نمایش‌نامه‌های صوتی ابزاری برای خلاق‌ترشدن کودکان

نمایش‌نامه‌های صوتی یکی از انواع نمایش و از ابزارهای آموزش هستند.

برای برنامه‌سازی ویژۀ کودکان لازم است که آن‌ها و دنیایشان را بشناسیم. از قصه‌ و نمایش می‌توان برای آموزش کودکان استفاده کرد. در کشورهای غربی، نمایش جزو فعالیت‌های فرهنگی خانواده است. بچه‌ها هر چند وقت یک بار با والدینشان به سالن تئاتر می‌روند تا نمایش تماشا کنند و این امر باعث می‌شود آن‌ها متمرکزتر نمایش ببینند. تماشای نمایش و بازی‌کردن کودکان در نقش‌های مختلف کمک می‌کند خلاقیت آن‌ها رشد کند.

کودکان، پیش از دبستان نمایش خلاق را تجربه می‌کنند؛ ولی متأسفانه در مدارس، معلمانی نداریم که در این حوزه فعالیت کنند. در این صورت، خود خانواده‌ها ناگزیرند کودکانشان را به کلاس‌های نمایش خلاق ببرند. نمایش‌نامه‌های صوتی نیز یکی از انواع نمایش و از ابزارهای آموزش هستند که کمک می‌کنند قدرت تصویرسازی کودکان و قوای شنیداری‌شان تقویت شود.

تولید کتاب صوتی و نمایش‌نامۀ صوتی کار ویژه‌ای است که باید با به‌کاربردن شیوه‌ای مناسب، تصاویر داستان را نیز به شنونده نشان دهیم. روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در این امر بسیار مؤثر باشد؛ مانند تولید صداهای پس‌زمینه و آوردن برخی ماجراها در متن‌ها تا شنونده با فضایی که ماجراها در آن اتفاق می‌افتد آشنا شود.

برای آموزش سواد مالی نیز می‌توان از این شیوه‌ها استفاده کرد. سواد مالی، مهارت است. افراد هر قدر در حرفۀ خود متخصص باشند، بدون این مهارت راه به جایی نخواهند برد. سواد مالی به ‌معنای پول‌دارشدن نیست یا نباید حتماً سرمایۀ هنگفتی داشت تا به دنبال آموختن این مهارت بود؛ در واقع یادگیری سواد مالی کمک می‌کند امور مالی زندگی درست‌تر شکل بگیرد. برای مبارزه با بی‌سوادی، در ایران نهضت سوادآموزی پدید آمد. بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما این‌طور باسواد شدند و زندگی آن‌ها تغییر کرد. برای گسترش سواد مالی هم باید چنین کاری کرد تا زندگی همه مردم جامعه بهبود پیدا کند.

حامد زحمتکش، مهمان ویژه مراسم شب قصه‌ها، رونمایی از کتاب‌های صوتی داستان‌های سواد مالی بود. ویدئوی صحبت‌های او در این برنامه و ویدئوی گفت‌وگوی آکادمی با ایشان را می‌توانید در ادامه تماشا کنید. 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی