داستان‌گویی کلید آموزش به کودکان

وقتی آموزش‌ها با قصه‌گویی همراه باشد، بچه‌ها بیشتر از آن استقبال می‌کنند.

ما با مفاهیم سواد مالی ناآشنا هستیم. در خانواده‌ها معمولاً والدین مدیریت مالی را به عهده می‌گیرند و بچه‌ها آشنایی چندانی با این مقوله ندارند. آن‌ها فقط ناظر هستند و تصمیمات را بزرگ‌ترها می‌گیرند. خوب است که این مفاهیم از کودکی آموزش داده شود. یکی از شیوه‌های آموزش، می‌تواند استفاده از داستان‌های پُرکشش و تصاویر جذاب باشد. با این شیوه کودکان با مباحثی مانند پس‌اندازکردن و مدیریت مالی آشنا می‌شوند؛ مباحثی که ممکن است دانش بزرگ‌سالان نیز در آن زمینه حدود باشد. با کسب این دانش از کودکی، می‌توان امیدوار بود که آینده‌ای درخشان‌تر در انتظار نسل جوان خواهد بود. 

داستان‌گویی را یکی از شیوه‌ها در بحث آموزش به کودکان معرفی کردیم زیرا، مستقیم‌گویی شیوۀ مناسبی نیست و نصیحت‌گونه به نظر می‌رسد. ما از نصیحت خوشمان نمی‌آید چون معمولاً وقتی کار اشتباهی انجام داده‌ایم یا ناراحت و عصبانی بوده‌ایم نصیحت شنیده‌ایم؛ پس آموزش غیرمستقیم بهترین شیوه است. وقتی آموزش‌ها با قصه‌گویی همراه باشد، بچه‌ها بیشتر از آن استقبال می‌کنند و سریع‌تر می‌آ‌موزند. شیوۀ دیگر، استفاده از نمایش برای آموزش است. این شیوه نیز بسیار مؤثر است زیرا صدا و موسیقی برای کودکان جذاب است و یادگیری را تسریع می‌کند. 

متأسفانه در نسل‌های قبلی این آموزش‌ها ارائه نشده است و بزرگ‌سالانی را می‌بینیم که دانش چندانی برای مدیریت مالی خانوادۀ خود ندارند و از الفبای سواد مالی بی‌اطلاع‌اند. یادگیری این دانش می‌تواند به آن‌ها کمک کند تغییرات چشمگیری در زندگی خود پدید آورند. 

بهرام سروری‌نژاد، مهمان ویژه مراسم شب قصه‌ها، رونمایی از کتاب‌های صوتی داستان‌های سواد مالی بود. ویدئوی صحبت‌های او در این برنامه و ویدئوی گفت‌وگوی آکادمی با ایشان را می‌توانید در ادامه تماشا کنید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی