بازتاب سواد مالی در آینه داستان و فیلم

مأموریت جدیدی برای هنرمندان

داستان‌ها در طول تاریخ، بستری برای آموزش مفاهیم مختلف بوده‌اند. بعضی توانسته‌اند پیام‌ها و مضمون‌ها را، در لایه‌های پنهان و عمیق‌تر داستان بگنجانند و بعضی خیلی مستقیم این پیام‌ها را منتقل کرده‌اند.

سواد مالی نیز، مثل مقوله‌های دیگر، می‌تواند از طریق داستان و در مرحله‌ی بعد، فیلم به مخاطب آموزش داده شود. نکته اینجاست که معمولا اهالی فرهنگ و هنر لااقل در آثارشان کمتر سراغ چنین موضوعی می‌روند و به نظر می‌رسد نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان، هنوز به ضرورت آشنایی مخاطب با سواد مالی پی نبرده‌اند؛ بلکه یک قدم فراتر می‌روم، شاید هنرمندان، خودشان هم شناخت درستی از مقوله‌ی سواد مالی ندارند و در نتیجه نمی‌توانند به درستی در آثارشان آموزه‌های آن را منتقل کنند. 

یادم هست در ابتدای پروژه‌ی نوشتن داستان‌های کودک با موضوع سواد مالی، موضوع را که با بعضی از نویسندگان مطرح می‌کردم، برایشان خیلی عجیب و دور بود و اعتراف می‌کردند وقتی خود ما سواد مالی درست و دقیقی نداریم، چطور می‌توانیم آن را به مخاطب منتقل کنیم؟ 

واقعیت همین است. هنرمندان ما ابتدای باید خودشان شناخت دقیقی نسبت به این موضوع پیدا کنند تا بتوانند در آثارشان نیز همراه و همخوان با فضای قصه است، آن را مطرح کنند. 

به نظر می‌رسد آکادمی هوش مالی، با برداشتن قدم اول و بررسی فیلم‌های جشنواره امسال از منظر سواد مالی، می‌تواند این چالش را در ذهن فیلمسازان و نویسندگان ایجاد کند که در آثار بعدی چطور می‌شود جدی‌تر و عمیق‌تر به مقوله‌ی سواد مالی در آثار هنری پرداخت؟ چگونه می‌توان آموزه‌های سواد مالی را در آینه داستان و فیلم نظاره‌گر بود؟

سارا عرفانی؛ نویسنده و مدرس کارگاه‌های نویسندگی، برگزیده جشنواره‌های ادبی متعدد

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • امین پاسخ 28 بهمن 1398 در ساعت 02:26

    کوتاه، مفید، مختصر اول باید خودمان بفهمیم سواد مالی یعنی چه بعد به دیگران بخصوص فرزندانمان آموزشش دهیم.

مطالب پیشنهادی