سواد مالی پرتغالی

پرتغالی‌ها در سنجش سواد مالی سال 2015 چه نتایجی کسب کردند؟

سنجش سواد مالی گروه‌­های گوناگونی که در یک کشور زندگی می‌­کنند، داده­‌های مناسب و جالبی برای تحلیل­‌گران فراهم می­‌کند. پس از تبدیل داده‌­ها به اطلاعات، سیاست­‌گذاران وارد صحنه می­‌شوند و بر مبنای آن سیاست­‌گذاری می‌­کنند. در این راستا، «پرتغال» در سال 2011 تحقیقی درباره سواد مالی جمعیت بزرگ‌سال خود انجام داد. بانک پرتغال (Banco de Portugal) عهده‌دار این امر بود. این تحقیق، موجب شد حوزه‌ها و عناوینی شناسایی شوند که نیازمند توجه بیشتری از سوی سیاست­‌گذاران، نهادهای آموزشی و اقتصادی است.

برنامه­‌ریزی بودجه خانواده

منظور از بودجه­‌بندی این است که اشخاص و خانوارها برنامه‌­ریزی کنند برای هر کدام از مصارف پول (مانند هزینه حمل و نقل، هزینه پوشاک، هزینه تحصیل، پس­‌انداز و...) چقدر پول تخصیص خواهند داد. در پیمایش بانک پرتغال، بیشتر پاسخ‌دهندگان «برنامه‌ریزی بودجه­ خانواده» را «مهم» یا «خیلی مهم» می‌­دانستند.

پس­‌انداز

 گاهی برای خرید برخی محصولات، لازم است قسمتی از درآمد پس­‌انداز شود تا پس از تجمیع پولمان، بتوانیم آن محصول را خریداری کنیم. در این پیمایش، فقط 50 درصد از پاسخ­‌دهنگان «پس‌انداز» را «مهم» یا «خیلی مهم» ارزیابی کرده‌اند. ضمن اینکه فقط حدود 20 درصد از آن‌ها اعلام کرده­‌اند برای بلندمدت اقدام به پس‌انداز نموده‌اند. این ارقام، لزوم افزایش آگاهی مردم را درباره پس‌انداز بلندمدت نشان می‌دهد.

معیارهای انتخاب بانک و محصولات آن

معیارهای انتخاب بانک و محصولات آن

هر تصمیم‌­گیری، مستلزم انتخاب است و هر انتخاب نیاز به اطلاعات جامع، به‌­روز و به‌­موقع دارد. در این پیمایش معیارهای افراد در انتخاب محصولات مالی سنجیده شده است. با این که معیارهای هزینه و بازده انتظاری از مهم­ترین معیارهای انتخاب محصولات مالی هستند، فقط حدود 9 درصد پاسخ‌دهندگان به این معیارها اشاره کردند. در نقطه مقابل، 35 درصد پاسخ‌دهندگان به مواردی نظیر توصیه خانواده و دوستان اشاره کرده‌­اند؛ این افراد خودشان دانش کافی نداشته­‌اند؛ در نتیجه، توصیه دیگران را معیار انتخاب خود قرار می‌­دهند. برای 23 درصد پاسخ­‌دهندگان جنبه‌هایی مانند نزدیکی بانک به منزل معیار مهمی بوده است.

یکی از معیارهای مهم در انتخاب بانک و محصولات مالی، کارمزدی است که هر بانک برای ارائه خدمات گوناگون دریافت می‌­کند. عجیب است بدانید 74 درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌­اند مقدار کارمزدهای پرداختی به بانک بابت حساب‌های خود را «نمی‌دانند» یا «فقط اطلاعات اندکی» درباره آن دارند.

پرتغال در آزمون سنجش «آی.اِن.اِف.ای» سال 2015

شبکه بین‌المللی آموزش مالی (آی.اِن.اِف.ای) سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (اُ.ای.سی.دی) در سال 2015 سواد مالی 17 کشور اروپایی را سنجید. کشور پرتغال در این آزمون چنین نتایجی کسب کرده است:

  • 93 درصد پرتغالی­‌ها به‌­صورت انفرادی یا همراه یک نفر دیگر درباره مسائل مالی تصمیم می‌­گیرند.
  • 72 درصد خانوارهای پرتغالی دارای بودجه­‌بندی هستند.
  • 68 درصد خانوارهای پرتغالی، علاوه‌­ بر داشتن بودجه، در خانواده‌­شان مسئول بودجه نیز دارند.
  • تنها 37 درصد پرتغالی­‌ها به­‌طور فعال پس­‌انداز می‌­کنند.
  • 93 درصد پرتغالی‌­ها با آگاهی، خرید می‌­کنند (خرید آگاهانه یعنی بررسی و مقایسه گزینه‌­های گوناگون پیش از انتخاب).
  • 81 درصد پرتغالی‌­ها قبوض خود را به موقع پرداخت می‌­کنند.
  • 79 درصد پرتغالی­‌ها وضعیت مالی خود را زیر نظر دارند.
  • 52 درصد پرتغالی‌­ها هدف­گذاری بلندمدت مالی دارند.
  • 82 درصد پرتغالی‌­ها آگاهانه تصمیم‌­گیری می‌­کنند. (تصمیم­‌گیری آگاهانه یعنی تصمیم‌­گیری بر اساس واقعیت‌­ها و اطلاعات).
  • فقط شش درصد پرتغالی‌­ها پیش از خرید، به فروشگاه­‌گردی، استفاده از اطلاعات و مشورت با دیگران می­‌پردازند.
  • درآمد 35 درصد از پرتغالی‌­ها هزینه سال گذشته‌­شان را پوشش نداده است.
  • 84 درصد پرتغالی‌­ها برای پوشش هزینه سال گذشته خود، قرض نگرفته­‌اند.

 

منبع: کتاب سواد مالی در اروپا

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی