زندگی خرج دارد

جلد 1 از مجموعۀ 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان

در عصر حجر و عصر کشاورزی انسان توقع زیادی از زندگی نداشت؛ با گوشت شکار و گندم کِشت خودش سیر می‌شد، به حقوق سر برج هم نیازی نداشت. اما ورود به زندگی متمدن شوخی‌بردار نیست؛ پیشرفت‌ها و خوشی‌‌های فراوان همراه دردسرهای زیاد وارد زندگی می‌شود که حتی کار انسان با مبادله پایاپای هم راه نمی‌افتد. حالا دیگر قفل خیلی از نیازها و خواسته‌ها، تنها با کلید پول باز می‌شود. با این همه چاله و چاه زندگی از خانه و لباس بگیر تا غذا و تفریح و سینما، انسان جدید برای کسب پول و پر کردن چاله‌ها و چاه‌ها باید فکری کند.

خرج پول بدون توجه به منبع تأمین آن، برای همه شیرین و جذاب است. یک کارت و یک رمز برای لذت بردن از زندگی کافیست. حتی اگر آن رمز، رمز پویای پردردسر باشد. اما واقعیت چیز دیگری است که بچه‌ها از آن اطلاعی ندارند. بسیاری از کودکان با جریان کار، درآمد و خرج آشنا نیستند و بیشتر توجه‌شان به بخش آخر، یعنی خرج است. درک کامل این جریان باعث می­‌شود کودکان ارزش بیشتری برای پول قائل باشند. همچنین تلاش و زحمت والدین معنا و مفهوم دیگری برای آن‌ها پیدا می‌کند و سپاس‌گزار زحمات آن‌ها خواهند بود. داستان «زندگی خرج دارد» خلاصه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی را در قالب رفتارهای یک گربه باهوش به تصویر می‌کشد. گربه در طول داستان متوجه می­‌شود که برای داشتن سقف بالای سر و جایی برای خواب و سه وعده غذا در روز، باید درآمد داشت و برای درآمد، باید شغل داشت. گرچه راهکار این گربه باهوش برای رهایی از جریان درآمدزایی کارآمد است؛ اما خود را «به نفهمی زدن» برای آدم‌ها، برعکس عمل می‌کند.

البته پذیرفتنی نیست کودکان در خط تولید کارخانه‌ها مشغول به کار شوند، ساعت بزنند و مثل الیور تویست دستمزد کمی بگیرند. تنها کافیست درک کنند هزینه‌های زندگی از چه راهی تأمین می‌شود؛ چه روش‌هایی برای کسب درآمد وجود دارد و پول به دست آمده باید صرف چه اموری شود. «زندگی خرج دارد» به این سؤال‌ها پاسخ داده و ذهن کودکان را با مفهوم شغل، درآمد و مصارف آن آشنا می‌کند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • علی پاسخ 17 خرداد 1399 در ساعت 12:23

    مشتتاقانه منتظر رسیدن کتاب و مطالعه ان هستم

  • ندا پاشا پاسخ 27 مرداد 1399 در ساعت 01:16

    سلام این مجموعه داستانی ترجمه شده از کتابی هست یا خود نویسنده نوشته؟

مطالب پیشنهادی