپرسیم که آیا این وسیله ای که میخواهم بخرم نیاز است یا خواسته، در اکثر موارد متوجه میشویم که خواسته است و خودم من اغلب بعد از پرسیدن این سوال به جای خرید اون وسیله، پس انداز میکنم

  • علی پورزنگنه پاسخ 11 آبان 1400 در ساعت 07:22

    سلام. آموزنده بود

  • مجید کرمیان پاسخ 13 آبان 1400 در ساعت 06:44

    با سلام بله موافقم. آن چه داشتنش رضایتی ایجاد نمی کند و نداشتنش نارضایتی را بدنبال دارد، یک نیاز است. اما آن چه نداشتنش نارضایتی ایجاد نمی کند و داشتنش موجب رضایت شود، یک خواسته است. با تشکر

مطالب پیشنهادی