آموزش کودکان با پیوند مفاهیم مالی به تجربه‌های دنیای واقعی

نگاهی به دوره‌های رایگان تناسب مالی در مؤسسۀ غیرانتفاعی «فیت‌مانی»

اگر چه آموزش مفاهیم مالی، مدیریت پول، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مالی در مدارس مزایای بی‌شماری برای دانش‌آموزان دارد، اما اجرای درس‌ها و برنامه‌های مالی در کلاس برای بسیاری از معلمان چالش‌برانگیز است. کمبود وقت و طراحی درس‌هایی متمرکز و واضح از جمله این چالش‌هاست. 

«فیت‌مانی» یکی از مؤسسه‌های غیرانتفاعی برای آموزش سواد مالی است که از سال 2016 آغاز به کار کرده است. گروهی از معلمان، مدیران کسب‌وکار و والدین در ایالت ماساچوست آمریکا این مؤسسه را بنیان نهاده‌اند. هدف فیت‌مانی، تهیۀ سرفصل‌های آموزشی رایگان برای دانش‌آموزان ابتدایی تا دبیرستان است تا مفاهیم سواد مالی را به تجارب مالی دنیای واقعی متصل کنند.

از مهم‌ترین مزیت‌های دوره‌های آموزشی فیت‌مانی، مجزا بودن برنامه‌ها و همچنین انعطاف‌پذیری است. این برنامه‌های درسی دانش‌آموزان را با موضوع‌های پولی و مفاهیم اقتصادی مانند تورم، نرخ بهره و سرمایه‌گذاری آشنا می‌کند. برای هر سطح دورۀ ابتدایی چهار تا شش درس در نظر گرفته شده که در جلسات 40دقیقه‌ای تدریس می‌شوند. در دورۀ ابتدایی، معلمان این فرصت را دارند تا درس‌هایی را انتخاب کنند که به موضوع‌های آموزشی آن سطح مرتبط است.

برنامه‌های دورۀ راهنمایی و دبیرستان روی هجده مطالعۀ موردی متمرکز است و به صورتی طراحی شده که صرف‌نظر از سطح دانش‌آموزان، می‌شود آن‌ها را جداگانه یا به‌ عنوان بخشی از رویکرد جامع‌تر، در کلاس تدریس کرد. 

برای دانش‌آموزان دورۀ دبیرستان گواهینامۀ تناسب مالی در نظر گرفته شده و تاکنون این مؤسسه در نیوانگلند آمریکا موفق به ارائۀ گواهینامه به صدها دانش‌آموز شده است. این دوره با ارائۀ نُه فیلم تعاملی، به آموزش موضوع‌های مالی پرکاربرد در زندگی واقعی می‌پردازد. پنج موضوع مختلف در پنج روز آموزش داده می‌شود و حداکثر زمان لازم برای تکمیل دوره‌ها در هر روز، سی دقیقه است.

روز اول:

روز اول:

  • حقوق ماهانه و مالیات‌ها: تفاوت پرداخت خالص و ناخالص چیست؟ کسورات چگونه بر درآمد مشمول مالیات اثر می‌گذارد؟ نوع شغل چه اثری بر نحوۀ پرداخت مالیات دارد؟ مالیات‌ها صرف چه چیزی می‌شوند؟
  • بودجه‌بندی: نیازها و خواسته‌ها چه هستند؟ بودجه چیست؟ حساب‌های جاری و پس‌انداز چیست؟ کدام ابزارها و استراتژی‌ها بیشتر به سلامت مالی کمک می‌کنند؟

روز دوم 

  • امتیاز اعتباری: امتیاز اعتباری چیست؟ چه عواملی بر امتیاز اعتباری اثر می‌گذارد؟ امتیاز اعتباری چه کاربردی دارد؟
  • وام‌ها: ارتباط اصل، بهره و قرارداد وام چیست؟

روز سوم

  • وام دانشجویی: چطور هزینه‌های ادامۀ تحصیل را پرداخت کنم؟ تفاوت وام‌های دانشجویی دولتی و خصوصی چیست؟ نحوۀ بازپرداخت وام پس از فارغ‌التحصیلی چگونه است؟
  • کارت‌های اعتباری: کارت‌های اعتباری چطور کار می‌کنند؟ روش‌های استفادۀ مسئولانه از کارت‌های اعتباری چیست؟ تاریخچۀ اعتبار چیست و چطور شکل می‌گیرد؟

روز چهارم

  • کلاهبرداری و ریسک: کلاهبرداری چیست؟ انواع رایج کلاهبرداری کدام است و چطور در برابر آن‌ها از خودم محافظت کنم؟ چه کسی مسئول جبران کلاهبرداری‌هاست و چگونه؟
  • بیمه: بیمه چیست و انواع آن کدام است؟ آیا واقعاً به بیمه نیاز دارم؟ در چه زمانی و به چه بیمه‌هایی نیاز دارم؟

روز پنجم 

معلمان با ثبت‌نام در دوره، کدی دریافت می‌کنند که دانش‌آموزان با استفاده از آن به همۀ دوره‌ها دسترسی خواهند داشت.

با شروع هر دوره، فیلم آموزشی و تعاملی کوتاهی، حداکثر به مدت ده دقیقه، نمایش داده می‌شود. در طول نمایش فیلم، توضیحات متنی نمایش داده شده و سؤال‌هایی از دانش‌آموزان پرسیده می‌شود تا آن‌ها را درگیر موضوع کند.

آزمون‌های قبل و پس از گذراندن دوره، میزان اثربخشی آن را ارزیابی می‌کنند. دانش‌آموزان برای دریافت گواهینامه باید حداقل 80 درصد امتیاز آزمون را کسب کنند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی