چشم و گوش بچه‌ها را باز کنید

آموزش سواد مالی به کودکان را از چه سنی باید شروع کرد؟

بارها شنیده یا خوانده‌­اید که باید سواد مالی را از سنین پایین به بچه‌­ها یاد داد و از کودکی درباره پول و مسائل مالی و اقتصادی با آن­ها صحبت کرد. اما سوال مهم این است که زمان مناسب برای شروع آموزش موضوعی به این پیچیدگی چه سنی است و چه موضوعاتی را در چه سنی باید مطرح کرد؟

پول برای قاقالی‌لی

پول برای قاقالی‌لی

طبق علم روانشناسی، سه سالگی لحظه آغاز سفر خودسازی و شکل‌­گیری شخصیت کودک است. بچه‌­ها در این سن مفهوم مبادله و ارزش را درک می‌­کنند. می‌­توانند رضایتمندی کوتاه‌مدت را به تعویق بیاندازند و بین گزینه­‌ها انتخاب کنند. حتی می­‌دانند که برای خرید هر چیزی باید ابتدا پول آن را پرداخت کنند. این نکات پایه­‌ای برای ورود به دنیای مالی کافی است.

بچه­‌های سه تا پنج ساله بسیار مشتاق یادگیری هستند. اگر دقت کرده باشید، هنگام خرید همیشه توی کیف پدر و مادر سرک می­‌کشند و با دقت دستگاه خودپرداز را بررسی می­‌کنند و عاشق فشار دادن دکمه سبزرنگ روی آن هستند. از این فرصت­‌ها برای شروع درس اول سواد مالی استفاده کنید. با کمک هم ارزش اسکناس­‌ها و سکه­‌های گوناگون را مقایسه کنید و خیلی سر بسته برایشان توضیح دهید که بانک و دستگاه خودپرداز محض رضای خدا به شما پول نمی­‌دهد و این پول را در ازای شغلی که دارید و کاری که انجام می‌­دهید، دریافت کرده‌اید.

ورود به سرزمین عجایب

رفتن به مهدکودک و دبستان، بهترین فرصت برای دریافت پول توجیبی و لمس پول واقعی است. داشتن مقرری و جیب پر پول به کودکی که تازه وارد اجتماعی جدید شده، اعتماد به نفس می­‌دهد. اما این تنها کارکرد پول توجیبی نیست. با کمک این مبلغ کم، مفاهیم زیادی را می‌­توانید به او آموزش دهید. از برنامه­‌ریزی برای نحوه خرج پول گرفته تا پس‌­انداز و داشتن حساب بانکی.

سال­‌های تحصیل در دوره ابتدایی زمان آن است که بچه­‌ها با کارکرد قلک، مفهوم هدف پس‌­انداز، بودجه­‌بندی، کمک به نیازمندان و داشتن شغل آشنا شوند. در کنار پول توجیبی، به مناسبت‌­های گوناگون برای آن­ها هدایای مالی در نظر بگیرید. حتی عیدی را با طعم سواد مالی بدهید و اجازه دهید تفاوت آن را با پول توجیبی و پول حاصل از درآمد درک کنند.

با بالاتر رفتن سن بچه­‌ها نیازهایشان هم بیشتر و گرانتر می­‌شود و شاید پول توجیبی کفاف هزینه­‌هایشان را ندهد. راه را برای درخواست مقرری بیشتر و قرض باز بگذارید. به این ترتیب مفهوم وام نیز کم­‌کم در بین نکته‌های آموزشی جای خودش را پیدا می­‌کند.

بیا این هم توشه راهت

بیا این هم توشه راهت

حواستان باشد قبل از رسیدن سن بحرانی و حساس پانزده سالگی نوجوان شما با انواع حساب­‌های بانکی و مزایای آن­ها آشنا شده باشد. اطلاعاتی هرچند اندک، درباره روش­‌های گوناگون سرمایه­‌گذاری به دست آورده باشد. حداقل یکی دو کار نیمه­‌وقت را تجربه کرده باشد. با پس­‌اندازهایش یکی از خواسته‌­های گران‌قیمت و سنگین خود را برآورده کرده باشد. خرید اینترنتی و کار با سایت‌­های مالی را یاد گرفته باشد و به مالیات حس خوبی داشته باشد و به چشم یک دزد بدجنس به آن نگاه نکند.

حالا فرزند شما تن‌درست و پول‌درست است و توشه‌اش برای ورود به دنیای بزرگترها کاملا پر است. پایه‌­های محکم سواد مالی، یکی از شرط­‌های لازم برای داشتن زندگی موفق است که کودک دیروز شما به آن مجهز شده. عاقبت به خیری یعنی همین!

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • زهره اصغرپوران پاسخ 11 آذر 1401 در ساعت 04:22

    متن خوبی بود جمله بسیار زیبایی مطرح شد تا قبل ۱۵ سالگی بچه ها را اماده برای ورود به دوران بزرگ سالی کرد. تا تندرست و پول درست باشند .

مطالب پیشنهادی