کرونا فرصتی برای آموزش سواد مالی

راهکار موزۀ پس‌انداز ایتالیا برای افزایش شمار بازدیدکنندگان

با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌ها، بسیاری کسب‌وکارها به حالت تعلیق درآمدند که موزه‌های سواد مالی  از آن مستثنا نبودند. با این حال، برخی از آن‌ها، همچون موزۀ پس‌انداز ایتالیا بیکار ننشستند و در این موقعیت، به فکر چاره افتادند.

موزۀ پس‌انداز ایتالیا در سال 2012 با هدف ایجاد مکانی منحصر به فرد، خلاقانه و سرگرم‌کننده ویژۀ خانواده‌ها، بزرگسالان و کودکان تأسیس شد تا مفاهیم پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را به زبانی ساده و شفاف آموزش داده و سواد مالی آن‌ها را بهبود دهد. رویکرد موزه، آموزش همراه با سرگرمی است تا یادگیری را از طریق بازی آسان کند. همچنین موزه با فاصله گرفتن از شکل سنتی و حرکت به سوی فناوری و تعاملی کردن فعالیت‌ها، بازدیدکنندگان را شگفت‌زده و سرگرم می‌کند.

موزۀ پس‌انداز از اواسط ماه مارس تا شروع ماه ژوئن 2020 تعطیل بود. با توجه به مزیت تعاملی و دیجیتالی بودن موزه، کارشناسان تصمیم گرفتند فعالیت‌های موزه را برای ارائه در وب، دوباره طراحی کنند و فعالیت‌های آنلاین جدیدی را توسعه دهند. این تصمیم، علاوه بر غلبه بر تهدید کرونا، موجب ارتقای مهارت‌های دیجیتال کارمندان می‌شود و ظرفیتی ایجاد می‌کند که حتی پس از پایان قرنطینه نیز می‌شود از آن بهره برد.

موزۀ پس‌انداز با کمک فناوری و دیجیتالی‌سازی، بحران کرونا را به فرصتی برای افزایش بازدیدکنندگان تبدیل کرده است. تور مجازی جدید موزه با بهره‌برداری از فناوری‌های سه‌بعدی و واقعیت افزوده به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا برخی از زیباترین فیلم‌های موزه را ببینند و اپلیکیشن‌ها را دانلود کنند.

موزۀ پس‌انداز با کمک فناوری و دیجیتالی‌سازی، بحران کرونا را به فرصتی برای افزایش بازدیدکنندگان تبدیل کرده است. تور مجازی جدید موزه با بهره‌برداری از فناوری‌های سه‌بعدی و واقعیت افزوده به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا برخی از زیباترین فیلم‌های موزه را ببینند و اپلیکیشن‌ها را دانلود کنند.

یکی از این اپلیکیشن‌های جدید «گنج میکا» است که روی سیستم عامل‌های اندروید و آی‌اُاس نصب می‌شود. بازدیدکنندگان از طریق بازی‌ها و آزمون‌، موزه را کشف می‌کنند. برندگان لقب «استاد پس‌انداز» را می‌گیرند که قابلیت به‌اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را نیز دارد.

ایستگاه «آزمون و سرگرمی» اپلیکیشن دیگری مبتنی بر هوش مصنوعی است که بازدیدکنندگان از طریق آن با «فور» و «میکا»، شخصیت‌های داستانی موزه، آشنا می‌شوند و با آن‌ها دربارۀ ارتباط با پول و برخی از فعالیت‌های موزه صحبت می‌کنند. 

همچنین از ابتدای ماه مه 2020، برنامه‌ها و رویدادهای چندرسانه‌ای آنلاین موزه برای مخاطبان عمومی، خانواده‎‌ها و مدارس راه‌اندازی شده است. یکی از این رویدادها «سی دقیقه، یک کتاب»، شامل مجموعه مصاحبه‌هایی با دانشگاهیان و کارشناسان است و آن‌ها آخرین کتاب‌های خود را در حوزۀ امور مالی و اقتصادی معرفی می‌کنند. «آزمایشگاه بازی» برنامۀ دیگری است که از طریق فیلم‌های کوتاه والدین و کودکان را قادر می‌سازد فعالیت‌های آموزشی موزه را در خانه اجرا کنند.

به علاوه، موزه با استفاده از رویکردهای آموزشی نوآورانه، برنامه‌های جدیدی برای مدارس توسعه داده است. به طور مثال، «آزمون پول» که از طریق پلتفرم کاهوت ارائه شده، دانش‌آموزان را قادر به کشف تاریخچۀ پول، از زمان مبادلۀ کالا به‌ کالا تا پیدایش یورو می‌کند. کاهوت پلتفرم مسابقۀ آنلاین است که عمدتاً برای کلاس درس و با هدف ایجاد رقابت بین کاربران ساخته شده است. «نور، دوربین، حرکت!» و «فصلی در بورس»، دو وبیناری است که برای دانش‌آموزان دبیرستانی برگزار می‌شوند و به ترتیب، به بررسی آموزش سواد مالی در سینما و ادبیات می‌پردازند. فراخوان «من قول می‌دهم از خودم مراقبت کنم» نیز که در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده، زنان را دعوت می‌کند به پویشی در اهمیت استقلال مالی زنان بپیوندند.

در میان فعالیت‌های متعدد موزه برای کمک به افراد در مواجهه با بحران پیش‌بینی‌ناپذیر کرونا، مجموعه فیلم‌هایی با نام «دیوارۀ دفاعی» تهیه شده است. در این فیلم‌ها چهار توصیۀ ساده و مؤثر برای افزایش انعطاف‌پذیری مالی، شامل اولویت‌بندی هزینه‌ها و صورت‌حساب‌ها و امنیت سایبری، ارائه می‌شود.

در این ویدئو بخش‌هایی از فعالیت‌های متنوع موزۀ پس‌انداز ایتالیا را مشاهده می‌کنید. ویدئو مربوط به قبل از دوران کرونا است.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی