انتشار هشت جلد کتاب دیگر در حوزۀ آموزش سواد مالی

خبرگزاری ایرنا - 1399/10/09

328 8 دقیقه

 مدیر آکادمی هوش مالی با اشاره به انتشار بیش از 40 کتاب هوش مالی به صورت تخصصی در حوزۀ تهیۀ منابع سواد مالی با همکاری انتشارات قدیانی ، از انتشار 8 جلد کتاب دیگر در حوۀ آموزش سواد مالی در آیندۀ نزدیک خبر داد.

«کمیل رودی» روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح انتشارات مختلف آکادمی هوش مالی، افزود: آکادمی هوش مالی تاکنون یک مجموعۀ 17جلدی برای کودکان پیش‌دبستانی تا سوم دبستان و یک مجموعۀ 27جلدی برای کودکان دورۀ دوم دبستان منتشر کرده است که برخی از این کتاب‌ها به چاپ هفتم هم رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین همان طور پیش‌تر اعلام شد به زودی هشت جلد دیگر به این دو مجموعه اضافه خواهد شد که مطالب، پُربارتر و آموزش‌ها غنی‌تر باشد. به گفتۀ وی، برای استفادۀ بهتر از این کتاب‌ها و افزایش جذابیت و در دسترس بودن آن‌ها، تهیۀ کتاب‌های صوتی این دو مجموعه نیز در دستور کار قرار گرفت. کتاب‌های صوتی مجموعۀ اول آماده شد و از طریق فیدیبو در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال آماده‌سازی کتاب‌های صوتی مجموعۀ دوم هستیم. امیدواریم این مجموعه کتاب‌ها بتواند برای آشنا کردن نسل جوان مفید باشد تا بتوانند در آبادانی کشورمان مفید واقع شوند.

رودی در ادامه با توضیح اینکه، عادت‌ها و نگرش ما به پول قبل از سن 7سالگی شکل می‌گیرد و این نگرش‌ها در طول زندگی دست‌خوش تغییرات بسیار می‌شود، گفت: آموزش سواد مالی به کودکان در واقع حل مسائل آیندۀ آن‌هاست تا به توانمندی مالی برسند. در دروسی که به کودکان آموزش داده می‌شود، جای چنین مبحثی خالی است و باید با آموزش‌های جانبی این خلأ را پر کرد.

مدیر آکادمی هوش مالی وابسته به شرکت دانش‌بنیان پارت،‌ در پاسخ به این سؤال ایرنا که آموزش سواد مالی از کجا آغاز و چرا باید سواد مالی را به فرزندان‌مان آموزش دهیم؟ پاسخ داد: اولین و بهترین بستر برای آموزش سواد مالی خانواده‌ها هستند. ولی هر روز پیچیدگی‌های بازارهای مالی بیشتر می‌شود و تجربۀ مدیریت مالی خانواده برای نسل بعدی کافی نیست؛ پس آموزش‌ها باید دقیق‌تر و کارآمدتر باشد. بحران‌های مالی نیاز به آموزش در این حوزه را تشدید می‌کند. برای نمونه، در سال 2008، بحرانی جهانی پیش آمد که نیاز به آموزش در حوزۀ سواد مالی را بیش از پیش کرد. در ایران، ما با جنگ اقتصادی و مسائل مالی متعددی رودررو هستیم؛ در نتیجه یادگیری این مهارت‌ها ضروری‌تر است.

 در نسل‌های پیشین دانش‌آموزان در مدرسه درس‌هایی مثل «طرح کاد» داشتند که تجربه‌های جدیدی کسب می‌کردند. تابستان‌ها بچه‌ها شغل‌های موقت می‌یافتند تا با بحث کسب درآمد آشنا شوند و تجربه بیندوزند، ولی نسل امروز این‌گونه نیست. خانواده حاشیۀ امنی ایجاد می‌کند که تنها وظیفۀ فرزندان درس‌ خواندن است بدون اینکه مهارت جدیدی یاد بگیرند. 

کمیل رودی در ادامه همچنین اظهار داشت: وقتی دربارۀ نسل آینده صحبت می‌کنیم، این موضوع را در نظر می‌گیریم که قرار است با موضوعات پیچیده‌تر و حادتر دست‌وپنجه نرم کند. اگر بخواهیم مثال بزنیم می‌توانیم به کاهش ارزش پول اشاره کنیم. ارزش درآمد در طول زمان ثابت نمی‌ماند. در هر شغلی که باشیم، خدمات چند سال گذشته را ارائه می‌دهیم اما ارزش درآمدمان کمتر می‌شود. در دهۀ نود، ارزش درآمدها 35درصد کاهش یافته است. هر سال نیز حدود 40درصد بار گرانی بر این درآمد تحمیل می‌شود. در چنین وضعیتی، تدبیر دخل و خرج ضروری است. نسل آینده با مشکلات مالی بیشتری مواجه خواهد شد و لازم است کوله‌بار مجهزتری برای رویارویی با آن در اختیار داشته باشد.

وی افزود: از سوی دیگر، در نسل‌های پیشین دانش‌آموزان در مدرسه درس‌هایی مثل «طرح کاد» داشتند که تجربه‌های جدیدی کسب می‌کردند. تابستان‌ها بچه‌ها شغل‌های موقت می‌یافتند تا با بحث کسب درآمد آشنا شوند و تجربه بیندوزند، ولی نسل امروز این‌گونه نیست. خانواده حاشیۀ امنی ایجاد می‌کند که تنها وظیفۀ فرزندان درس‌ خواندن است بدون اینکه مهارت جدیدی یاد بگیرند. خانواده‌ها باید به فرزاندان‌شان بیاموزند که یادگیری آموزه‌های سواد مالی کلید حل مسائل آینده است.

مدیر آکادمی هوش مالی وابسته به شرکت دانش‌بنیان پارت در ادامه در خصوص چگونگی شیوۀ آموزش‌ها برای گروه‌های سنی مختلف هم توضیح داد: در بحث آموزش بزرگسالان سه کتاب از سوی آکادمی هوش مالی منتشر شده است: «پری نشان پرواز»، «معمار عمارت» و «سنگ بنای سواد مالی». «پری نشان پرواز» درگاه ورود به آموزش‌های سواد مالی است. خوانندۀ این کتاب پس از مطالعۀ آن متوجه می‌شود که از گذشته در ادبیات و علوم مختلف با این موضوع آشنا شده است، ولی این بار قرار است آن مطالب را منسجم‌تر و علمی‌تر بیاموزد.

در کتاب «معمار عمارت» به مخاطب می‌گوییم که پس از آشنایی با مقدمات سواد مالی و لزوم یادگیری آن، حال وقتش رسیده است که کلیات و شیوه‌های عملی را بیاموزد که بُعد مالی زندگی او را متعادل می‌کند. در این کتاب، مطالب گام‌به‌گام مطرح می‌شود و در عین حال کل‌نگر است. در واقع در این کتاب به خانواده‌ها می‌گوییم باید بنایی را برپا کنند که بنیان پرورش نسل بعدی است. با کمک آموزش‌های این کتاب، آن بنا به‌طرز درستی ساخته می‌شود. اگر زندگی آرام و پر از آسایش می‌خواهیم، به چارچوب و بنایی نیاز داریم که ساخت آن به معماری کاربلد نیاز دارد.

رودی ادامه داد:‌ کتاب سوم نیز «سنگ بنای مالی است که منبعی برای فعالان حوزۀ سواد مالی است که قصد آموزش سواد مالی یا تولید محصولات متنوع آموزشی را برای کودکان و نوجوان دارند. این کتاب به مخاطبان می‌گوید چه میزان از هر مفهوم سواد مالی، در چه سنی باید به کودکان آموزش داده شود.

وی همچنین درباره چگونگی شیوۀ آموزش کودکان و نوجوانان به ایرنا ،‌گفت: شیوۀ آموزش این گروه سنی کاملاً متفاوت است. این گروه سنی بدون چون و چرا آموزش‌ها را دریافت می‌کند. برای آموزش آن‌ها باید از روش «غیرمستقیم» استفاده کرد؛ روش‌هایی نظیر بازی، داستان، تمرین‌های کارگاهی،‌ نمایش که خود بچه‌ها نیز در آن مشارکت داشته باشند. برای اینکه مطمئن شویم آموزش کودکان و نوجوانان اثربخش بوده باید بازتاب آموزش‌ها را در رفتارهای‌شان بررسی کنیم.

مدیر آکادمی هوش مالی درباره روش استفادۀ آموزش کودکان در این آکادمی هم گفت: داستان‌گویی یکی از بهترین شیوه‌های آموزش به بچه‌ها محسوب می‌شود و ما از این روش استفاده کردیم. سعی کردیم مفاهیم سواد مالی را به‌شیوه‌ای جذاب و در قالب داستان‌های آموزش سواد مالی منتشر کنیم. این مجموعه از معتبرترین داستان‌های سواد مالی در جهان انتخاب و ترجمه شده است. همچنین، این مجموعه معرفی‌نامۀ رشد آموزش‌وپرورش را دارد و برای آموزش در مدارس طبقه‌بندی شده است.

بچه‌ها تقریباً از این سن با مباحث مالی آشنا می‌شوند، مثلاً عیدی می‌گیرند یا به‌جای هدیه به آن‌ها مبلغی داده می‌شود و می‌توان این آموزش‌ها را آغاز کرد. از همین سن می‌توان به کودکان یاد داد که پول ارزشمند است. برای اینکه توان مالی بیشتری داشته باشند، باید پس‌انداز کنند.

به گفتۀ وی، منابع آموزشی مکملی بر این داستان‌ها وجود دارد که به زودی منتشر خواهد شد. همچنین، آموزش‌های ترمیک و مدون خوبی نیز در این زمینه وجود دارد و در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت.

