وقایع‌نگاری‌های سنجش سواد مالی-3

دانش‌آموزان آمریکایی زیر ذره‌بین شورای تربیت اقتصادی

هفتاد سال پیش که اساتید اقتصاد و کارشناسان تعلیم و تربیت دانشگاه‌های گوناگون آمریکا، دور هم جمع شدند و «شورای ملی تربیت اقتصادی» را تشکیل دادند، نمی‌دانستند یکی از برجسته‌ترین نهادهای سواد مالی جهان در حال شکل‌گیری است. نهادی که بعدها با حذف واژه ملی، مأموریتی جهانی پیدا کرد. ایده آن‌ها این بود که دانش‌آموزان، از همان روزی که پایشان به مدرسه باز می‌شود، آرام آرام با مفاهیم اقتصادی و مالی آشنا شوند و بعدها، با پایان دوران دبیرستان، دست پر وارد دنیای پیچیده واقعی شوند. تا خیالشان راحت باشد آن‌ها، نه تنها می‌توانند گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند، بلکه قادرند یک زندگی خوب اقتصادی برای خودشان دست و پا کنند.

از آنجا ‌که سنگ بنای هر آموزش درستی، وجود منابع غنی و مربیانی آگاه است، «شورای تربیت اقتصادی»، اولین وظیفه خود را تولید این‌گونه منابع آموزشی می‌دانست؛ منابعی که معلمان بتوانند از آن‌ها برای افزایش درک دانش‌آموزان از مفاهیم اقتصادی و مالی، متناسب با سن و پایه تحصیلی‌شان استفاده کنند. به مرور زمان، 188 نهادِ وابسته به شورای تربیت اقتصادی، در سرتاسر آمریکا شکل گرفت تا پلی میان مدارس و شورا باشند و منابع را به راحتی در اختیار معلمان قرار دهند.

در گام بعد، آموزش مربیان سواد مالی در دستور کار قرار می‌گیرد و سالانه 55000 معلم توسط شورا آموزش داده می‌شوند. فعالیت‌های شورا به اینجا ختم نمی‌شود. برای استانداردسازی آموزش و ارزیابی، مفاهیم و سرفصل‌ها، به دقت طبقه‌بندی می‌‌گردند؛ 144 مفهوم در شش طبقه درآمد، خرید، پس‌انداز، استفاده از اعتبار، سرمایه‌گذاری، حفاظت از دارایی‌های مالی و بیمه. این کار با عنوان «استانداردهای سواد مالی» در سال 2013 منتشر می‌شود. 

از این 144 مفهوم، آموزش 32 مورد تا پایان دوره دبستان، 49 مورد تا پایان دوره راهنمایی و 63 مورد تا پایان دوره دبیرستان انجام می‌گیرد. بعد از تدوین این استانداردها، طراحی آزمون‌های ارزیابی فهم دانش‌آموزان از این مفاهیم آغاز می‌شود. آزمون‌هایی که بتوان از آن‌ها در سه مقطع گوناگون بهره برد؛

1. قبل از دوره‌ آموزشی؛ برای تعیین دانش و مهارت قبلی دانش‌آموزان از سواد مالی.

2. اواسط دوره‌ آموزشی برای بررسی عملکرد و تغییر شیوه‌های آموزشی در صورت لزوم.

3. در پایان دوره برای تعیین میزان یادگیری دانش‌آموزان از این مفاهیم.

 

همچنین، سه آزمون ویژه برای پایان مقاطع تحصیلی دبستان، راهنمایی و دبیرستان طراحی شد. برای بررسی پایایی و روایی آزمون‌ها، نمونه‌گیری‌های متنوعی از دانش‌آموزان مدارس گوناگون انجام گرفت. برای هر آزمون کتاب راهنمایی تدوین شد که در آن تمام نکات لازم درباره برگزاری آزمون‌ها، از شرایط نور و تهویه کلاس برگزاری آزمون، تا نحوه تصحیح آزمون بیان گردید. این کتاب را می‌توانید از لینک زیر دریافت کنید.

councilforeconed.org

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی