ثروت، پسندیده یا فریبنده؟

نگرش‌های درست و نادرست دینی دربارۀ کسب مال و ثروت

کسب درآمد و خلق ثروت در نظر هر انسانی درست و پسندیده است؛ اما به راستی چرا آن طور که باید، برای تحقق آن تلاش نمی‌کنیم؟ چرا گاهی با وجود آنکه می‌دانیم کاری درست است (دانش آن را داریم)، آن را انجام نمی‌دهیم تا تبدیل به مهارت شود؟ در این حالت، مانعی مهم در نظام باورها و ارزش‌های ما وجود دارد (نگرش‌های ما). نگرش‌های ما رفتارهای‌مان را می‌سازند. اگر به موضوع درستی از زاویه‌ای نادرست نگاه کنیم، آن چه خواهیم دید میان دانش و مهارت ما فاصله می‌اندازد و از انجام آن دوری می‌کنیم. اگر نگاه‌مان به مسأله‌ای مثبت باشد، به سمت آن حرکت می‌کنیم و دوست داریم آن را به دست آوریم. نگاه و نگرش ما به مال و ثروت نیز همین گونه بر رفتارهای مالی ما اثر می‌گذارد.

از طرف دیگر، تمرکز روی نگرشی خاص، مانند «ثروت هر چه بیشتر، بهتر.»، تمام شئون زندگی و ابعاد وجودی ما را در چنگ خود خواهد گرفت، موجب غفلت از جنبه‌های دیگر زندگی می‌شود و در نهایت، نتیجۀ مطلوبی نخواهد داشت.

به صورت کلی، دو نگرش نادرست دربارۀ مال و ثروت وجود دارد: ناپسندی مال و ثروت، کسب ثروت به منزلۀ تنها هدف زندگی (حتی از مسیر درست و حلال).

نقد و بررسی نگرش نادرست اول

1. در نگاه خداباوران، خداوند تمام صفات خوب را دارد و از هر گونه بدی دور است. یکی از اسامی خداوند «غنی» به معنای توانگر است. پس توانگر شدن نه‌تنها ناپسند نیست، بلکه حرکت در مسیر خدایی شدن است. [1] 

2. خداوند در آیۀ 5 سورۀ نساء می‌فرماید: «اموال‌تان را که خدا مایۀ قوام و برپایی [زندگی] شما گردانیده، به سبک‌مغزان ندهید.» در این آیه، مال و ثروت نه‌تنها ناپسند نیست؛ بلکه ستون زندگی و موجب قوام آن دانسته شده است.

3. خداوند در آیۀ 180 سورۀ بقره دربارۀ وصیت می‌فرماید: «بر شما لازم است هر گاه مرگ‌تان نزدیک شد، اگر خیری از خود به جا گذاشته‌اید، برای پدر و مادر و خویشان به طور شایسته و پسندیده وصیت کنید.» در این آیه برای مال، از واژۀ «خیر» استفاده شده است. چگونه ممکن است مال ناپسند و شر باشد، اما قرآن لفظ «خیر» را برای آن به کار ببرد؟!

4. پیامبر خدا (ص) می‌فرماید: عبادت ده قسمت دارد که نُه قسمت آن طلب روزی حلال است (بحارالانوار، ج103، ص9). آیا اگر مال و ثروت ناپسند بود، طلب آن از راه حلال 90 درصد عبادت‌ها شمرده می‌شد؟!

5. در سبک زندگی معصومین (ع) نیز، که پیشوایان هدایت انسان‌ها هستند، ثروت‌آفرینی وجود داشته است؛ برای مثال:

  • امام علی (ع) نخلستان‌ها، چاه‌های آب و محصولات کشاورزی زیادی را وقف یا انفاق کرده است. چیزی را که برای خودمان نباشد نه می‌توانیم وقف کنیم و نه انفاق. در نتیجه، تمام این دارایی‌ها ثروت شخصی امام علی (ع) بوده‌اند.
  • امام باقر (ع) در روزی گرم مشغول کشاورزی بود. مردی نزد ایشان آمد و گفت: «اگر الان مرگت فرا برسد، جواب خدا را چه می‌دهی؟» امام باقر (ع) فرمود: «اگر در این حال مرگم برسد، در حالی هستم که خدا را اطاعت می‌کردم و از دنیا رفته‌ام. من با کار کردن، خودم و خانواده‌ام را از محتاج بودن به تو و مردم دیگر حفظ می‌کنم. وقتی از مرگ می‌ترسم که در حال نافرمانی خدا باشم.» (أعیان‌الشیعه، ج1، ص652)

نقد و بررسی نگرش نادرست دوم

امام علی (ع) فرموند: «انسان تا وقتی مال خود را حقیر و ناچیز نشمارد، به کرامت نفس و بزرگواری دست نخواهد یافت».

فهرست غرر، ص٣٧٧

در این نگرش یکی از ویژگی‌های‌ مال و ثروت نادیده گرفته شده است؛ جذابیت و کشش بدون مرز! همین ویژگی باعث می‌شود به مال و ثروت دل‌بسته شویم. چنین ویژگی‌ای مال و ثروت را تبدیل به ابزار آزمایش انسان‌ها می‌کند. انسانی که به آن دل‌بسته نشود و آن را در مسیر درست به کار گیرد، سربلند خواهد بود.

جاذبۀ مال و ثروت چنان قوی است که ممکن است خداباوران را با بهانۀ کسب روزی حلال، چهاراسبه به وادی ثروت‌اندوزی بکشاند و غفلت از دیگر ابعاد زندگی را توجیه کند. آنگاه، انسان از توسعۀ فردی در ابعاد دیگر زندگی باز می‌ماند و نمی‌تواند در مسیر انسان کامل شدن حرکت کند.

1. خداوند در آیۀ 15 سوره تغابن می‌فرماید: «اموال و فرزندان‌تان فقط وسیلۀ آزمایش هستند.» در نتیجه، علاوه بر آنکه کسب مال و ثروت باید حلال باشد، توجه به وسیلۀ آزمایش بودن آن نیز مهم است تا اول، دل‌بستۀ آن نشویم و دوم، دقت کنیم آن را چگونه خرج و سرمایه‌گذاری کنیم و از آن محافظت کنیم.

2. امام سجاد (ع) در دعای 27 صحیفۀ سجادیه برای مرزبانان این‌گونه دعا می‌کند: «خدایا، وسوسه‌های مالِ فریبنده را از دل‌شان بردار.» مال، فریب می‌دهد. جذابیت دارد.کشش ایجاد می‌کند و انسان را دل‌بستۀ خود می‌نماید. انسان باید حواسش باشد به بهانۀ کسب ثروت حلال، تمام هم و غم زندگی و یگانه هدفی که در راه آن عمرش را مستهلک می‌کند، کسب مال و ثروت نباشد و از دیگر شئون زندگی و عبادت‌ها غافل نشود.

3. پیامبر خدا (ص) می‌فرماید: «هر کس مالش بیشتر باشد، بیشتر امتحان می‌شود. هرگز به مال ثروتمندان غبطه نخورید مگر به کسی که مالش را در راه خدا خرج کرده باشد.» (امالی شیخ صدوق، مجلس اول، روایت اول)

از این روست که امام علی (ع) حقیقت ناپایدار مال و ثروت را برای ما روشن ساخته تا دل در گروی آن قرار ندهیم: «مال و ثروت در دست انسان امانت است.»[2] و سفارش فرموده: «انسان تا وقتی مال خود را حقیر و ناچیز نشمارد، به کرامت نفس و بزرگواری دست نخواهد یافت.» (فهرست غرر، ص٣٧٧)

در نهایت، با بهره‌مندی از باورهای دینی می‌شود این دو نگرش درست به مال و ثروت را جایگزین دو نگرش نادرست قبلی کرد:

[1] پیامبر خدا (ص) فرمودند: تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّه (بحارالأنوار، ج58، ص129). ای انسان‌ها، بکوشید که به اخلاق خدا متخلق شوید.

[2] اَلمالُ عارِیه. (فهرست غرر، ص٣٧٤)

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • محمد حسین محمد بیگی پاسخ 29 شهریور 1401 در ساعت 08:59

    بسیار مفید و قابل اسستفاده بود

مطالب پیشنهادی