چگونه کمتر نگران پول باشیم؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/07/04

11 3 دقیقه

همیشه نگران چیزی هستیم:‌ قسط‌های عقب‌افتاده، صورت‌حساب‌های پرداخت‌نشده، حسرت رفتن به رستوران یا سفر. از خودمان می‌پرسیم: «راهی هست که پول بیشتری دربیاورم؟ کی بالاخره از این نگرانی‌ها خلاص می‌شوم؟» جان  آرمسترانگ در کتاب "چگونه کمتر نگران پول باشیم؟" این طور پاسخ می‌‌دهد: «چالش شما با پول در همین سؤال است. شما نگرانی‌ها و مسأله‌ها را با هم آمیخته‌اید.»

«نگرانی مالی» و «مسألۀ مالی» دو موضوع جداگانه هستند. مسألۀ مالی دربارۀ خود پول است؛ همین سکه‌ها و اسکناس‌هایی که با آن‌ها کالایی می‌خریم یا از خدمتی بهره‌مند می‌شویم. برای حل مسائل مالی، باید مستقیم دست‌به‌کار شویم و به منظور دستیابی به رفاه فقط دو راه داریم: یا هزینه‌های‌مان را کم کنیم یا درآمدمان را بیشتر.

نگرانی مالی دربارۀ «رابطۀ» ما با پول است. پول، دیگر شیء نیست؛ بلکه چیزهایی‌ست که نداریم: مقام، امنیت، آزادی، خوشبختی، سعادت. از دیدگاه اقتصادی، پول بی‌طرف است؛ اما از دیدگاه روان‌شناختی، پول برای هر کس مفهومی دارد که در اندیشه و احساس و در نتیجه، رفتار او تأثیر می‌گذارد. این ارتباط ما با پول است که سرچشمۀ بروز نگرانی است، نه خود پول! هم پول را تقریباً می‌شود به هر چیزی تبدیل کرد و هم هر چیزی را به پول. این ماییم که تصمیم می‌گیریم با پول چه کار کنیم و چه تجربه‌ای برای خودمان رقم بزنیم.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

سواد مالی در ادبیات و آموزه‌های کهن

سواد مالی در ادبیات و آموزه‌های کهن

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

290 4 دقیقه 1400/11/16
قصه‌های پولی در سرزمین خرگوشی

قصه‌های پولی در سرزمین خرگوشی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

17 3 دقیقه 1402/07/29
راهبردهای بهبود درآمد خانواده

راهبردهای بهبود درآمد خانواده

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

223 3 دقیقه 1400/05/23

مطالب پیشنهادی