نمره سواد مالی مردم آمریکا

گزارش فینرا (اداره ناظر بر وضعیت مالی آمریکا) از وضعیت سواد مالی آمریکایی‌ها

پس از آنکه فینرا (اداره ناظر بر صنعت مالی آمریکا) در سال 2015 برای سومین بار آزمون سواد مالی را در میان مردم آمریکا به اجرا می‌گذارد، دیگر می‌تواند قضاوت دقیق‌تری از روند تغییر در سطح سواد مالی مردم این کشور از سال 2009 به بعد داشته باشد. گزارش فینرا نکات شنیدنی فراوانی درباره وضعیت سواد مالی مردم آمریکا دربردارد؛

  • دو برابر شدن احساس رضایت از وضعیت مالی: رضایت آمریکایی‌ها از امور مالی شخصی‌شان به شرایط عمومی اقتصادی این کشور گره خورده است. بعد از سال 2009 که آثار بحران مالی فروکش کرد، اقتصاد آمریکا جانی دوباره گرفت و نرخ بیکاری شروع به کاهش کرد، توانایی آمریکایی‌ها در تأمین مخارج زندگی‌شان هم بهبود یافت و این خود باعث شد آن‌ها دو برابر بیشتر از قبل از وضعیت مالی خود احساس رضایت کنند.

  • عدم افزایش پس‌انداز: با وجود این بهبود در توانایی تأمین مخارج، اما گویا منش آمریکایی‌ها در پس‌انداز میلی به بهبود نداشته است. 60 درصد آمریکایی‌ها هنوز هم معادل یا بیشتر از درآمدشان خرج می‌کنند.

  • برخورداری افراد با درآمد و تحصیلات بالاتر از سطح سواد مالی بیشتر: درآمد، تحصیلات و جنسیت از عوامل اصلی اثرگذار بر سطح سواد مالی مردم آمریکا هستند. آمریکایی‌هایی که درآمد و تحصیلات بالاتری دارند نسبت به سایر آمریکایی‌ها مشکل کمتری در پوشش هزینه‌های ماهیانه خود دارند و بیشتر پس‌انداز می‌کنند. از طرفی مردان آمریکایی نسبت به زنان راحت‌تر از پس تأمین مخارج خود برمی‌آیند.

  • کاهش اضافه برداشت: اضافه برداشت از حساب جاری نشانه‌ای از سختی در تأمین مخارج زندگی است. با راحت‌تر شدن تأمین مخارج زندگی بعد از سال 2009 درصد اضافه برداشت هم روندی کاهشی به خود گرفت. اما همچنان برخی افراد به خرج بیش از درآمد و اضافه برداشت خود، ادامه می‌دهند.

  • عدم پس‌انداز برای روز مبادا: هنوز هم نصف مردم این کشور برای روزهای مبادا یعنی روزهای بیماری، بیکاری یا رکود کوتاهی می‌کنند و این یعنی نصف مردم آمریکا صندوق اضطراری ندارند. بیشتر آن‌هایی هم که صندوق اضطراری دارند سنی بالاتر از 55 سال یا تحصیلات عالی دارند.

  • عدم بودجه‌بندی: 44 درصد مردم بودجه‌بندی ندارند و سهم مخارج، پس‌انداز و ... را از درآمد خود مشخص نمی‌کنند. جالب اینجاست که اکثر افراد دارای بودجه‌بندی و برنامه مالی کمتر از درآمدشان خرج می‌کنند و صندوق اضطراری نیز دارند.

  • عدم بودجه‌بندی بلندمدت: فقط 27 درصد آمریکایی‌ها هنگام بودجه‌بندی به دوره‌های زمانی پنج ساله یا بیشتر توجه دارند و 41 درصد فقط به فکر چند ماه یا حداکثر یک سال بعد خود هستند. جالب اینجاست که افراد با بودجه‌بندی بلندمدت، علاوه بر اینکه کمتر از درآمدشان خرج می‌کنند و صندوق اضطراری دارند، رضایتشان از امور مالی شخصی‌ هم بیشتر است.

  • عدم برنامه‌ریزی برای بازنشستگی: علی‌رغم اینکه بخش اصلی مسئولیت تأمین مالی در دوره بازنشستگی بر عهده خود فرد است، تنها 39 درصد آمریکایی‌ها حساب کرده‌اند که برای دوران بازنشستگی خود چقدر پس‌انداز لازم دارند. این موضوع در کنار درصد پایین بودجه‌بندی بلندمدت، نشان‌دهنده پایین بودن سطح آینده‌نگری مالی در بین مردم آمریکاست. احتمال پس‌انداز برای بازنشستگی در بین افراد با درآمد پایین نسبت به افراد با درآمدهای بالا 19 در برابر 60 است.

  • نگرانی بیشتر زنان نسبت به مردان برای دوره بازنشستگی: نگرانی از دوران بازنشستگی در بین زنان بیشتر از مردان است. افراد 35 تا 54 ساله نیز گروه سنی هستند که بیشترین نگرانی را دارند.

  • کاهش سرمایه‌گذاری: تعداد آمریکایی‌هایی که در سهام، اوراق قرضه، صندوق سرمایه‌گذاری یا سایر اوراق‌ بهادار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نسبت به سال 2009 روند نزولی داشته است. بیشتر سرمایه‌گذاران در بین قشر تحصیل‌کرده و با درآمد بالا هستند. تمایل به ریسک در بین آن‌ها چندان بالا نیست و از هر پنج آمریکایی فقط یک نفر تمایل به ریسک دارد. این تمایل در بین مردان بیشتر از زنان است.

  • افزایش میزان بدهی: از هر پنج آمریکایی، چهار نفر حداقل یکی از انواع بدهی را دارند و از هر پنج نفر، دو نفر احساس می‌کنند بدهی‌های‌شان بیش از حد است که این خود، نارضایتی مالی آن‌ها را در پی دارد.

  • برآورد اشتباه از سطح سواد مالی: بیشتر از 76 درصد مردم آمریکا از نظر سواد مالی به خود نمره بالایی داده‌اند، درحالی‌که این عدد، در واقعیت به مراتب کمتر است. این امر خود نشان‌دهنده ناآگاهی به وضعیت سواد مالی شخصی است.

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی