سواد مالی در زندگی حقیر

داستان یک توافق برای سی روز زندگی در محله‌ای فقیرنشین به دور از ثروت و شهرت شخصی

داستان فیلم

داستان فیلم

«گادر بولت» سرمایه­‌داری ساکن ایالت کالیفرنیاست که برخلاف مردمِ درگیر در مشکلات اقتصادی، روزگار خوشی سپری می‌کند. قدرت و ثروت هنگفت، او را برآن داشته تا مجتمع تجاری بزرگی احداث کند. این مجتمع در زمینی ساخته خواهد شد که اکنون پناهگاه تعداد بسیاری افراد بی­‌خانمان و فقیر است.

«گادر» سرمست از شروع پروژه، با ادعای یکی از رقبای خود به نام «ونس کراس­ول» مواجه می­‌شود که نصف زمین­‌ها مال اوست. «ونس» او را به چالشی عجیب دعوت می‌­کند؛ اگر «گادر» بتواند سی روز در همان محله فقیرنشین به دور از همه ثروت و شهرت خود زندگی کند و دوام بیاورد، زمین­‌هایش را به «گادر» واگذار می­‌کند در غیر این صورت «گادر» باید سهم خود را به او واگذار کند.

با موافقت هر دو طرف، «گادر» روانه آن محله می‌­شود. این فرصتی بزرگ برای یادگیری و تجربه آموزه­‌هایی است که هیچ‌­وقت در زندگی پر زرق و برق مجال آن را نداشته است. از همان ابتدا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌­کند و حتی تا پای مرگ هم پیش می‌­رود، ولی طبق قرار سی روز کامل در آنجا زندگی می‌­کند. اما اوضاع آنگونه که فکر می­‌کرد ­پیش نمی­‌رود؛ او در برگشت به خانه متوجه هم­‌دستی وکلایش با «ونس» و تصاحب همه املاکش می‌شود.

«گادر» در این بازی می­‌بازد اما بازی برگشت هم در پیش است. او به همراه بی­‌خانمان­‌ها از «ونس» اقرار می‌­گیرد و دارایی خود را نجات می­‌دهد و ساخت و ساز در همان محله را از نو شروع می­‌کند البته با دیدگاه و هدف­‌های متفاوت.

عینک سواد مالی

  1. توجه به امور حقوقی

    خطای بزرگ «گادر» این بود که پیش از شروع چالش، به تیم خود وکالت کامل داد. واگذاری امور مالی نیازمند دقت و صراحت است. اگر لازم است کاری را وکیل انجام دهد، متن وکالت‌­نامه مختص همان کار، با تعیین حدود و شرایط تنظیم شود تا از عواقب جبران‌ناپذیر آن جلوگیری شود.

  2. توانمندی زنان در امور مالی

    «گادر» در محله فقیرنشین با زنی ژنده‌­پوش آشنا می­‌شود؛ «مالی» پیش از این شاغل بوده و به دلیل ازدواج، شغلش را کنار می‌گذارد. زندگی مرفه­ او با فوت همسرش و انتقال همه بدهی‌ها به او وارونه می­‌شود و عدم توانایی بازپرداخت بدهی، زن را به کارتن­‌خوابی می­‌کشاند. یکی از آموزه‌­های سواد مالی، توانمندسازی زنان در امور مالی است تا در صورت اجبار به زندگی به صورت فردی، قادر باشند امور مالی خود را مدیریت کنند؛ درآمد مناسب، داشتن بیمه و برخورداری از دانش و مهارت برای یافتن شغل از جمله آن‌هاست.

  3. برخورداری از مهارت ایجاد درآمد

    پولداری با پول‌سازی فرق می‌کند. چرا که افراد پول‌ساز حتی در شرایط سخت هم می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. اما افرادی که تنها پولدار هستند و توان پول‌سازی ندارند، با از دست دادنِ ثروت‌شان دیگر قادر نیستند به نقطه قبل برگردند.

  4. برخورداری از برنامه­‌ریزی مالی

    اصطلاح «حرکت روی لبه بلاتکلیفی» توجه مخاطب را جلب می‌کند. افرادی که برنامه‌ای برای زندگی مالی خود ندارند؛ برای آینده کاملاً بلاتکلیف هستند و منتظرند ببینند چه اتفاقی می‌افتد. اگر این افراد به موقعیت خود، آگاهی بیشتری پیدا کنند و آموزش­‌های لازم را دریافت کنند، از این موقعیت می­‌توانند خود را نجات دهند.

  5. انعطاف­‌پذیری راه­‌حل مناسب مدیریت بحران

    «گادر» که در شب اول ورود به آن محله از خوابیدن در اتاق مشترک با چند نفر امتناع می­‌کند با شدت گرفتن نابه­‌سامانی­، کم‌کم از معیارهای بالای خود کوتاه می­‌آید و با شرایط، خود را سازگار می­‌کند. این­‌چنین، تحمل و مدیریت آن موقعیت برایش راحت­‌تر می­‌شود.

  6. لزوم برخورداری از مهارت خاص هر شغل

«گادر» در ابتدا می­‌خواست مانند بقیه افراد آن محله با شستن شیشه خودرو کسب درآمد کند ولی روش آن را بلد نبود و ابزار مناسب آن را نداشت؛ در نتیجه در اولین تجربه موفق نشد. برای هر شغلی هرچند به ظاهر ساده هم باید چگونگی انجام آن را خوب یاد گرفت تا بتوان در آن به موفقیت رسید.


هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • ابوالفضل حسنی عبد پاسخ 26 بهمن 1398 در ساعت 04:07

    یکی از آموزه‌­های سواد مالی، توانمندسازی زنان در امور مالی است تا در صورت اجبار به زندگی به صورت فردی، قادر باشند امور مالی خود را مدیریت کنند؛ درآمد مناسب، داشتن بیمه و برخورداری از دانش و مهارت برای یافتن شغل از جمله آن‌هاست. اين از جملات همين سايت است؛ مطلب درستي است. ولي بايد دقت کرد بزرگ کردن آن و در بوق و کرنا کردن آن به صلاح بنيان خانواده نيست. انتقاد اين است که مطرح کردن و بزرگ کردن استقلال مالي زنان و مطرح کردن احتمالاتي چون اجبار به زندگي فردي ممکن است اين گزينه را در ذهن زنان فعال نگه دارد؛ حداقل در حد آتش زير خاکستر. و اين خود را در زمان بروز اختلافات خانوادگي نشان خواهد داد و درصد تمايل و حتي اقدام عملي به طلاق را افزايش خواهد داد. اين درست مثل اين مي ماند که مرد ايراني برود به زنش بگويد که در اسلام جواز چند همسري داريم؛ مطلب درست است ولي باعث دعوا مي شود.

مطالب پیشنهادی