چگونه شغل دلخواه‌مان را پیدا کنیم؟

ماموریت ناممکن یا ممکن؟

«از این یکنواختی خسته و فرسوده شده‌ام»، «کسی برایم ارزش قائل نیست و به من آنچنان که باید بها نمی‌دهند»، «مدیرم اطلاعی از قابلیت‌های من ندارد»، «شغل من ربطی به علایق، ارزش‌ها و استعدادهایم ندارد»، «این من نیستم»، «صبح می‌آیم و عصر می‌روم؛ می‌دوم و نمی‌رسم»، «من تفاوتی ایجاد نمی‌کنم و دستاوردی ندارم»، «یک جای کار می‌لنگد»، «هیچ وقت به اندازه کافی درآمد نداشتم»، «نمی‌دانم در چه مسیری هستم و عاقبت کار چه می‌شود»، «آیا زندگی همین است»، «سهم من از زندگی چیست؟» و ... . اگر گاه و بیگاه از این دست گفتگوهای درونی با خود دارید، کتاب «چگونه شغل دلخواهمان را پیدا کنیم؟» برای شما نوشته شده است. کتابی که با مطالعه و انجام تمرین‌های آن می‌توان شغل را از هویت معمول آن فراتر برد و با معناداری، شادی‌آفرینی و آزادی‌بخشی پیوند داد.

نویسنده کتاب، «رومن کرزناریک»، فیلسوفی مردمی است که درباره قدرت ایده‌ها برای تغییر اجتماعی می‌نویسد. کتاب‌هایش از جمله «همدردی»، «چگونه زندگی کنیم؟» و «چگونه شغل دلخواهمان را پیدا کنیم؟» تا کنون به بیش از 20 زبان ترجمه و منتشر شده است. او یکی از بنیان‌گذاران مؤسسه «مدرسه زندگی» است؛ مأموریت مؤسسه، کندوکاو برای پاسخ به پرسش‌های اساسی زندگی از دل فلسفه، ادبیات و روان‌شناسی است: چگونه استعدادهای خود را شکوفا کنیم؟ چگونه روابط بهتری داشته باشیم؟ چگونه دنیای بهتری بسازیم؟ و ... . رومن تاثیر شگرفی بر نواندیشان نظام آموزشی و کارآفرینان اجتماعی داشته است. فعالیت‌های او را می‌توانید از پایگاه الکترونیکی او دنبال کنید.

«کرزناریک»، کار رضایت‌بخش را نیاز عصر جدید می‌داند و دو رویکرد اساسی به کار را معرفی می‌کند: یکی، کار دست‌وپا زدنی است برای کسب درآمد و پرداخت هزینه‌ها و دومی، کار ابزاری است برای ابراز وجود و ایجاد حس زندگی. حرکت از اولی به دومی، سفری دشوار و هیجان‌انگیز است. ترس‌هایی همگانی برای رها کردن شغل فعلی وجود دارد؛ گرچه هر فردی آنها را شخصی و ویژه خود می‌پندارد. همراه با رهاسازی شغل فعلی سردرگمی‌هایی برای یافتن شغل دلخواه نیز رخ می‌نماید. نویسنده سه راهکار اساسی برای غلبه بر این ترس و سردرگمی پیشنهاد می‌کند: مرخصی حسابی، پروژه‌های کوچک و گفتگوهای کاری. او پیشنهاد می‌کند با تفکر عمیق درباره عوامل اصلی رضایت شغلی، انتخاب‌های خود را محدودتر کنیم تا دستیابی به نتیجه مطلوب، عملی‌تر شود. از این‌رو، به تبیین سه عامل معناداری، شادی‌آفرینی و آزادی‌بخشی می‌پردازد و با کندوکاو در آنها، تمرین‌هایی پیشنهاد می‌دهد. او در نهایت، پای مأموریت شخصی را به میان می‌کشد که هر کسی در تقاطع این سه عامل در شغل خود به آن دست خواهد یافت.

کتاب «چگونه شغل دلخواهمان را پیدا کنیم؟» اندیشمندانه و کاربردی نوشته شده است. مطالعه دقیق و انجام تمرین‌ها می‌تواند شما را از مطالعه سایر کتاب‌های عرصه کاریابی بی‌نیاز کند. کسانی که دست‌کم تجربه سه تا پنج سال فعالیت شغلی داشته باشند، از این کتاب بهره بیشتری خواهند برد. نشر خلاقِ هنوز، مجموعه کتاب‌های ارزشمند «مدرسه زندگی» را در دست ترجمه و نشر دارد و این کتاب از سوی این انتشارات با ترجمه خانم صنوبر رضاخانی منتشر شده است.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی