چقدر پایه کارهای داوطلبانه هستید؟

کار داوطلبانه؛ یک از هزارِ کاریابی

فراز و نشیب‌های دوره نوجوانی را پشت سر نگذاشته‌اید که خود را در قامت یک جوان می‌بینید. درِ دیگری از زندگی به رویتان گشوده می‌شود و طلایی‌ترین سال‌های عمرتان از راه می‌رسد. حالا دیگر تا حدودی استعدادهای خود را شناخته و علایقتان را کشف کرده‌اید. میل به پیشرفت، نیرومندی و قدرت یادگیری بالا یعنی همه آنچه برای رسیدن به موفقیت لازم است در شما وجود دارد. از حالا به بعد باید نگاه جدی‌تری به زندگی داشته باشید. کار و شغل، که شاید تا دیروز بخشی از رؤیاهای شما بوده‌اند، به مهم‌ترین دغدغه و نگرانی زندگیتان تبدیل می‌شوند.

خوشبختانه از آنجا که هنوز مسئولیت اداره زندگی و پرداخت مخارج آن بر عهده‌تان قرار ندارد دستتان برای انجام خیلی از کارها باز است. انجام کارهای داوطلبانه اقدامی مفید در راستای یافتن شغل است؛ کار داوطلبانه یعنی کارهایی که به اختیار و بدون چشم‌داشتِ پولی، برای مؤسسه‌ای خیریه یا سازمانی غیرانتفاعی انجام می‌دهید. شاید در ابتدا کار بدون دستمزد برایتان سخت به نظر برسد؛ اما دستاوردهای آن با هیچ ارزش پولی قابل مقایسه نیست. آشنایی با فواید انجام اینگونه کارها حتماً در شما ایجاد انگیزه می‌کند:

  • افزایش اعتماد به نفس: یکی از مهم‌ترین نیازهای دوره جوانی، داشتن اعتماد به نفس است؛ اعتماد به اینکه آنچه از کودکی تا به حال یاد گرفته‌اید را می‌توانید در عمل پیاده کنید. با اعتماد به نفس است که می‌توانید توانایی‌هایتان را برای دیگران بازگو و اعتماد آن‌ها را به خود جلب کنید. حداقل دستاوردی که انجام اینگونه کارها برای شما دارد همین است. حضور در جمع و حس مفید بودن برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید آنچنان اعتماد به نفسی به شما می‌بخشد که خود، سکوی پرش موفقیت‌های شغلی شما در آینده خواهد بود.
  • کسب مهارت‌های جدید: جدای از اینکه قصد دارید در آینده چه شغلی داشته باشید، توانایی برقراری ارتباط، رهبری و انجام کارهای گروهی از آن مواردی هستند که همیشه به دردتان می‌خورند. انجام کار داوطلبانه روشی بسیار مفید برای کسب این توانایی‌هاست.
  • آشنایی با افراد جدید: چند نفر را در زندگی‌تان می‌شناسید که تنها یک آشنایی ساده مسیر شغلی‌شان را تغییر داده باشد؟ اینطور که آمارها نشان می‌دهند افرادی که سطح تحصیلات بالایی دارند نسبت به سایرین تمایل بیشتری برای انجام کارهای داوطلبانه دارند و این موضوع یعنی، شما این شانس و فرصت را دارید که با افراد متخصص و حرفه‌ای در ارتباط باشید. شاید یکی از این افراد همان شغلی را داشته باشد که شما آرزویش را دارید یا شاید بتواند شما را به فردی با شغل رؤیایی‌تان وصل کند. یا شاید هم یکی از این افراد کارآفرینی باشد که می‌تواند راه و رسم کاسبی را به شما یاد دهد.
  • عمق‌بخشی به رزومه: تجربه کار داوطلبانه هم یک تجربه حرفه‌ای محسوب می‌شود بنابراین می‌توانید نام آن سازمان و تاریخ و مدت خدمتتان را در رزومه خود عنوان کنید. فقط به جای استفاده از کلمه داوطلب، مسئولیتتان را بنویسید برای مثال هماهنگ‌کننده پروژه‌ها یا مسئول آموزش. حتی بهتر است اگر موفقیت یا پاداشی هم داشتید بدون هیچ‌گونه بزرگنمایی ذکر کنید.
  • تحت تأثیر قرار دادن کارفرمایان: فقط کافی است تجربه انجام کارهای داوطلبانه داشته باشید تا از سایر متقاضیان متفاوت شده و رزومه ‌ارسالی‌تان ستاره‌دار شود. کارفرمایان متوجه می‌شوند فرهنگ سازمانی خوبی دارید، تمایل به پیشرفت در شما وجود دارد، مشتاق یادگیری چیزهای جدید هستید و حتی بیشتر از مسئولیت خودتان کار می‌کنید.
  • شناخت بیشتر از خود: کار داوطلبانه می‌تواند راه خوبی برای شناخت بیشتر خودتان و توانایی‌هایتان در جهت رشد و پیشرفت باشد. همچنین این فرصت را در اختیار شما می‌گذارد تا کشف کنید دیگران شما را چگونه می‌بینند و نقاط قوت و ضعفتان را چه می‌دانند.

در نهایت باید بدانید جدای از تأثیر کارهای داوطلبانه در آینده شغلی، داوطلبان نوک پیکان سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه هستند و بدون آن‌ها خیلی از کارهای مؤثر انجام نمی‌شود. کمک به دیگران و اینکه توانسته‌اند دنیا را جای بهتری سازند بهترین حسی است که هر انسانی می‌تواند آن را تجربه کند.   

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • محمدرضا پاسخ 23 مرداد 1398 در ساعت 09:01

    با سلام. متن بسیار خوبی بود و کاربردی. کار داوطلبانه در مکان هایی مانند مسجد محله، هیات، کانون فرهنگی و بسیج نیز وجود دارد که بسیار جذاب و یادگیرنده است و اوقات نیز به خوشی سپری میشود.

  • علی پورزنگنه پاسخ 16 آذر 1400 در ساعت 02:20

    با سلام کار داوطلبانه واقعا اثر بخش است.

  • مریم پاسخ 8 اردیبهشت 1401 در ساعت 11:08

    سلام. واقعا متن خوبی بود و ایجاد انگیزه کرد که کار داوطلبانه رو شروع کنم. اما برخلاف چیزی که در ابتدای متن گفته شد، از اونجایی که همیشه در محیط مدرسه و بعد فقط محیط آکادمیک دانشگاه بودم، حتی "تا حدودی" هم علایقم رو کشف نکردم و استعداد هایم را نمی شناسم. امیدوارم با کار داوطلبانه مسیر زندگیمو پیدا کنم.

مطالب پیشنهادی