شش عادت خوب در بودجه‌بندی

عادت‌های خوب مالی، مدیریت پول را تبدیل به سرگرمی سالم و مفید می‌کنند.

اولین راه برای پولدار شدن، افزایش درآمد است! این گزاره نادرست است. افزایش درآمد لزوما منجر به ثروتمندی نمی‌شود. چرا که به همان اندازه، هزینه‌ها هم افزایش می‌یابد. برای پولدار شدن - بهتر است بگوییم مدیریت پول یا غلبه بر پول - باید بتوان بودجه‌بندی خوبی انجام داد. تأثیر کنترل و مدیریت پول همانند افزایش درآمد است. 
شش رفتار پولی زیر می‌تواند شما را در اجرای بهتر بودجه‌بندی کمک کند:
 
1. سعی کنید همواره نگاهتان به بودجه باشد.
کسانی که در مدیریت پول خانواده چیره دست شده‌اند، برای هزینه‌های گوناگون به خصوص هزینه‌های وسوسه‌انگیز مانند حراج و تخفیف، در لحظه اقدام نمی‌کنند. بلکه بودجه‌شان را بررسی می‌کنند که بر اساس نیازها و خواسته‌هایشان آیا این هزینه قابل پرداخت هست یا نه.
تمرین: قبل از خرید هیجانی و شتاب‌زده، بودجه خود را بررسی کنید. اگر اصرار دارید آن هزینه را خارج از بودجه‌بندی انجام دهید، از دسته‌های دیگر کم کنید و به این هزینه اختصاص دهید. یادتان نرود ستون‌های راست و چپ بودجه باید تراز بمانند. اگر امکان دارد، بهتر است برای این خریدِ خاص، برنامه‌ریزی کنید و با چند ماه پس‌انداز، هزینه لازم را تهیه کنید و دچار دردسرهایی مثل بدهی و وام نشوید.
 
2. گوش به زنگ حراجی‌ها و تخفیف‌ها باشید.
چشمانی باز برای حراجی‌ها و تخفیف‌ها داشته باشید. در این شرایط، شما هزینه‌ای را پیش‌بینی کرده بودید ولی کمتر از آن مقدار، هزینه می‌کنید. از طرف دیگر، دست کم برای هزینه‌های مهم به دنبال مناسب‌ترین قیمت بگردید. گاهی یک بیمه‌نامه، برخی ابزارآلات و حتی مواد غذایی، در بعضی فروشگاه‌ها بنا به دلایلی با قیمت مناسب‌تری به دست می‌آیند. همین تفاوت‌های کوچک می‌تواند شما را در رعایت بودجه‌بندی کمک کند.
تمرین: می‌توانید بقیه پولتان را پس‌انداز کنید یا به خودتان پاداش بدهید. محاسبه کنید که با خرید در یک حراجی، چقدر صرفه‌جویی کردید. می‌توانید به اندازه همان مبلغ، برای خودتان چیزهای شگفت‌انگیز بخرید و لذت ببرید.
 
3. بدون عذاب وجدان خرج کنید. اما طبق برنامه!
وقتی بودجه‌بندی می‌کنید، در واقع به پولتان فرمان می‌دهید که به کدام سمت برود و چه کاری انجام دهد. پس اگر دقیق این کار را کرده باشید، بخشش و خرج‌های ضروری را در نظر گرفته‌اید، می‌توانید بدون عذاب وجدان، بودجه باقی‌مانده را هم خرج کنید. 
تمرین: فراموش نکنید بودجه‌بندی برای این نیست که خرج نکنید. اتفاقا برعکس. وقتی بودجه‌بندی نمی‌کنید ممکن است با خرج هر یک ریال دچار عذاب وجدان شوید. در صورتی که حتی بی‌ارزش‌ترین خرج‌ها را اگر طبق برنامه انجام دهید، لذتش برای شما ماندگار خواهد بود. چند دقیقه برنامه‌ریزی برای ماه آینده، و گفتن اینکه «می‌خواهم چه کار کنم یا چه چیزی بخرم» خیلی لذت‌بخش‌تر از این است که به عقب نگاه کنید و بگویید «من نباید آن کار را انجام می‌دادم»
 
4. درباره هزینه‌هایتان گفتگو و همفکری کنید.
اگر متاهل هستید با همسرتان، و اگر مجرد هستید حتما با یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان قابل اعتمادتان صحبت کنید. گویی او شریک مالی شماست و ممکن است ایده‌هایی برای مدیریت هزینه‌ها داشته باشد.
 
5. اهدافتان را تیک بزنید.
اگر می‌خواهید به اهداف مالی خود برسید، آن‌ها را حتما بنویسید و همیشه میزان دستیابی به آن‌ها را بررسی کنید. ببینید در بودجه‌بندی هر ماه، چطور می‌خواهید به آن هدف نزدیک شوید. زمانی که هر کدام از اهدافتان محقق شد، کنار آن تیک بزنید. شمردن اهداف تیک‌خورده، روحیه شما را چندین برابر می‌کند.
تمرین: یک روز وقت بگذارید و درباره اینکه می‌خواهید در 2 یا 5 سال آینده چه چیزهایی داشته باشید خوب فکر کنید. مثلا خرید یک خودرو، رفتن به یک سفر رویایی، خرید منزل یا حتی مانده حساب بانکی قابل توجه. این اهداف را ثبت کنید و قدم به قدم به آن‌ها نزدیک شوید. 

6. با خودتان مهربان باشید.
برنامه‌ریزی زمان‌بر است. چه برای تغذیه باشد، چه برای ورزش و چه برای مدیریت پول. اما به خودتان سخت نگیرید و آن را ادامه دهید تا تبدیل به عادت شود. برای زمانی که گذاشتید ارزش قائل شوید و به آن عمل کنید. مطمئن باشید که در نهایت با تغییرات کوچک، نتایج بزرگی را خواهید دید. همچنین سعی کنید منعطف باشید و اگر بودجه شما نیاز به اصلاح داشت سخت نگیرید. حتی اگر در پایان ماه متوجه شدید که 10 یا 15 درصد با آن چیزی که می‌خواستید، فاصله دارید، نگران نباشید و تمرکزتان را روی 80 یا 90 درصد موفقیت‌تان بگذارید.

مطمئن باشید وقتی عادت‌های خوب مالی را در کنار بودجه‌بندی ساده و قابل اجرا قرار می‌دهید، پول سرگرمی سالم و مفیدی می‌شود که به زندگی شما جان تازه‌ای می‌بخشد.


هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی