وقتی سواد مالی، رفتار اعتباری مردم را بهبود می‌بخشد

نتیجه دو پیمایش بزرگ در انگلیس نشان داد بین سواد مالی و رفتار اعتباری مردم رابطه معناداری وجود دارد

کار با بانک‌ها و دریافت تسهیلات، شاید بخشی از زندگی بسیاری از مردم باشد. اینکه هنگام گرفتن وام یا خریدهای اقساطی، چقدر قسط‌‌ها را دقیق و منظم پرداخت می­‌کنیم، «رفتار اعتباری» ما را شکل می‌دهد. تمامی نهادهای مالی و بانک‌ها به دنبال این هستند که با بهبود رفتار اعتباری افراد، هزینه‌های ناشی از دیرکرد پرداخت اقساط را کمتر کنند و دائماً راه‌های جدیدی را برای این امر جستجو می‌کنند.

نتیجه دو پیمایش بزرگ در انگلیس نشان داد بین سواد مالی و رفتار اعتباری مردم رابطه معناداری وجود دارد.

پیمایش اول حاکی از آن بود که افراد کم‌­سواد مالی در زمان شنیدن اصطلاحات اعتباری، اعتماد به نفس خود را از دست می­‌دهند و درباره مفاهیم مالی دچار سردرگمی می‌شوند.

نتیجه پیمایش دوم این‌چنین بود: کسانی که بر خود، کنترل کمی دارند و دانش مالیشان ضعیف است، معمولاً اعتباراتی را که برای خرید گرفته­‌اند، پرداخت نمی­‌کنند و بدهی مالی خویش را بیشتر اظهار می­‌کنند.

در این مطالعه نشان داده شده است مصرف‌کنندگانی که مشکلات خودکنترلی دارند، بیشتر از اقلام اعتباری‌­ای که دسترسی به آن­ها آسان اما پرهزینه است استفاده­ می‌­کنند؛ مانند کارت‌های فروشگاهی و وام‌های مساعده‌ای.

افزوده شدن بدهی روی بدهی، آسیب به اعتبار و وجهه اشخاص در صورت عدم پرداخت به­‌موقع بدهی، افزایش نگرانی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی، از آثار بدهکاری است. همچنین در روایات اسلامی، بدهی با صفاتی مانند ننگ دین، بلای بزرگ، برابری با کفر، خواری، گرفتاری نفس، پیری چهره، سرگردانی ذهن و بی­‌خوابی وصف شده است. آشنایی با مفاهیم پایه مالی و آگاهی از مزایا، معایب و آثار بدهی، از عوامل بهبود رفتار اعتباری است.

به بیان دقیق­‌تر، افزایش سواد مالی، رفتار اعتباری مردم را بهبود می­‌بخشد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی