حین مذاکره با طلبکاران به چه نکاتی توجه کنیم؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1398/11/19

1283 3 دقیقه

زمانی که سر و کلۀ طلبکاران پیدا می‌شود باید فرار کرد، اما روبه جلو. اگر آن‌ها بدانند که در چه شرایط سختی هستیم و صادقانه برای حل مشکل و ادامه پرداخت‌های‌مان تلاش می‌کنیم، با ما راه می‌آیند. در بخش قبلی به نکاتی اشاره کردیم که قبل از مذاکره باید رعایت شوند، اما در حین مذاکره هم نکاتی وجود دارد: 

  • تماس با طلبکاران: همین که متوجه شدید نمی‌توانید بدهی خود را بر اساس توافق قبلی پرداخت کنید، دست دست نکنید و با طلبکار تماس بگیرید. این کار باعث می شود آن‌ها از ه رگونه اقدامی علیه شما صرف نظر کنند و شما نیز تا حدودی سابقۀ اعتباری خود را نزد آنان حفظ کنید.
  • توضیح درباره وضعیت فعلی: با این موضوع آغاز کنید که چه اتفاقی در زندگی‌تان افتاده است. چگونه این موضوع مانع شده است پرداخت‌های‌تان را مطابق توافق انجام دهید. طلبکاران نیاز دارند دلیل منطقی شما برای مذاکره را بدانند: از دست دادن شغل، مشکلات جدی پزشکی، مخارج بزرگ و پیش‌بینی نشده.
  • لحن صدا و نحوۀ تعامل: هنگام صحبت با طلبکاران علاوه بر آن که با اطمینان و قاطع صحبت می‌کنید، جو و فضای مثبتی را ایجاد کنید. این نکته بر مبنای این اصل ساده است که مردم کسانی را دوست دارند که با دیگران به خوبی رفتار می‌کنند.
  • ارائۀ پیشنهاد: اگر مایل به پرداخت یکجای بدهی خود، اما با کاهش هستید، بهتر است از مبالغ کم شروع کنید؛ نباید بالاترین پیشنهادی که توانایی پرداخت آن را دارید همان ابتدا بیان کنید.
  • محتاط باشید: برخی از طلبکاران در ازای کاهش مقدار اقساط یا کاهش اصل وام، برای شما شروطی مانند معرفی ضامن می‌گذارند. حتی برخی از آن‌ها در مقابل اعطای فرصت بیشتر به بدهکار مبلغی بیشتر از اصل بدهی طلب می‌کنند که خود، یکی از انواع رباست. موافقت با شرایطی این چنینی در نهایت اوضاع را بدتر می‌کند.
  • قرارداد توافق: قبل از پرداخت هر ریالی قرارداد توافقی را بنویسید. به مفاد توافق دقت کنید. با هیچ شرطی موافقت نکنید؛ مگر اینکه کاملاً بفهمید چه انتظاری از شما می‌رود. با برنامه‌ای که توانایی پرداخت آن را ندارید موافقت نکنید.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 


هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

جشنواره‌های جهانی سواد مالی

جشنواره‌های جهانی سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

442 3 دقیقه 1399/02/20
مدیریت چالش‌های بدهی

مدیریت چالش‌های بدهی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

363 3 دقیقه 1399/03/24
راهکارهای مدیریت اقتصاد زندگی

راهکارهای مدیریت اقتصاد زندگی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

848 4 دقیقه 1399/05/19

مطالب پیشنهادی