چرا خانم‌ها مهم‌ترند؟

80 درصد زنانی که در پیری در فقر زندگی می‌کنند در دوره جوانی و میان‌سالی فقیر نبوده‌اند.

اهمیت مضاعف یادگیری سواد مالی برای خانم‌ها

مدت‌هاست در جامعه، برچسب‌های جنسیتی کم‌رنگ‌تر از گذشته شده‌ است. زنان مانند مردان در تمام رشته‌های دانشگاهی تحصیل می‌کنند، کار می‌کنند، به پست‌های بالای سازمانی می‌رسند و ... . اما نگرش کلی جامعه درباره استقلال مالی زنان کمتر عوض شده است.

مردی مهربان، مثل پدر، برادر، همسر یا ... همواره حامی مالی زنان خانواده است؛ حمایتی دلگرم‌کننده برای زنان، که اغلب مانع از ورود جدی آنان به امور مالی در زندگی می‌شود. این عدم ورود به امور مالی، با خود آفت‌هایی به همراه دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود:

1. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، 80 درصد زنانی که در پیری در فقر زندگی می‌کنند در دورۀ جوانی و میانسالی فقیر نبوده‌اند. این اتفاق ناگوار پس از فوت مرد زندگی‌شان رخ می‌دهد. زنان، حامی مالی خود را از دست می‌دهند و علاوه بر تحمل بار عاطفی، باید از پس مسائل مالی نیز به تنهایی برآیند. امری که نه در آن آموزش دیده‌اند و نه تجربه‌ای دارند و این شروع مشکلات جدید و جدی است.   

2. زنان به طور متوسط هفت سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند و این به معنای نیاز به منابع مالی بیشتر برای گذران ادامۀ زندگی است.

3. زنانِ شاغلِ زیادی به دلیل مادر شدن و مسئولیت‌های آن، یا کار خود را رها کرده و یا ساعات کمتری کار می‌کنند، در نتیجه از نظر موقعیت شغلی آسیب‌پذیر خواهند بود و درآمد کمتری خواهند داشت. اگر از قضا، این مادران، سرپرست خانواده شوند، مشکلات مالی جدی‌تر خواهد بود.

4. طبق آمار جهانی کار، در شرایط کاری برابر، زنان به طور میانگین 25 درصد کمتر از مردان حقوق می‌گیرند. علاوه بر این، در شرایط اقتصادی نامناسب، تعدیل نیرو، کارمندان زن را بیشتر از مردان تهدید می‌کند. از جمله مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به تمایل زنان به انجام کارهایی با الگوی مشخص که غالباً از شغل‌های سطح پایین سازمان به حساب می‌آیند و تعدیل نیرو در سازمان‌ها از این مشاغل آغاز می‌شود، اشاره کرد. امری که مشکلات مالی را برای خانواده‌های تک سرپرست به همراه خواهد داشت.

5. به نوشته روزنامه اکونومیست، بررسی‌ها نشان می‌دهند که 80 درصد تصمیم‌گیری‌های خرید مصرف‌کنندگان، از مراقبت‌های پزشکی گرفته تا مسکن، اثاثیه و خوراک توسط زنان انجام می‌گیرد.

6. در فرهنگ ما مراقبت از پدر و مادر در دوران پیری، معمولاً توسط فرزندان دختر انجام می‌گیرد. این مراقبت، هزینه‌هایی نیز با خود به همراه خواهد داشت، هزینه‌هایی که احتمالاً پدر و مادر برای آن تدبیری نیندیشیده‌اند و بار آن بر دوش دختران خواهد بود.

7. با افزایش سن و ورود به دوران کهنسالی، مراقبت از سلامت امری ضروری خواهد بود. دوره‌ای از زندگی که دیگر مانند گذشته جوان نیستند و احتمالاً قادر به کار کردن نیز نخواهند بود. در دوران پیری، عموماً هزینه‌های درمانی زنان بیشتر خواهد شد و باید علاوه بر هزینه‌های درمان، به تورم و اثرات آن بر قیمت‌ها هم توجه کرد.

8. در بسیاری خانواده‌های ایرانی، این زنان هستند که مدیریت امور مالی را در دست دارند. آشنایی آن‌ها با سواد مالی، تأثیر به سزا و مستقیمی بر کیفیت معیشت خانواده خواهد داشت.

9. زنان، بیش و پیش از هر کاری، مسئولیت پرورش فرزندان را بر عهده دارند. جایی که عادت‌های اقتصادی و مالی کودکان در حال شکل‌گیری است. دانش و مهارت مادران در حوزه سواد مالی، نوید پرورش نسلی باسواد از نظر مالی را می‌دهد. نسلی که توان کارآفرینی و کارگشایی مالی برای خود و اطرافیان را خواهد داشت.

 

همه این موارد، لزوم توجه مضاعف جامعه و به خصوص خود زنان را به افزایش سواد مالی یادآور می‌شود. نکته مهمی که غفلت از آن، مخاطرات زیادی را با خود به همراه خواهد داشت.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • نازنین پاسخ 10 اردیبهشت 1399 در ساعت 10:44

    بسیار مفید و جذاب بود. این مسئله در جامعه مغفول مانده است

    • دکتر کوثر اخوان 28 مرداد 1399 در ساعت 10:47

      ممنونم. بله. دقیقاً. احتیاج به توجه، بررسی و آموزش هم از سوی نهاد حاکمیتی و از آن مهمتر خود بانوان، دارد.

  • الهام اعتدالی پاسخ 9 مرداد 1399 در ساعت 01:30

    سلام و احترام. به خوبی به مواردی درست اشاره نمودید. چنین مسائلی انگیزه ای برای من شد که شور و شوقی داشته باشم در مسیر آموزش مالی بانوان از طریق داستان حتی شده گام کوچکی بردارم، و اگر امکان همراهی هرچند کمی باشد خوشنود میشوم.

  • فرزانه قاسمی پاسخ 12 بهمن 1399 در ساعت 11:56

    سلام، پرداختن به مسائل مالی زنان میانسال کار ارزشمندی است که امیدوارم راهگشای زنان باسواد لازم اما میانسال باشد، اتفاقا چون که قبولی آزمون استخدامی مرا به دلیل سن بالا نپذیرفتند پایان نامه ام در همین موضوع میانسالی است در حالیکه همواره دغدغه آینده را دارم که زندگیم چگونه اداره خواهد شد.

    • دکتر کوثر اخوان 11 اسفند 1399 در ساعت 03:21

      سپاس از شما. دغدغه‌ای کاملاً به جا و نیازمند توجه است. با آرزوی موفقیت

  • لیلا احمدی پاسخ 22 آبان 1401 در ساعت 09:40

    بهترین مطلب سایت‌تون بود.

مطالب پیشنهادی