شش گام برای مدیریت درست مؤسسات آموزش مالی

پیش‌نیازهای مربیگری مالی

این روزها به دلیل پیچیدگی اقتصاد کشورها و همین‌طور تنوع و توسعۀ محصولات مالی، مردم بیشتری به راهنمایی مالی نیاز دارند. مدیریت درست مؤسسات آموزش مالی از جمله فعالیت‌هایی است که به بهبود وضعیت مالی دیگران کمک می‌کند و افراد می‌توانند در نقش مدرس یا مربی آموزش مالی به دیگران آموزش یا مشاوره ارائه دهند. شورای ملی مربیان مالی آمریکا (ان‌اف‌ای‌سی) شش گام شفاف و عملی برای علاقمندان به راه‌اندازی مؤسسات آموزش مالی ارائه کرده است.

گام اول: یادگیری و دریافت گواهینامۀ معتبر

گام اول: یادگیری و دریافت گواهینامۀ معتبر

اولین گام برای شروع، کسب تحصیلات متناسب است. یادگیری نحوۀ تدریس و مربیگری مالی، به چیزی بیشتر از دانش مدیریت مالی شخصی نیاز دارد. درک روان‌شناسی رفتار، فنون آموزشی مؤثر، اطلاع از قوانین و بهترین روش‌های آموزش مالی، از دیگر پیش‌نیازهای ورود به این حرفه است.

افراد پس از پایان دورۀ حرفه‌ای و دریافت گواهینامه، به مربیان باصلاحیت و حرفه‌ای آموزش مالی تبدیل می‌شوند و از استانداردهای تعریف‎‌شده برخوردار خواهند بود.

گام دوم: کسب تجربۀ اولیۀ مربیگری مالی

کسب تجربۀ عملی نیز به اندازۀ آموزش مهم است. همراه با شرکت در دوره‌های آموزشی، مربیان باید تدریس مالی را با راهنمایی مربی صاحب تجربه تمرین کنند. آموزش تئوری بسیار خوب است؛ اما توانایی عملی کردن آموخته‌ها برای رسیدن به هدف حیاتی است.

در این حوزه مدرسان می‌آموزند هر فرد با دیگری متفاوت است. هر کدام از آن‌ها دارای ارتباط عاطفی منحصر به فردی با پول، عادت‌های ذاتی و وضعیت مالی شخصی متفاوت است. این فردیت، آموزش مالی را به چالش بدل می‌کند. مربیان تازه‌کار فقط از طریق کار با افراد مختلف، این چالش‌ها را می‌بینند و مهارت‌های تدریس و راهنمایی‌شان را تقویت می‌کنند. اولین تدریس مالی باید تحت نظارت مدرسان خبرۀ این زمینه باشد.

گام سوم: به‌کارگیری سیستم‌ها، فرایندها و منابع یادگیری

زیربنای آموزش مالی، آموزش، تجربه و اندازه‌گیری نتایج است. گام بعدی، قرار دادن فرایندها، سیستم‌ها و منابع در جای مناسب برای مدیریت کارا و مطمئن مخاطبان است.

شرکت‌کنندگان باید با برنامۀ درسی باکیفیتِ مالی کار خود را شروع کنند. سیستم‌هایی را به منظور مدیریت ارتباطات با مشتری، به شکلی زمان‌بندی‌شده و مؤثر اضافه کنند. با کمک بستۀ نرم‌افزاری، تصویر مالی تکمیل‌شدۀ مشتری (حساب‌های بانکی، سرمایه‌گذاری‌ها، بیمه، گزارش‌های اعتبار و...) را در یک جا سازماندهی کنند.

بسیاری از مربیان مالی نمی‌توانند برنامۀ مالی ملموسی برای مشتریان فراهم سازند. مربیان باید با برنامه و گزارش مالی رسمی و شخصی‌سازی‌شده، مشتریان خود را راهنمایی کنند. آن‌ها می‌توانند از همان سیستم، برای ارائۀ گزارش‌های مداوم استفاده کنند تا مشتریان پیشرفت خود را دنبال کنند.

گام سوم: به‌کارگیری سیستم‌ها، فرایندها و منابع یادگیری

گام چهارم: شروع با کار سازمانی

مربیان بهتر است با کار در یک شرکت آموزش مالی آغاز کنند و بعد از کسب تجربۀ کافی، به طور مستقل کسب‌وکارشان را شروع کنند.

شناسایی مسیر روشن در ابتدای فرایند کسب‌وکار آموزش مالی، به آن‌ها کمک می‌کند با نزدیک شدن به هر مرحله برای آن آماده شوند. مستندسازی دقیق مسیر رشد مخاطبان (ضمن پیروی از قوانین محرمانگی و محافظت از اطلاعات) و نوشتن مطالعات موردی از ضروریات این گام است. برای مربیان مالی مهم است که مؤثر بودن برنامه‌های خود را از همان ابتدا به اثبات برسانند.

گام چهارم: شروع با کار سازمانی

گام پنجم: طراحی مدل‌ کسب‌وکار و ایجاد نظام‌های مدیریت

گام پنجم: طراحی مدل‌ کسب‌وکار و ایجاد نظام‌های مدیریت

طراحی مدل کسب‌وکار امری حیاتی است. موفق‌ترین مربیان مالی از مدل‌های اثبات‌شده برای رشد کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. یکی از اولین گام‌ها، حضور آنلاین و باکیفیت است. حضور آنلاین مربیان مانند ویترین فروشگاه آن‌ها است. بهتر است با راه‌اندازی وب‌سایت حرفه‌ای، تدوین مقاله‌ها و پست‌های وبلاگ، جلب توجه رسانه‌ها و ایجاد کانال خرید رایگان، تخصص خود را به نمایش بگذارند و این کار را با دنبال کردن گام‌های ساده و ایجاد سیستم‌های خودکار برای ارتباط با مشتریان بالقوه و مشتریان موجود انجام دهند.

استراتژی بازاریابی افراد باید متناسب با مخاطبان هدف (اشخاص، مشتریان شرکتی، گروه‌های جامعه و...) متفاوت باشد. امروزه فناوری‌ها، روش‌هایی برای ارتباط با مشتریان به صورت رایگان یا با هزینۀ کم ارائه می‌دهند. رویدادها، فرصت‌های سخنرانی، پرداخت با هر کلیک (پی‌پی‌سی) ، بازاریابی ارجاعی و تبلیغات شورای ملی تربیت اقتصادی مثال‌هایی از روش‌های بازاریابی است.

گام ششم: تعهد به مخاطبان، نتایج و خدمات عالی

مدرسان و مربیان آموزش مالی مسئولیت حرکت مخاطبان به سمت اهداف خود را بر عهده می‌گیرند. به عنوان مربی، یکی از وظایف آن‌ها کمک به افراد برای ایجاد انگیزۀ تغییر و تمرکز بعد از شکست مالی است.

ناتوانی در ایجاد تغییر عملی در زندگی افراد، ممکن است موجب ناامید شدن مربیان شود؛ اما وقتی بتوانند به کسی کمک کنند احساس فوق‌العاده‌ای خواهند داشت. شرکت‌کنندگان از وضعیت بی‌خوابی و بیماری به خاطر استرس‌های ناشی از بی‌پولی، به سمت اعتماد به نفس ناشی از یادگیری در مسیر رسیدن به اهداف بازنشستگی خود خواهند رسید. تعهد کامل به شرکت‌کنندگان، کمک خواهد کرد تعداد بیشتری از آن‌ها به وضعیت مالی بهتر دست یابند. توصیه می‌شود مربیان موفقیت‌های آن‌ها را جشن بگیرند و اجازه دهند پیشرفت آن‌ها انگیزه‌ای برای تداوم بهبود مهارت‌های‌شن باشد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی