کمربند ایمنی اقتصادی خانواده خود را ببندید

9 راه حل برای رویارویی خانواده با مشکلات اقتصادی

این روزها و سال‌ها، کم و بیش خانوارهای ایرانی همواره با کاهش برخی کالاها و افزایش بعضی قیمت‌ها روبرو بوده‌اند. مشکلات، گاهی ما را از عادات نادرست رها می‌کنند و می‌شود با دیدی مثبت، این موانع اقتصادی را پله‌ای برای افزایش بهره‌‌وری و تغییر رفتارهای نادرست اقتصادی قرار داد. مشکلات اقتصادی، کیفیت زندگی‌ افراد جامعه، به ویژه کم‌درآمدها را کاهش می‌دهد. احساس سردرگمی و نگرانی از آینده، روز به روز فشار روانی بیشتری بر افراد و خانواده‌ها خواهد گذاشت. ما به عنوان شهروندانی عادی، نقش قابل توجهی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور نداریم، اما آیا می‌توانیم، زندگی خود را در این شرایط به نحوی بهتر مدیریت کنیم؟ در اینجا 9 راه‌حل برای آمادگی هر چه بیشتر در رویارویی با اژدهای افسار گسیختۀ اقتصاد بیان می‌شود:

1. با خانواده‌ خود درباره شرایط اقتصادی با صداقت و صراحت صحبت کنید.

وضعیت اقتصادی کشور و اوضاع مالی خانواده را برای آن‌ها تشریح کنید. بدون ایجاد تنش و اضطراب، به آن‌ها یادآوری کنید فراز و فرودهای اقتصادی همیشه وجود داشته‌اند و این شرایط تنها با همدلی و یاری اعضای خانواده، سپری خواهد شد.

2. دارایی‌ها و بدهی‌هایتان را به دقت مشخص کنید.

 در اولین فرصت، فهرست کاملی از دارایی‌ها و بدهی‌هایتان تهیه کنید. تهیۀ این فهرست دید کاملی از وضعیت مالی فعلی‌تان ارائه می‌دهد. با این کار می‌توانید درباره پرداخت سریع‌تر بدهی‌هایتان تصمیم‌گیری کنید.

3. قابلیت نقدشوندگی پس‌اندازتان را افزایش دهید.

 در شرایط دشوار اقتصادی، اغلب، قابلیت نقدشوندگی دارایی‌ها کم‌تر می‌شود؛ یعنی زمان بیشتری طول می‌کشد تا بتوانیم چیزی را بفروشیم و آن را تبدیل به پول نقد کنیم. لازم است بخشی از دارایی‌های ما بتواند در کمتر از 5 روز، نقد شود.

4. بودجه‌بندی کنید.

 فهرست دقیق درآمدها و مخارج‌تان را آماده کنید. با این کار، زندگی در کنترل‌تان خواهد بود. از بودجه‌بندی استفاده کنید تا به جای ولخرجی و خرید نامناسب، مهم‌ترین هزینه‌ها را در اولویت قرار دهید.

5. هزینه‌های ماهانه‌تان را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

 هزینه‌های غیرضروری زندگی‌ را به کمترین مقدار ممکن رسانده یا حذف کنید. این کاهش هزینه‌ و صرفه‌جویی، می‌تواند شامل هر چیزی باشد؛ از خاموش کردن چراغ اضافی تا استفاده از حمل و نقل عمومی. دو بار در ماه هزینه‌هایتان را مرور کنید تا بتوانید آن‌ها را در کنترل خود نگاه دارید.

6. به دقت از سلامتی‌تان مراقبت کنید.

با افزایش قیمت‌ها، هزینه‌های درمان نیز روند رو به رشدی خواهد داشت. بهترین کار این است که مراقب سلامتی‌ خود و خانواده‌ باشیم تا از پرداخت هزینه‌های بالای درمان در چنین روزهایی، در امان باشیم.

7. نگهداری و تعمیر وسایل را جدی‌ بگیرید.

در شرایط تورمی، قیمت‌ وسایل و تجهیزات، پیوسته افزایش می‌یابد. دقت در نگهداری از وسایلی مانند تلفن همراه، لپتاپ و ... باعث افزایش عمر مفید آن‌ها می‌شود و مانع خرید این تجهیزات در چنین زمانی خواهد شد. همچنین، توصیه می‌شود به دقت در نگهداری خودروی شخصی‌ کوشا باشید؛ با رانندگی مناسب احتمال وقوع تصادف را به کمترین میزان ممکن برسانید و در زمان‌های مناسب آن را برای سرویس ببرید.

8. روش‌های دیگری برای افزایش درآمد بیابید.

علی‌رغم همۀ صرفه‌جویی‌ها، ممکن است با افزایش قیمت‌ها، درآمد شما برای مخارج‌تان کافی نباشد. بنابراین توصیه می‌شود اگر مهارت دیگری دارید که می‌توانید از آن درآمد کسب کنید حتماً علاوه بر کار اصلی، از آن استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید فاقد مهارتی برای کسب درآمد هستید، آن را یاد بگیرید. اما به دنبال کاری باشید که مردم در این شرایط برای آن پول می‌پردازند.

9. به دقت از اموال‌تان در برابر سرقت‌های احتمالی مراقبت کنید.

با سخت شدن اوضاع زندگی، احتمال افزایش مشکلات اجتماعی نیز وجود دارد. مراقبت از اموال را در دستور کار خود قرار دهید، به خصوص اقلام گرانبهایی که در منازل نگهداری می‌شود. اگر سیستم حفاظتی منزل‌تان معیوب است هر چه سریع‌تر در خصوص رفع ایراد، اقدام کنید. زیرا هزینه‌های واردشده ناشی از سرقت و دردسرهای پس از آن جهت کشف اقلام مسروقه، به مراتب بیشتر از هزینۀ رفع نقص سیستم امنیتی منزل است.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • علی پورزنگنه پاسخ 14 دی 1400 در ساعت 05:18

    مفید بود

مطالب پیشنهادی