قصه‌هایی برای زندگی

قصه‌گویی راهکاری مهم برای انتقال دانش و تجربه‌اندوزی

قصه‌گویی تاریخچه‌ای هم‌پای تاریخ بشری دارد؛ در دورانی که پای فنّاوری هنوز به خانه‌های ما باز نشده بود، آدم‌ها دور هم جمع می‌شدند و شب‌های تاریک و سرد و طولانی زمستان را با قصه‌ها می‌گذراندند. پیش از ورود رادیو به ایران، قصه‌گویی‌ها بیشتر جنبۀ شخصی داشت. پس از آن، قصه‌گوهایی به میدان آمدند که قصه‌هایشان نشر می‌یافت و مخاطبان بیشتری داشت.

قصه‌گویی راهکاری مهم برای انتقال دانش و تجربه بین نسل‌ها و بیان پندها و اندرزها بود. قصه‌ها همچنان این وظیفۀ خطیر را بر دوش می‌کشند و سهمی بزرگ در آموزش ایفا می‌کنند. آموزش غیرمستقیم با کمک قصه‌ها یکی از شیوه‌های مؤثر در امر آموزش به کودکان است. 

در مجموعه داستان‌های سواد مالی، آموزه‌های مهمی که برای آیندۀ اقتصادی کودکان لازم است به‌ خوبی با قصه‌ها عجین شده است. این کتاب‌ها سبک زندگی مالی را به آن‌ها می‌آموزد. آشنایی با مفاهیم سواد مالی کمک می‌کند، آینده‌ای بهتر و پُربارتر پیش روی آن‌ها باشد. 

بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی ما به دلیل نداشتن سواد مالی است نه بی‌پولی. اگر بچه‌ها از دوران کودکی بیاموزند لازم است درآمد کسب کنند، پس‌انداز داشته باشند و میان دخل و خرج خود تعادل برقرار کنند، زندگی بهتری خواهند داشت. در واقع، سواد مالی کمک می‌کند سبک جدیدی از زندگی را بیاموزیم تا آیندۀ بهتری داشته باشیم. به جای مواجهۀ صریح و سخت بچه‌ها با مشکلات مالی، چه خوب است با مثال‌هایی از زندگی واقعی، روش درست رفتارهای مالی را به آن‌ها بیاموزیم. 

منصور ضابطیان، اجرای مراسم شب قصه‌ها، رونمایی از کتاب‌های صوتی داستان‌های سواد مالی را برعهده داشت. ویدئوی صحبت‌های او در این برنامه و ویدئوی گفت‌وگوی آکادمی با ایشان را می‌توانید در ادامه تماشا کنید. 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی