قصه‌گویی؛ اکسیری برای رؤیاپردازی

با کمک قصه‌ها می‌توانیم سبک زندگی را به بچه‌ها آموزش دهیم بدون آنکه مستقیم آن‌ها را نصیحت کنیم.

در گذشته که رسانه‌ها‌ به‌ اندازۀ امروز متنوع نبودند، رادیو بار بقیۀ آن‌ها را به دوش می‌کشید. پیش از آن نیز، شب‌های طولانی و سرد زمستان به قصه‌گویی می‌گذشت. کودکان نسل‌های پیشین، کودکی‌شان با قصه عجین بود. مادربزرگ خانواده هر شب کنار بچه‌ها می‌نشست، برایشان قصه می‌گفت. کودکان با دانسته‌های ارزشمندی که از قصه‌ها می‌آموختند، پا به نوجوانی می‌گذاشتند.

بچه‌ها با شنیدن قصه‌ها احساس امنیت می‌کنند، به بزرگ‌ترها نزدیک می‌شوند و رؤیاپردازی می‌کنند. قصه ابزار تربیت و آموزش نیز هست. با کمک قصه‌ها می‌توانیم سبک زندگی را به بچه‌ها آموزش دهیم بدون آنکه مستقیم آن‌ها را نصیحت کنیم؛ مثلاً بر پیشانی دخترک راست‌گوی قصه، ماه و ستاره می‌درخشید و دخترک دروغ‌گو باید لکۀ سیاه روی پیشانی‌اش را تحمل می‌کرد تا دیگر دروغ نگوید. از داستان‌ها می‌توان برای آموزش مهارت‌های مهم نظیر سواد مالی، آداب زندگی، ارتباطات اجتماعی و حفظ محیط‌زیست بهره برد.

یکی از شیوه‌های نوین آموزش همان کاربست داستان برای آموختن مفاهیم عمیق به کودکان است. مفاهیم سواد مالی همان، قدردانستن امکانات است. این روزها بچه‎‌ها در رفاه بزرگ می‌شوند و لازم است آن‌ها با مفاهیمی چون کسب درآمد از طریق کار و ارزش پول آشنا شوند. آموزش این مفاهیم با شیوه‌های معمول چندان مفید نیست. داستان، محمل مناسبی برای آموزش این مفاهیم به کودکان و نوجوانان است. کتاب‌های مفیدی که با فکر و ایده برای آموزش طراحی می‌شوند، کمک می‌کنند کیفیت زندگی نسل آینده بیشتر شود. مجموعه داستان‌های سواد مالی نیز از چنین کتاب‌هایی است که کمک می‌کند کودکان از سنین کم بیاموزند پول ارزشمند است و برای به‌دست‌آوردن آن زحمات بسیاری کشیده می‌شود، پس باید آن را درست‌تر خرج کنند. آن‌ها با کمک این داستان‌ها تدبیر مالی زندگی را می‌آموزند.

بانو احترام برومند، مهمان ویژه مراسم شب قصه‌ها، رونمایی از کتاب‌های صوتی داستان‌های سواد مالی بود. ویدئوی صحبت‌های او در این برنامه و ویدئوی گفت‌وگوی آکادمی با ایشان را می‌توانید در ادامه تماشا کنید. 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی