رونمایی از کتاب «معمار عمارت؛ دفتر حساب مدیران مالی خانواده»

خبرگزاری صدا و سیما - 1399/02/29

519 3 دقیقه

این نشست با حضور سید نظام‌الدین موسوی نمایندۀ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسۀ خانۀ کتاب، ایوب دهقانکار سرپرست مؤسسۀ نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، علی رسولی‌زاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت، مریم جلالی، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و منتقد، محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز توسعۀ فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و کمیل رودی، مؤلف کتاب و مدیر آکادمی هوش مالی در سرای اهل قلم خانۀ کتاب برگزار و مستقیم در فضای مجازی پخش شد.

مدیرعامل خانۀ کتاب در ابتدای این نشست گفت: امروزه دیگر بورس پدیدۀ تخصصی نیست بلکه جزو سبد اقتصادی خانواده است و ما نیاز به آموزش مفاهیم اقتصادی داریم.

نیکنام حسینی‌پور افزود:ما باید بتوانیم کار را به صورت علمی پیش ببریم؛ چون هوش مالی در زندگی شخصی فرد تأثیر زیادی دارد .

در ادامۀ این مراسم، کمیل رودی مؤلف کتاب «معمار عمارت» دربارۀ چرایی و چگونگی نگارش این کتاب گفت: این اثر، دربارۀ تدبیر و مدیریت مالی شخص است و جعبه ابزاری را ارائه می‌دهد که بتوانیم زندگی مالی خود را بهتر مدیریت کنیم.

این نویسنده افزود: در دورۀ شکوفایی تمدن اسلامی، مردم از حفظ پول و نگهداری آن درک درستی داشتند. یک‌‎سوم علومی که آن زمان در اختیار مردم قرار می‌گرفت دربارۀ تدبیر زندگی‌ بود و این که چگونه دخل و خرج خود را مدیریت کنند. این امر نه تنها در میان علمای ما رایج بود بلکه کسی مانند سعدی، که با مردم و جامعه پایین‌دست ارتباط داشت، نیز این تعالیم را انتقال می‌داد.

مدیر آکادمی هوش مالی با اشاره به اینکه ما در غفلتی تاریخی درس‌ تدبیر زندگی و مدیریت مالی را کنار گذاشتیم و نزدیک به هفتصد سال است که این علم در کشور ما جایی ندارد، گفت: متأسفانه باید بگوییم دنیا آنقدر درس‌هایش را تکرار می‌کند تا ما نیز آن را فرابگیریم، یعنی هر بار تا به آن مسأله پاسخ درست ندهیم دست از آن مسأله بر نمی‌دارد و با روش و موضوعی دیگر ما را در مواجهه با آن بحث قرار می‌دهد تا توانمند شویم.

وی با بیان این که حضور کرونا در جهان برای ما حامل درسی است گفت: درسی که کرونا در حوزۀ مدیریت مالی به مردم داد، صندوق اضطراری و پس‌انداز داشتن است؛ اینکه در شرایط بحران به لحاظ اقتصادی تا چه اندازه تاب می‌آوریم.

کمیل رودی افزود: یکی از آموزه‌های سواد مالی این است که برای امنیت مالی باید ذخیرۀ مالی داشته باشیم. ما باید این درس‌ها را بیاموزیم و بدانیم که در مقابل شوک اقتصادی بعدی چه باید کرد.

وی گفت: کتاب «معمار عمارت» دربارۀ تدبیر مالی است اما واقعاً برای ما یک کتاب نیست؛ بلکه جوانۀ دانۀ نهضت سوادآموزی مالی بوده که سه سال پیش در شرکت دانش‌‌بنیان پارت کاشته شده و نقطۀ آغاز مسیری جدید برای توانمندسازی مردم در حوزۀ امور مالی‌شان است.

محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز توسعۀ فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز در این نشست گفت: در این روزهایی که با بحران کرونا مواجه هستیم، باید هوش مالی در میان خانواده‌ها ترویج پیدا کند زیرا مسائل مالی گریبان‌گیر خانواده شده است.

وی افزود : کتاب «معمار عمارت» آموزه‌های سواد مالی را به خانواده‌ها آموزش می‌دهد و ابزار لازم را در اختیار آن‌ها قرار داده که به بنیان خانواده کمک‌ می‌کند.

افراسیابی گفت: بهتر است اطلاعات این کتاب به برنامه تبدیل شود و در کنار آن هم نسخۀ دیجیتال کتاب قرار گیرد.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال افزود: لازم است این کتاب به صورت صوتی ارائه شود و در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

این مطلب را در خبرگزاری صدا و سیما بخوانید. 

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

پس‌انداز درسی برای آینده

پس‌انداز درسی برای آینده

مجلۀ رشد

9 15 دقیقه 1400/11/15
در کنیا زن‌ها مدیر مالی خانواده‌اند

در کنیا زن‌ها مدیر مالی خانواده‌اند

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

8 4 دقیقه 1402/03/20
بررس بازی «بازار 1295» از دیدگاه سواد مالی

بررس بازی «بازار 1295» از دیدگاه سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

313 3 دقیقه 1400/02/11

مطالب پیشنهادی