موزه‌های سواد مالی در اروپا

مفاهیم اقتصادی و مالی هم می‌توانند به شیوه‌ای جذاب و تعاملی ارائه شوند.

وقتی اسم موزه‌ سواد مالی می‌آید، شاید چیزی شبیه به موزه پول و سکه خودمان به ذهنتان بیاید. جایی که پول‌ها و سکه‌های حکومت‌های گوناگون از اول تا حالا، کنار همدیگر صف کشیده‌اند. صفی طولانی که علی‌رغم همه جذابیت‌هایش، کم‌کم حوصله بعضی‌ها را سر می‌برد. اما موزه‌هایی هست که باید برای ورود به آن‌ها، همه دیده‌ها و شنیده‌ها را فراموش کرد؛ موزه‌هایی که با هدف ترغیب و تشویق کودکان و خانواده‌ها به سواد مالی طراحی و ایجاد شده‌اند؛ اهداف این موزه‌­ها، ارائه و آموزش مفاهیم و سازوکارهای اقتصادی، پولی و مالی به شیوهای جذاب و تعاملی است.

1

بانک مرکزی فرانسه در نظر دارد تا «شهر اقتصاد و پول»[1] را راه‌­اندازی کند. این پروژه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی که در تاریخ 25 می سال 2011 برگزار شد، توسط فرماندار افتتاح گردید و برای اواخر سال 2014 در «پاریس» برنامه‌­ریزی شده بود.

هدف از این مکان آموزشی، توضیح اقتصاد و مفاهیم آن به همه مردم است. هدف شهر پول و اقتصاد، آشنایی مردم با اقتصاد، حل مسائل زندگی روزمره و درک بهتر رویدادهای جهانی است. بانک فرانسه، این پروژه را با همکاری نهادهای دیگری مانند: «وزارت آموزش ملی»، «موزه­‌های بانک‌­های مرکزی اتحادیه اروپا»، دانشگاه‌­ها و... اجرا می‌­کند. برای مثال، وزارت آموزش ملی، معلم‌­هایش را جهت فعالیت‌­های محتوایی در اختیار شهر اقتصاد و پول می‌­گذارد و موزه ام.آی.دی.ای مکزیک به این پروژه کمک می‌­کند.

برای اطلاعات بیشتر، می­‌توانید به سایت شهر اقتصاد و پول مراجعه نمایید.

2

در تورین ایتالیا، «موزۀ پس‌­انداز»[2] توسط یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های تجاری کشور[3] مدیریت می­‌شود. این موزه درصدد است به مردم کمک کند تا تصمیم‌­های منطقی و آگاهانه بگیرند، به اولویت‌­های زندگی خود توجه کنند و در نتیجه سواد مالی‌­شان افزایش یابد.

وقتی وارد این موزه می‌­شوید، ابتدا با مقدمه‌­ای بر وقایع اصلی تاریخ اقتصادی روبرو می­‌شوید؛ یعنی: تاریخ و نقش پول، تجارت، تولد وام­‌های اعتباری، فعالیت‌­های بانک­‌­های اولیه، حباب­‌های احتمالی، معرفی یورو و بحران­‌های مالی بزرگ. در ادامه، ویژگی‌­های اصلی رایج­‌ترین ابزارهای مالی مانند سهام، اوراق قرضه، مشتقات، بیمه، صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری و بازنشستگی مرور می‌­شوند. از تورهای متنوعی با استفاده از ابزارهای صوتی، تصویری و تعاملی مانند گفتگو، بازی نقش‌آفرینی، آزمایشگاه‌­های تعاملی، بازی­‌های ویدئویی و... لذت خواهید برد. این تورها، حس کنجکاوی و نیاز مخاطب را برانگیخته و طعم رضایت را به بازدیدکنندگان می­‌چشانند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت موزه پس‌­انداز مراجعه نمایید.

3

بانک «لتونی»، مرکزی به نام «جهان پول»[4] با هدف ارائه آموزش و اطلاعات مالی برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است.

 

4

درسال 2015، بانک مرکزی «آلمان» نمایشگاه جدیدی افتتاح کرده که شایستگی­‌های مالی را با استفاده از مجموعه‌ای از نمایشگاه‌های تعاملی، بدیع و نو به جوانان آموزش می‌دهد.

 

5

بانک مرکزی «پرتغال» موزه پول را برای نمایش تاریخچه پول راه­‌اندازی و درحال‌ ایجاد بخش خاصی برای آموزش سواد مالی به جوانان است که در آن از بازی‌ها و ابزارهای تعاملی استفاده شود.

استفاده از شیوه­‌های جذاب، متنوع و تعاملی، علاوه‌­بر لذت­‌بخش کردن فرآیند یادگیری، ماندگاری آموزه‌­ها را نیز افزایش می‌­دهد. استفاده از این روش­‌ها برای تمام گروه­‌های سنی (از کودکان و نوجوانان تا جوانان و بزرگسالان) با توجه به نیازهای هر یک، اثربخش و گیرا خواهد بود. تأسیس و فعالیت چنین موزه­‌هایی در کشور ما مفید و دست­‌یافتنی است.

منبع: کتاب سواد مالی در اروپا

1. the Cité de l’Économie et de la Monnaie

2. Museo del Risparmio

3. Intesa-Sanpaolo

4. Money World

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی