آمادگی شغلی، سواد مالی و کارآفرینی سه ضلع یک حرکت جهانی

جونیور اچیومنت؛ یکی از تأثیرگذارترین سازمان‌های مردم‌نهاد جهان

سازمان مردم‌نهاد و بین‌المللی «موفقیت جوانان» معروف به جِی‌اِی (جونیور اچیومنت) در سال 2021 و برای سومین سال متوالی، یکی از تأثیرگذارترین سازمان‌های مردم‌نهاد جهان انتخاب شد.

جِی‌اِی، که فعالیت خود را از سال 1919 آغاز کرده، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد جهان است و با ارائۀ آموزش‌های کاربردی آمادگی شغلی، سواد مالی  و کارآفرینی، جوانان را برای زندگی آینده آماده می‌کند. مقر اصلی شرکت در آمریکا واقع است. آمار کودکان و جوانان آموزش‌دیدۀ 5 تا 25ساله به بیش از 12 میلیون نفر در سال گذشته رسیده است.

 470ٰ000 داوطلب از طریق شش مرکز عملیاتی منطقه‌ای در آفریقای سیاه، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه، آفریقای شمالی و آمریکا، به دانش‌آموزان بیش از 100 کشور در زمینۀ آمادگی شغلی و سواد مالی کمک می‌کنند.  آمار کودکان و نوجوانان آموزش‌دیده توسط این سازمان را در  نقشۀ زیر ملاحظه می‌کنید:

آمادگی شغلی

آمادگی شغلی

برنامه‌های کار داوطلبانۀ این مؤسسه، مهارت‌های ضروری برای اشتغال در آینده را آموزش می‌دهد. در این برنامه، فردی ماهر، مربیگریِ دانش‌آموزان و دانشجویان را بر عهده می‌گیرد و نوجوانان و جوانان با محک مهارت‌های‌شان در عمل و طراحی راهکارِ چالش‌های کسب‌وکار، برای آیندۀ کاری آماده می‌شوند.

سواد مالی

سواد مالی

برنامه‌های کاربردی این سازمان، جوانان را با پس‌انداز هوشمندانه و سرمایه‌گذاری، خرج عاقلانه و اعتبار، نقش مالیات‌ها، ارزش اشتغال و مشارکت در جامعه و فرصت‌های تجارت جهانی آشنا می‌سازد. جِی‌اِی جوانان را برای سلامت مالی مادام‌العمر آماده می‌کند. برای مثال، دانش‌آموزان در برنامه‌ای با نام  «فراتر از پول»  با روش‌های کسب‌ درآمد، خرج و پس‌انداز آشنا می‌شوند.

کارآفرینی

کارآفرینی

دانشجویان و دانش‌آموزان از طریق برنامه‌های کارآفرینی و در قالب یک تیم، محصول یا خدمتی ابتکاری را طراحی و ارائه می‌کنند. آن‌ها ضمن تأمین مالی کسب‌وکار و تبلیغ خلاقانۀ محصول، شغل خود را به عنوان کارآفرینی مستقل یا سازمانی آغاز می‌کنند. برای مثال، دانش‌آموزان در قالب برنامه‌ای با عنوان «شرکت»، با چگونگی شروع و ادارۀ کسب‌وکار آشنا می‌شوند.

بر اساس رتبه‌بندی سازمان «ان‌جی‌اُ اَدوایزِر»، جِی‌اِی در سال 2021 رتبۀ هفتم را در میان 200 سازمان برتر مردم‌نهاد دنیا کسب کرده است.سازمان «ان‌جی‌اُ ادوایزِر» سازمان رسانه‌ای مستقل و مستقر در ژنو است که مأموریت آن، شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و برنامه‌های تأثیرگذار در بخش غیرانتفاعی است. این سازمان با شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی سازمان‌های مردم‌نهاد سراسر دنیا بهترین اقدامات عملی و جدیدترین ایده‌ها را در بخش غیرانتفاعی معرفی می‌کند. با این کار، توجه بخش زیادی از مخاطبان، از جمله خیران، داوطلبان، روزنامه‌نگاران، محققان و سیاست‌گذاران به آن‌ها جلب می‌شود.

جونیور اچیومنت فعالیت‌های گوناگونی را حوزۀ آموزش‌های آنلاین آغاز کرده است. در اینجا گوشه‌ای از اقدامات انجام‌شده در کانادا بیان می‌شود. 

فعالیت‌های جی‌ای کانادا در حوزۀ آنلاین

فعالیت‌های جی‌ای کانادا در حوزۀ آنلاین

جِی‌اِی کانادا با هدف آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان، برنامه‌های مختلف و آنلاینی طراحی کرده است. این برنامه‌ها به منظور تشویق دانش‌آموزان به شناخت نقاط قوت خود، تنظیم اهداف برای زندگی و موفقیت در مدرسه و کسب‌وکار تهیه شده‌اند. این کار با مشارکت معلمان و داوطلبانی انجام می‌شود که سعی می‌کنند زندگی واقعی را در کلاس درس شبیه‌سازی کنند.

برنامه‌ها به چند گروه تقسیم شده‌اند:

مواد آموزشی معلمان: این برنامه‌ها به معلمان کمک می‌کنند به صورت حضوری یا مجازی و با یا بدون ابزار فیزیکی، به دانش‌آموزان پایۀ سوم تا دوازدهم آموزش دهند.

یادگیری خودآموز: انتقال از مدرسه به دنیای واقعی بسیار سخت است. دانش‌آموزان ممکن است برای مواجهه با چالش‌های پیش رو در یافتن کار و مدیریت مالی شخصی آماده نباشند. آن‌ها با برنامه‌های آنلاین و خودآموز جِی‌اِی، مهارت‌های‌شان را توسعه می‌دهند و در مدرسه، کار و زندگی موفق می‌شوند. فرصت‌های یادگیری جِی‌اِی در سه حوزۀ کلیدی سواد مالی، آمادگی برای شغل و کارآفرینی ارائه شده‌اند.

مواد آموزشی برنامۀ شرکت: این برنامه‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که دانش‌آموزان پایۀ نهم تا دوازدهم را به رهبران آینده تبدیل کنند. منابع ارائه‌شده در این بخش برای حضور دانش‌آموزان در برنامۀ شرکت جِی‌اِی لازم است.

آموزش داوطلبان: مدارس داوطلب اقدام به توانمندسازی داوطلبان جِی‌اِی می‌کنند تا قادر به ایجاد تغییر در جوامع خود باشند. جِی‌اِی مانند پُلی است که استعداد‌ جوانان کانادا و رهبری آینده را به هم مرتبط می‌سازد. با حمایت داوطلبان، جوانان تشویق می‌شوند فرصت‌های شغلی را کشف کنند و نقاط قوت خود را تشخیص دهند. جِی‌اِی با پشتیبانی و ارائۀ دوره‌ها و مواد آموزشی، این تجربه را برای داوطلبان دلپذیر و جذاب می‌سازد.

منابع کلاسی: این برنامه‌ها برای ارائه در کلاس درس مناسب‌اند.

رویدادهای دنیای انتخاب‌ها: این رویدادها به جوانان کمک می‌کند از طریق ارتباط مستقیم با متخصصان هر حوزه، با مسیرهای شغلی آشنا شوند. دانش‌آموزان اطلاعات دست اولی دربارۀ عوامل موفقیت در هر شغل کسب می‌کنند و دنیایی از انتخاب‌ها به روی آن‌ها گشوده می‌شود.

دسترسی به برنامه‌های فوق از طریق ثبت‌‌نام در وب‌سایت امکان‌پذیر است. پس از  ثبت‌‌نام، پروفایل و داشبورد مدیریتی برای مدیریت برنامه‌ها در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. با تکمیل فرم نظرسنجی در پایان هر برنامه، می‌توان به بهبود کیفیت برنامه‌ها کمک کرد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی