یک تیر و سه نشان

چرا کشورها سواد مالی مردم خود را می‌سنجند؟

بهبود وضعیت مالی خانواده‌ها، توسعه مالی و افزایش ثبات اقتصادی را می‌توان سه هدف اصلی سیاست‌گذاران اقتصادی همه کشورها دانست. جالب اینجاست که افزایش سواد مالی به تحقق هر سه این اهداف کمک شایانی می‌کند چون:

1) شهروندانی که از پس تصمیمات مالی خود برمی‌آیند و امور مالی‌شان را به خوبی مدیریت می‌کنند، بسیار راحت‌تر از سایرین، رفاه مالی خانواده‌شان را بهبود می‌دهند.

2) شهروندان دارای سواد مالی به دلیل آگاهی از ویژگی‌های محصولات و خدمات مالی و چگونگی انتخاب و استفاده از آن‌ها، با مشارکت مؤثر خود در بخش مالی، به توسعه این بخش کمک کرده و باعث رشد اقتصادی می‌شوند.

3) افراد باسواد مالی در شرایط بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی، اقدامات مناسب‌تری انجام داده و با مدیریت ریسک‌های پیش ‌رو باعث ثبات مالی و اقتصادی می‌شوند.

به همین دلیل است که بسیاری از کشورهای جهان سعی می‌کنند با اجرای برنامه‌های آموزشی، سواد و قابلیت مالی مردم خود را بهبود دهند تا در سایه آن به سایر اهداف خود دست پیدا کنند. آن‌طورکه گزارش‌ها نشان می‌دهند، حداقل 36 کشور به منظور افزایش سواد مالی مردم خود یک استراتژی ملی را طراحی کرده یا در حال طراحی آن‌ هستند. مزیت اصلی توسعه استراتژی ملی، ایجاد هماهنگی و همکاری بین سازمان‌های گوناگونی است که علاقمند به فعالیت در حوزه سواد مالی هستند.

از طرفی تا کاری قابل اندازه‌گیری نباشد، قابل مدیریت نیست. از همین رو اغلب کشورها ورود به این حوزه را با سنجش سواد مالی آغاز می‌کنند و با سنجش مستمر و متوالی شهروندان، میزان پیشرفت و عملکرد خود را ارزیابی می‌کنند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی