جامعۀ هدف آموزش سواد مالی

گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از گروه‌های هدف آموزش سواد مالی در اروپا

برای به ثمر نشستن هر برنامه‌­ای، به‌­ویژه برنامه‌­های آموزشی، تعیین جامعه هدف امری لازم است. هر قدر گستره اهداف را محدودتر و جامعه هدف را دقیق‌­تر مشخص نماییم، فرآیند دستیابی به آن را ساده‌­تر و آسان­‌تر کرده‌­ایم. هر گروه و طبقه اجتماعی نیز، نیازهای خاص خود را دارد که در هدف­‌گذاری برنامه­‌های آموزشی، به آن نیازها توجه می­‌شود.

در آموش سواد مالی:

  • برخی کشورها تنوع کمتری در گروه­‌های جامعه هدف ترجیح داده‌­اند؛ مانند جمهوری چک با جامعه هدف دانش‌­آموزان، جوانان و بزرگسالان در سن کار؛
  • برخی دیگر از کشورها، جامعه هدف متنوع­‌تری درنظر گرفته‌­اند؛ مانند کشور پرتغال که هفت گروه را هدف قرار داده است؛ شامل: دانش‌آموزان و جوانان، بازنشسته‌­ها و افراد کهن‌سال، افراد کم‌درآمد، افراد بیکار، افراد بدهکار یا دارای بدهی بیش ‌از حد، مهاجران، بنگاه‌های کوچک و متوسط و کارآفرینان نوپا.
  • برخی دیگر از کشورها، با توجه مسائل و مشکلات موجود، بر یک یا چند گروه‌ خاص متمرکز شده‌اند؛ مانند لتونی که بر افراد کم‌­درآمد، بیکار و کم­‌سواد مالی نیز تمرکز دارد؛
  • و برخی دیگر ترکیبی از گروه‌هایی که بیشترین جمعیت کشور را پوشش می‌دهند، هدف قرار داده‌اند. مانند جوانان، کارمندان یا افراد سالخورده.

 

 

بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) شکل بالا، گروه‌های هدف آموزش سواد مالی در کشورهای اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی