جام قهرمانی سواد مالی

«آزمون پول اروپا» مسابقه و چالشی است که هم برای دانش‌آموزان جذاب است هم برای معلمان.

مارس و آوریل 2018، اروپا

مجمع بانکداری اروپا پس از برگزاری موفقیت‌آمیز سه دوره «هفته پول اروپا»، در فکر ابتکاری دیگر برای افزایش سواد مالی دانش‌آموزان اروپایی است. نتیجه، طراحی مسابقه‌ها و چالش‌هایی است که هم برای دانش‌آموزان جذاب باشد و هم معلمان؛ به این ترتیب «آزمون پول اروپا» شکل می‌گیرد.

انجمن‌های بانکداری ملی در 25 کشور اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، هلند و بلژیک، آمادگی خود برای شرکت در این مسابقه را اعلام می‌کنند. ماه‌های مارس و آوریل سال 2018 اولین آزمون پول اروپا و اولین دور از رقابت‌ها در هر کشور به صورت جداگانه برگزار می‌شود. مدارس و کلاس‌های شرکت‌کننده در هر کشور از طریق نرم‌افزار یادگیری برخط کاهوت (Kahoot) به صورت زنده و برخط با یکدیگر به رقابت می‌پردازند؛ نرم‌افزاری که در میلیون‌ها کلاس درس در سراسر جهان مورد استفاده بوده و حالا شاهد رقابت میان دانش‌آموزان بر سر میزان سواد مالی است.

پس از دو ماه رقابت تنگاتنگ، سرآمد مدارس از نظر سواد مالی و تیم‌های برنده در هر کشور مشخص می‌شوند. اما کار، به اینجا ختم نمی‌شود. این پایان، آغازی است بر رقابتی بزرگ‌تر و مهم‌تر که قرار است در ماه می و در شهر بروکسل برگزار شود. مدارس برنده هر کشور تیمی شامل دو نفر به نمایندگی از کشور خود انتخاب و برای ادامه رقابت‌ها به این شهر می‌فرستند.

هشتم می 2018، بروکسل

با طلوع خورشید در بروکسل، مرحله نهایی اولین آزمون پول اروپا کار خود را آغاز می‌کند. تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقه که تعدادشان به 41000 نفر می‌رسد با لباس‌هایی یک‌شکل به همراه نماد آزمون پول اروپا وارد مرکز مجمع بانکداری اروپا در این شهر می‌شوند. هدفشان این است که بار دیگر میزان سواد مالی خود را اما این‌بار در مقیاسی بزرگ‌تر به محک بگذارند.

مسابقه باز هم از طریق نرم‌افزار کاهوت برگزار می‌شود. همه تیم‌ها به سی سؤال مشابه اما به زبان کشور خودشان پاسخ می‌دهند. زمان هم یکی از عوامل مؤثر در موفقیت تیم‌هاست و آن‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ صحیح سؤال‌ها را انتخاب کنند. برندگان نهایی این مسابقه به‌عنوان برندگان آزمون پول اروپا در سال 2018 معرفی می‌شوند. تیم‌های برنده جام قهرمانی و جایزه‌ای نقدی به ارزش 3000 یورو دریافت می‌کنند و مدرسه برنده آن می‌تواند پول دریافتی را روی پروژه‌های سواد مالی خرج کند. به این ترتیب کار اولین آزمون پول اروپا در سال 2018 به اتمام می‌رسد و دانش‌آموزان می‌روند تا خود را برای آزمون بعدی در سال 2019 آماده کنند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی