آموزه‌های سواد مالی در کتاب «آن کفش‌ها»

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/10/24

19 3 دقیقه

داستان‌ها تجربه‌های نزیستۀ افراد را وسعت می‌بخشند و به آن‌ها فرصت می‌دهند دنیاهای دیگر را و دنیای دیگران را ببینند، تأمل کنند و همراه شوند. داستان یکی از راه‌هایی است که انسان‌ها را از تنهایی و رنج نادانستن رهایی می‌بخشد و به آن‌ها یادآوری می‌کند تنها نیستند و کسان دیگری در جاهایی دور یا نزدیک، در موقعیتی مشابه، واکنشی متفاوت یا همسان دارند. این‌گونه است که می‌شود این زندگی تکرارنشدنی را چند بار زیست.

در دنیای معاصر که توجه به کودکان و نوجوانان بسیار بیش از گذشته شده، داستان‌های این گروه سنی علاوه بر لذت و سرگرمی، کارکردهای دیگری نیز دارد که آموزش از جملۀ آن‌هاست. «آن کفش‌ها» از این دست داستان‌هاست که در قالب داستان و بدون اشارۀ مستقیم یا لحنی نصیحت‌گونه، هم مفاهیم سواد مالی را بیان می‌کند و هم مفاهیم انسانی‌ای مثل بخشش را.

کتاب، چند موضوع دارد: تشخیص نیاز و خواسته، بخشش و پس‌انداز. این موضوع‌ها به طور مستقیم به سواد مالی مرتبط‌اند. از آن‌جا که کودکان مانند بزرگسالان تفکر اقتصادی ندارند و هنوز این مفهوم برای آن‌ها شکل نگرفته، در برابر چنین موقعیت‌هایی معمولاً هیجانی رفتار می‌کنند و ترجیح می‌دهند به میل و خواستۀ کنونی خود بپردازند. بنابراین،‌ گام اول، آشنایی با مفاهیم نیاز و خواسته است تا به دنبال آن، بشود راه تصمیم‌های درست را نیز به آن‌ها آموخت. یکی از ساده‌ترین و دردسترس‌ترین روش‌ها، تهیۀ فهرستی از نیازها و خواسته‌ها و اولویت‌بندی آن‌هاست. گفت‌وگو دربارۀ دلایل این اولویت‌بندی، تمام جنبه‌های آن نیاز یا خواسته را آشکار می‌سازد و به احتمال زیاد، فهرست را کوچکتر از قبل می‌کند. به این ترتیب،‌ کودک گام به گام به شناسایی اصلی‌ترین نیاز نزدیک می‌شود. در گام بعد می‌شود از هرم مصرف استفاده کرد؛ از آن چه داری استفاده کن، امانت بگیر، تاخت بزن، دست دوم بخر، بساز، بخر.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

صندوق‌ها در اولویت قرار می‌گیرند

صندوق‌ها در اولویت قرار می‌گیرند

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

3589 3 دقیقه 1400/05/09
سیاه و سفید؛ معرفی کتاب «نامه»

سیاه و سفید؛ معرفی کتاب «نامه»

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

40 3 دقیقه 1401/08/28

مطالب پیشنهادی