افزایش هوش مالی؛ کتابی که به‌کار می‌آید!

پنج ‌گانه هوش مالی به روایت کیوساکی

به ما یاد داده‌اند که خوب درس بخوانیم و شغل خوبی داشته باشیم و خوب پول درآوریم؛ همه این کارها را می‌کنیم، پس چرا هنوز پول کافی نداریم؟ نمی‌خواهیم میلیاردر شویم؛ اما چگونه همین زندگی را بهتر بگذرانیم؟ «همه ماجرا، کسب پول نیست». این، جوابِ رابرت کیوساکی در کتاب «افزایش هوش مالی» است.

رابرت کیوساکی، کارآفرین و نویسنده‌ای برجسته در آموزش فعالیت اقتصادی است. کتاب‌های کیوساکی به خاطر رویکرد کاربردی و نیز ساده و روان‌نویسی در مدت کوتاهی به 51 زبان ترجمه شده و امروزه در 109 کشور جهان در دسترس هستند. در سال 2005 کیوساکی به عنوان یکی از 25 نویسنده برتر دنیا انتخاب شد.

تنها کتاب «پدر پولدار، پدر بی‌پول» او، در طول شش سال، پرفروش‌ترین کتاب ایالات متحده شد و بیش از 27 میلیون بار به چاپ رسید. کیوساکی، معمولاً از قالب داستان برای بیان آموزه‌های خود استفاده می‌کند؛ اما این‌بار در کتاب «افزایش هوش مالی» خیلی مستقیم ایده اصلی خود را درباره هوشمندی مالی بیان می‌کند و از این جهت، در میان کتاب‌های او منحصربفرد است. او پنج کار ساده –و نه آسان– معرفی می‌کند که چرخ زندگی با بدهی کمتر و کمی خوشی بیشتر بچرخد: پول بیشتری بدست آورید؛ از پول خود مراقبت کنید؛ درست بودجه‌بندی کنید؛ پول خود را اهرم کنید و در نهایت، دانش مالی خود را افزایش دهید.

1. کسب پول بیشتر

با افزایش ظرفیت درآمدزایی می‌توانید، پول بیشتری بدست آورید. ظرفیت درآمدزایی، یعنی توانایی‌ها و مهارت‌های شما. بنابراین شغلی را انتخاب کنید که به توانایی‌ها و مهارت‌های شما بیفزاید. دو مانع مهم سر راه درآمدزایی شما وجود خواهد داشت: عدم تلاش برای موفقیت و ترس از شکست. در این میان، برخورداری از هوش عاطفی کمک بزرگی به موفقیت مالی می‌کند. اما کلید اصلی کسب پول بیشتر، حل مشکلات مردم است. مردم برای حل مشکلاتشان به شما پول می‌دهند و هر چقدر مشکلات بیشتری را حل کنید، ثروتمندتر می‌شوید.

2. مراقبت از پول

همه می‌خواهند پول شما را به‌دست آورند؛ از مالیات گرفته تا تبلیغات یا حتی کلاهبرداران. هر چقدر کمتر اجازه دهید، پول شما را بگیرند، هوش مالی بیشتری دارید. برخی شکارچیان پول شما عبارتند از: قانون‌گذاران، بانکداران، تبلیغات، بدهکاری و تعهدات مالی.

افراد با هوش مالی، با فعالیت اقتصادی، ابتدا دارایی ایجاد می‌کنند و سپس از محل درآمد دارایی‌ها، خرج می‌کنند؛

3. بودجه‌بندی پول

بودجه یعنی برنامه‌ای برای ایجاد تعادل بین منابع مالی و مصارف آن. راه هوشمندانه رسیدن به تعادل در بودجه، افزایش منابع مالی از طریق ایجاد دارایی است؛ دارایی، اموال و توانایی‌هایی است که به جیب شما پول واریز می‌کند. افراد با هوش مالی، با فعالیت اقتصادی، ابتدا دارایی ایجاد می‌کنند و سپس از محل درآمد دارایی‌ها، خرج می‌کنند؛ اما افراد معمولی، فعالیت اقتصادی کرده و درآمد آن را مستقیم خرج می‌کنند.

4. اهرم‌سازی پول

گاهی می‌توان با بدهکاری و قرض، اقدام به سرمایه‌گذاری کرد. در صورتی که هزینه وام، کمتر از سود ناشی از سرمایه‌گذاری باشد؛ این کار، به معنی هوشمندی مالی است.

5. ارتقا دانش مالی

کسی که برای یادگیری سواد مالی هزینه می‌کند، هوشمندی مالی بالاتری دارد. اطلاعات، قوانین و روندهای اقتصادی و مالی، به خودی خود، ارزش ندارد؛ توانایی درک معنای آن‌ها مهم است. برای رسیدن به این درک، باید آموزش ببینید. اما یادتان باشد یک‌روزه به این توانایی نمی‌رسید. همچون کودکی که راه رفتن می‌آموزد، از سعی و خطا، توانمند می‌شوید. اول‌ها، شکست‌ها بیشتر از موفقیت‌هاست و بعدها، موفقیت‌ها بیشتر از شکست‌ها خواهد بود.

ارزیابی درست از وضعیت مالی، نیازمند بررسی جامع و یکپارچه این کارهاست که کیوساکی آن‌ها را ابعاد هوش مالی می‌خواند؛ او تاکید می‌کند، علاوه بر این ابعاد، بخش نیمه‌هشیارتان را دست کم نگیرید؛ همه با عقل خود می‌گویند: «می‌خواهم ثروتمند شوم» اما بخش نیمه‌هشیار می‌گوید: «تو نمی‌توانی و نمی‌شوی»؛ بنابراین توصیه می‌کند، نوع نگرش‌تان به خود را تغییر دهید؛ حتی نوع حرف زدن با خودتان را عوض کنید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • رضا صبوری نژاد پاسخ 13 تیر 1398 در ساعت 12:12

    دنبال یه منبع خارجی خوب برای مطالعه در مورد سواد مالی بودم، واقعا ممنونم از معرفی این کتاب ارزشمند. ممنونم از تلاشهای آکادمی هوش مالی برای ارتقا این سواد مهم در کشور.

مطالب پیشنهادی