آموزش سواد مالی در اروپا

تحلیلی بر راهبردهای 48 دولت اروپایی در آموزش سواد مالی

سواد مالی یکی از نیازهای زندگی بهتر در دوران معاصر و از مجموعه یازده مهارت زندگی مورد تأکید یونسکو است؛ مجموعه‌ای از نگرش‌ها، دانش‌ها و توانایی‌ها درباره کار و کسب درآمد، خرج و پس‌­انداز، سرمایه‌­گذاری، مدیریت ریسک و بیمه و تصمیم‌های مالی در زندگی.

فارغ از نقش حاکمیت در بهبود نظام ها و ساختارهای اقتصادی، برخورداری مردم از سواد مالی، آن‌ها را در فهم و اقدام درست اقتصادی توانمند می‌کند و دست­یابی به رفاه بیشتر را فراهم می‌سازد. باسوادان مالی، در دشواری­های اقتصادی نیز آسیب کمتری می‌ببینند.

از آنجا که بازیگران اصلی هر اقتصاد، افراد هر جامعه هستند، آموزش و توانمندسازی مردم، گامی اساسی در مقاوم­‌سازی اقتصاد محسوب می‌شود. دولت­‌های بسیاری، این ضرورت را درک کرده و برای آموزش سواد مالی در کشور خویش، سیاست­‌گذاری کرده­‌اند تا جامعه را به سطح مناسبی از نگرش، دانش و رفتار و توانایی مالی برسانند.

کتاب «آموزش سواد مالی در اروپا»، به معرفی و تحلیل سیاست‌های 48 دولت اروپایی در آموزش سواد مالی می‌پردازد. به این شکل که در هر کدام از این کشورها،

  • هر نهاد، مسئول چه کاری است؟ (نگاشت نهادی
  • مخاطبین اصلی آموزش‌ها و توانمندسازی‌ها چه کسانی هستند؟ (تعیین جامعه هدف
  • قرار است این راهبرد چه تغییری در جامعه هدف ایجاد کند؟ (هدف‌گذاری)؛
  • یادگیری چه مطالبی در هر دوره سنی و در هر گروه لازم است؟ (محتوای آموزشی)؛
  • چه برنامه‌ها و قالب‌های آموزشی جهت یادگیری مؤثر می‌توان ارائه داد؟ (مانند موزه، پویش، برگزاری جشنواره، بازی رایانه‌ای و نرم‌افزار و...)
  • این راهبرد چه تاثیری بر جامعه هدف (ارزیابی) و چه تأثیری بر متغیرهای کلان اقتصادی (اثرسنجی) داشته است؟

بدیهی است هرگونه سیاست‌گذاری، ریشه از مبانی فلسفی و باورها می‌گیرد، در چارچوب ارزش‌ها خود را رشد می‌دهد و میوه را سازگار با ذائقه مخاطب پرورش می‌دهد.

ایران، خود را در باورهای اسلامی بازشناخته و پرورانده است. آموزه­‌های اسلامی در بسیاری از سرفصل‌های سواد مالی حضور دارد. این آموزه­‌ها در سه حوزه نگرشی (اعتقادات)، مَلکات رفتاری و خُلقیات (اخلاق) و رفتارها (احکام) بیان شده است. از این رو، سیاست‌گذاری آموزش سواد مالی در کشور، بر بنیان باورها، ارزش‌ها و هنجارهای الهی و برای مخاطب مسلمان تدوین و طراحی خواهد شد. اما این همه به معنای چشم فروبستن بر تجربه جهانی نیست.

مطالعه این کتاب به سیاست­‌گذاران و فعالان حوزه سواد مالی پیشنهاد می­‌شود. سیاست­‌گذ‌اران می‌توانند با مطالعه این کتاب و استفاده از تجربه جهانی، به مدلی علمی و اجرایی با جهت­‌گیری متعالی و پربارسازی از محتوای ایرانی-اسلامی به سیاست­‌گذاری آموزش سواد مالی دست یابند. امید است تدوین، اجرا، نظارت، ارزیابی و بازطراحی سیاست‌های آموزش سواد مالی، گامی مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشتی مردمان ایران‌زمین باشد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی