ابزارهای سواد مالی برای بهبود مدیریت هزینه

گفتگوی دکتر کمیل رودی و فرهاد جم در برنامه خانه تو؛ شبکه چهارم سیما؛ قسمت سوم

ابزار اول سواد مالی: ثبت هزینه‌ها

یکی از مهم‌ترین اثرات نوشتن هزینه‌ها، کاهش فشار ذهنی است. در قرآن آمده است چنانچه از کسی قرض می‌گیرید آن را ثبت کنید (آیه 282 سوره بقره).

در مراحل اولیه مدیریت مالی، لزوما به دنبال کاهش هزینه‌ها نیستیم. بلکه با ثبت هزینه‌ها تا سه ماه، این عادت را در خود ایجاد می‌کنیم و بر امور مالی مسلط می‌شویم. حتی بعد از مدتی، متوجه هزینه‌هایی می‌شویم که آگاهانه انجام نشده و به راحتی می‌توان آن‌ها را حذف کرد یا کاهش داد.

فرهاد جم: آیا نوشتن هزینه‌هایی که روز به روز با افزایش قیمت مواجهند فایده دارد؟ یا حقیقت تورم را بیشتر نمایان می‌کند؟ در پاسخ، اصطلاح «دوبار اندازه بگیر، یک بار ببر» مطرح شد. نوشتن، الفِ اول سواد مالی است. با یاد گرفتن یک حرف، نمی‌توانیم جمله بسازیم.

 

ابزار دوم سواد مالی: بودجه‌بندی

هر جا پولی وارد یا خارج شود، بودجه معنا پیدا می‌کند. حتی در سطح خانواده و افراد. بودجه‌بندی یعنی قبل از اینکه هزینه‌ای انجام دهیم، به آن فکر کنیم. اگر می‌خواهیم توانگر باشیم باید از قبل بدانیم در هر حوزه‌ای چقدر و چطور می‌خواهیم هزینه کنیم. توصیه می‌شود بعد از سه ماه ثبت هزینه‌ها و استفاده از تجربه به دست‌آمده، از ماه چهارم بودجه‌بندی را شروع کنیم.

فرهاد جم: چرا وقتی حالمان خوب نیست، خرید حالمان را خوب می‌کند؟ در پاسخ، فلسفه‌ی «داشتن» در برابر «بودن» مطرح شد.

فرهاد جم: وقتی درآمدمان کم است، سواد مالی چطور به ما کمک می‌کند؟ در پاسخ مطرح شد که «سواد مالی درباره میزان پول نیست، بلکه درباره درست مدیریت کردن پول است. چه کم، چه زیاد». سواد مالی به دنبال یک‌شبه حل کردن مشکلات نیست بلکه نیاز به تمرین و استمرار دارد.

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی