«پروژۀ مهارت‌های مالی»؛ برنامه‌ای برای ساختن نسل آینده

آموزش سواد مالی به جوانان در فنلاند

جوانان یکی از مخاطبان اصلی آموزش سواد مالی  در نقاط گوناگون جهان هستند. آن‌ها آیندۀ جامعه را می‌سازند و از این رو، برنامه‌ها و نوآوری‌های مختلف برای آموزش آن‌ها ترتیب داده می‌شود. «پروژۀ مهارت‌های مالی» در فنلاند یکی از این برنامه‌هاست.  

این پروژه، برنامۀ مشترک مؤسسۀ تحقیقاتی دیکونِس و سه بانک فنلاندی برای آموزش مالی شخصی به جوانان 16 تا 29 سال است. پروژۀ مهارت‌های مالی در سال 2013 شروع شده و هدف آن، توسعه و تقویت مهارت‌های مدیریت پول جوانانی است که در معرض ریسک بالای مواجهه با مشکلات مالی هستند. آن‌ها به دلیل سن کم، درآمد کم‌تری دارند و در عین حال باید وقت و پول خود را صرف شرکت در دوره‌های آموزشی و ادامۀ تحصیل کنند.

تأمین مالی پروژه به عهدۀ بانک‌های مشارکت‌کننده است. آن‌ها همچنین به کارمندان خود این فرصت را می‌دهند تا  داوطلبانه در این برنامه شرکت و به مربیان پروژه تبدیل شوند. شرکت در پروژۀ مهارت‌های مالی برای جوانان کاملاً رایگان است و هر سال حدود هزار جوان از این طریق آموزش می‌بینند.

آموزش مربیان

آموزش مربیان

ثبت‌نام داوطلبان مربیگری به صورت الکترونیکی و دو بار در سال، در ترم بهار و پاییز انجام می‌شود. هر بانک برای مشارکت در پروژه، سیاست‌های مربوط به خود را دارد. داوطلبان جدید پیش از شروع کار، در جلسۀ مقدماتی (1.5 ساعت)، جلسات مشاورۀ مالی (4 ساعت) و جلسۀ آمادگی (2 ساعت) شرکت می‌کنند. زمان صرف‌شدۀ بانکداران برای شرکت در پروژه، جزء ساعت کاری‌شان محسوب می‌شود.

داوطلبان برای مربیگری، بسته‌های آمادۀ آموزشی دارند. مواد آموزشی به زبان فنلاندی و در قالب‌های پی‌دی‌اف، پاورپوینت و عکس، به طور رایگان در دسترس است. منابعی نیز برای پشتیبانی آموزشی به زبان‌های انگلیسی و سوئدی ارائه شده است.

آموزش گروهی جوانان

پروژۀ مهارت‌های مالی در سال 2013 شروع شده و هدف آن، توسعه و تقویت مهارت‌های مدیریت پول جوانانی است که در معرض ریسک بالای مواجهه با مشکلات مالی هستند. 

روش اصلی کار پروژه، آموزش گروهی است. جلسات آموزشی (2 ساعت) در دو یا سه روز مختلف برگزار می‌شود. مربیگری گروهی را تیمی دو تا چهارنفره از بانکداران انجام می‌دهند. جلسات آموزشی شامل تکالیف عملی، مباحثه و کار تیمی است. جوانان در این جلسات فرصت دارند با حمایت مربیان حرفه‌ای، در روش‌های مدیریت مالی خود تأمل کرده و مهارت‌های‌شان را تقویت کنند. سرفصل‌های مهارت‌ها و احساسات مرتبط با پول، بودجه‌بندی، مخارج روزانه، پس‌انداز، مصرف‌گرایی و تسویۀ بدهی‌ها در جلسات گروهی پوشش داده می‌شود. مواد آموزشی و تکالیف مربوط به هر موضوع در بانک مواد آموزشی ارائه شده‌ است.

دورۀ آموزشی دو بار در سال، در بهار (مارس تا مه) و پاییز (اکتبر تا دسامبر) در سطح کشور برگزار می‌شود. محل برگزاری جلسات، هر سال بر اساس داوطلبان تغییر می‌کند و درخواست برگزاری جلسات در محلی خاص نیز امکان‌پذیر است. همچنین مربیگری مهارت‌های مالی از راه دور نیز انجام می‌شود.

در قسمت «مواد آموزشی مربیگری گروهی»، برای هر موضوع، فیلم کوتاه دو تا سه‌دقیقه‌ای ارائه شده که دربارۀ نحوۀ انجام وظایف مربوط توضیحاتی ارائه می‌دهد. فیلم‌ها به زبان فنلاندی است.

در این ویدئو، بخش‌هایی از فیلم آموزش مربیگری گروهی و نحوۀ انجام تکالیف را مشاهده می‌کنید:

مشاورۀ خصوصی

جوانانی که در مدیریت مالی با مشکلاتی مواجه‌اند و نیاز به مشاورۀ شخصی دارند، توسط مربی خصوصی راهنمایی می‌شوند. این مشکلات، از تهیۀ بودجه تا تسویۀ بدهی‌ها متغیر است. دورۀ خصوصی سه تا پنج جلسه است و در مجموع، شش ساعت به طول می‌انجامد. جلسات مربیگری خصوصی شامل بررسی وضعیت مالی فرد، نیاز به کمک و تهیۀ برنامه‌ای برای حمایت از وضعیت اقتصادی اوست. درخواست مربیگری خصوصی در طول سال و در صورت وجود مربی کافی امکان‌پذیر است. در حال حاضر، مربیگری خصوصی مهارت‌های مالی از راه دور انجام می‌شود.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی