پری نشان پرواز

چرخی در هوای سواد مالی

کتاب آغازین ورود به حوزه سواد مالی

حتماً همه‌مان تجربه کرده‌ایم؛ کارهایی بوده که با یاد گرفتن آن‌ها، اتفاقی نو در زندگی‌مان افتاده است. درست مثل اینکه چطور با گوشی همراه‌مان کاری بانکی انجام دهیم. تاکسی بگیریم، مسیرمان را پیدا کنیم یا ... . این، همان چیزی است که به آن سواد می‌گویند. سوادهایی که لازمه زندگی آسان‌تر و درست‌تر در هر دوره‌ای است؛ سواد رسانه‌ای، سواد رایانه‌ای، سواد ارتباطی، سواد عاطفی و سواد مالی.

سواد مالی به افراد می‌آموزد چطور دخل و خرج‌شان را مدیریت کنند، چطور پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنند، چطور برای ایام بازنشستگی برنامه‌ریزی کنند و ... . اما هدف از همه این‌ها یک چیز است؛ چگونه افراد، خود را از مشکلات معیشتی روزانه رها کنند، از دغدغه گذران زندگی بیرون بیایند و خود را برای اجرای مأموریت‌شان در هستی، مجهز و آماده نمایند.

فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی، آموزه‌های فراوانی برای امروز ما دارد. آیات قرآن، زندگی معصومین علیه‌السلام و آثار اندیشمندان بزرگ ما، سرشار است از نکاتی که این پرواز و رهایی دلنشین را به تصویر می‌کشد. رؤیایی وصف‌نشدنی که از آن همه زیبایی، برایمان جز اندکی، بیش نمانده؛ پری نشان پرواز.

کتاب «پری، نشان پرواز»، مروری است گذرا بر همین داشته‌ها. در بخش ابتدایی این کتاب مفهوم سواد مالی بیان شده و رد پای آن در تمدن اسلامی جستجو می‌شود. سپس تجربیات جهانی در آموزش سواد مالی ارائه می‌شود و کتاب‌ها و منابع آموزشی این حوزه معرفی می‌شوند. بخش پایانی کتاب، به گفتارها و نوشتارهایی از اهالی اندیشه و قلم دربارة سواد مالی اختصاص دارد.

این کتاب، کتاب تورق است؛ کتاب مرور؛ کتابی که بتوان به راحتی پیش رفت و کمتر متوقف شد، تا فهمی کلی از سواد مالی به دست آید. از همین رو، مطالب، تیتروار، خلاصه و ساده و روان، بیان شده است تا درآمد و پنجره‌ای باشد به حوزه سواد مالی. در حقیقت نقطه آغاز معرفی سواد مالی را می‌توان در این کتاب جستجو کرد تا در منابع آموزشی و پژوهشی عمیق‌تر منتشرشده توسط آکادمی هوش مالی بتوان سررشته موضوع را در دست داشت.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی