مدل کوچک‌شده زندگی آدم بزرگ‌ها

پول توجیبی، بهترین راه شروع آموزش سواد مالی به کودکان است

بسیاری از نیازها و خواسته‌­های کودکان مانند بزرگ‌ترها است. از نیاز به محبت و حس پذیرفته شدن گرفته تا نیازهای مالی و مسائل اقتصادی. شاید تنها فرق بچه‌­ها با بزرگترها در سایز لباسشان باشد. با این حساب، بهتر است باور قدیمی «بچه­‌اس، نمی­‌فهمه!» را کنار بگذاریم، قبول کنیم که کودکان یک سر و دو گوش دارند و باید به یادگیری بیشتر آن­ها کمک کنیم.

یکی از موضوعات مهم آموزشی به کودکان، که گاهی از آن غافل می­‌شویم، آموزش سواد مالی به آن­هاست. برای آشنایی بچه‌­ها با دنیای مالی، اولین و مهم­‌ترین راه، دادن پول توجیبی است. پول توجیبی برای کودکان مانند سه واحد درس تخصصی اقتصاد است و زیر و بم سواد مالی را به آن­ها یاد می­‌دهد. تفکراتشان درباره پول و نحوه برخورد با آن را شکل می­‌دهد و آن­ها را برای ورود به نمونه بزرگ‌تر زندگی آماده می­‌کند. پول توجیبی می‌­تواند مدیریت دخل و خرج، بودجه‌­بندی و درک ارزش دارایی­‌ها را نیز به کودک بیاموزد.

پول توجیبی هفتگی یا ماهانه و برنامه‌­ریزی صحیح برای استفاده از آن، روش مناسبی برای سپردن یک مسئولیت شخصی به کودکان و نوجوانان است. برای شانه­‌های نحیف و روحیه پاک بچه­‌ها، سروکله زدن با همین مبلغ و زمان کم می‌­تواند سخت و خیلی جدی باشد. پس مثل هر زمینه دیگری، به همراهی ما نیاز دارند تا خشت­‌های اول سواد مالی را کج نگذارند و دیوار اقتصاد زندگیشان تا ثریا کج نرود. نباید اجازه بدهیم به خاطر وجود بار مسئولیت، قید دریافت پول توجیبی را بزنند و مسائل مالی خودشان را به ما بسپارند.

همراهی یا دخالت؟

همراهی ما یعنی برای میزان، زمان و نحوه پرداخت پول توجیبی قوانین خاص خانواده را درنظر بگیریم. نه اینکه درمورد خرج و مصرف آن نظر بدهیم. اگر بچه­‌ای توانایی مدیریت مالی نداشته باشد، یا برنامه­‎‌ریزی مناسبی برای پول توجیبی­‌اش انجام ندهد، وظیفه ما بزرگ‌ترها تنها راهنمایی و مشورت دادن است. بدون از کوره در رفتن و از خشم سرریز شدن هم می‌­شود چشم و گوش بچه‌ها را باز کرد. کافی است یادمان بیاید خودمان چند بار پول­‌های زیادی را خرجِ خواسته‌­های غیرضروری کرده‌­ایم. بعد به آن­ها حق می‌­دهیم که با این تجربه کم، نتوانند جلوی وسوسه خرج پول را بگیرند و قبل از رسیدن موعد بعدی پرداخت مقرری، پول کم بیاورند.

برای حل این مشکل می‌توانیم فاصله زمانی پرداخت پول توجیبی را کم کنیم. برنامه‌ریزی در مدت کوتاه و پایبندی به آن، همیشه راحت‌تر از یک برنامه‌ریزی بلندمدت است. پول توجیبی برعکس ظاهر ساده و فریبنده‌ای که دارد، پر از پیچ‌وخم‌های ناآشناست و درس‌های زیادی به همراه دارد.

  • دریافت پول توجیبی به کودکان مدیریت دخل‌وخرج، بودجه‌بندی و درک ارزش دارایی‌ها را می‌آموزد.
  • تجربه مسئولیت‌پذیری را به همراه دارد.
  • میزان، زمان و نحوه پرداخت آن باید طبق قوانین خاص هر خانواده تعیین شود.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • زهره اصغرپوران پاسخ 11 آذر 1401 در ساعت 12:40

    مطالب کاملی در مورد علت دادن پول توجیبی مطرح شده بود که اشاره ۳ جمله نتیجه گیری برای توجیه علت دان پول توجیبی عالی ومنطقی بود .

مطالب پیشنهادی