او گفت: معمولاً آموزش‌ها از5 ‌سالگی آغاز می‌شود. در این سن، پدر و مادر یا مربی مهدکودک کتاب‌ها را برای بچه‌ها می‌خوانند. اولین مطلبی که آموزش داده می‌شود، شناخت پول است. ضروری است آن‌ها بدانند برای گذران زندگی به پول نیاز دارند پس باید بدانند چطور آن را خرج و پس‌انداز کنند. آن‌ها با مفهوم نیاز و خواسته آشنا می‌شوند، به آن‌ها گفته می‌شود برای کارآفرینی و فروش باید به چه نکاتی دقت کنند، کار و همکاری چه ضروتی دارد، یک کالا چطور تولید می‌شود، چطور می‌شود یک زندگی ساده اما خوب را تجربه کرد، پول‌توجیبی چیست و چرا و چطور باید پس‌انداز کرد و مفاهیم متنوع دیگری که در قالب داستان‌های جذاب بیان شده است. در یک کلام، با آموزش سواد مالی به بچه‌ها آن‌ها را آماده می‌کنیم تا تصمیم‌های درست مالی بگیرند.

رودی دربارۀ چرایی آغاز این آموزش‌ها از سن 5سالگی هم توضیح داد: بچه‌ها تقریباً از این سن با مباحث مالی آشنا می‌شوند، مثلاً عیدی می‌گیرند یا به‌جای هدیه به آن‌ها مبلغی داده می‌شود و می‌توان این آموزش‌ها را آغاز کرد. از همین سن می‌توان به کودکان یاد داد که پول ارزشمند است. برای اینکه توان مالی بیشتری داشته باشند، باید پس‌انداز کنند. کمی بزرگ‌تر که شدند می‌توان به آن‌ها آموزش داد که اگر می‌خواهند ارزش پول‌شان حفظ شود، باید سرمایه‌گذاری کنند. آن‌ها با مفهوم کسب درآمد و کارآفرینی نیز آشنا می‌شوند.

مدیر آکادمی هوش مالی وابسته به شرکت دانش‌بنیان پارت  همچنین با اشاره به اینکه داستان‌های آموزش سواد مالی برای کدام گروه‌های سنی منتشر شده و دسته‌بندی خاص آن‌ها، اظهار داشت : این کتاب‌ها در دو مجموعۀ 17جلدی و 27جلدی منتشر شده‌اند. مجموعۀ 17جلدی داستان‌های سواد مالی ویژۀ کودکان پیش‌دبستانی تا سوم دبستان است. در پشت کتاب‌ها جایگاه آن کتاب در استانداردهای آموزش سواد مالی ذکر شده است. این استانداردها شامل مفاهیم خرج و پس‌انداز، اعتبار و بدهی، کاریابی و درآمد، سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و بیمه و تصمیم‌گیری مالی است. در همان قسمت، توضیح کوتاهی دربارۀ هدف داستان آمده که می‌تواند به درک بهتر داستان و آشنایی با هدف آن کمک کند. دورۀ 27جلدی نیز مخصوص پایۀ چهارم تا ششم است.

رودی در ادامه درباره مطالب آموزشی مجموعه کتاب‌های سواد مالی ویژۀ کودکان پیش‌دبستانی تا سوم دبستان ، گفت: در این کتاب‌ها بچه‌ها یاد می‌گیرند که فرق نیاز و خواسته چیست، پول توجیبی چیست و چرا و چگونه باید پس‌انداز کرد. آن‌ها با ارزش پول آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند چطور باید خرید کنند و بسیاری نکات دیگر.

این مجموعه سواد مالی به کودکان می‌آموزد چرا و چطور پس‌انداز کنند. چگونه با سرمایه‌گذاری، هم ارزش پول‌شان را حفظ کنند و هم در آبادانی کشورشان مشارکت داشته باشند، با راه‌های درست کسب پول و درآمد آشنا شوند، از کودکی به کارآفرینی و ارزش‌آفرینی بپردازند. با محدود بودن پول و نامحدود بودن خواسته‌ها آشنا شوند.

این نکات به‌صورت غیرمستقیم مطرح می‌شود. در این آموزش‌ها تغییر رفتار مد نظر ما بوده نه اینکه بچه‌ها صرفاً مفاهیم را آموزش بگیرند. این مفاهیم باید عملی و بخشی از زندگی مالی آن‌ها شود. مثلاً کودک می‌خواهد برای مناسبتی هدیه بخرد. به گفتۀ وی، خانواده می‌تواند برای او پول‌توجیبی در نظر بگیرد تا بتواند با پس‌انداز، آن هدیه را بخرد. این‌طور با مفهوم پس‌انداز آشنا می‌شود. نمونۀ دیگر آشنایی با مفهوم انتخاب شغل است. باید از کودکی در این باره صحبت کنیم و اجازه دهیم بچه‌ها بارها نظرات‌شان را تغییر دهند. در کودکی، عوامل بیرونی چندان در انتخاب‌ها تأثیر ندارد و می‌تواند انتخاب‌کردن را تمرین کند.

والدین می‌توانند در موقعیت‌های واقعی به مطالب این کتاب‌ها ارجاع دهند تا آن رفتار در فرزندشان بازتولید شود. برای نمونه، کودک می‌خواهد قلکش را بشکند و والدین اصرار دارند که این کار را انجام ندهد و پس‌انداز کند. می‌توانند از فرزندشان بخواهند برود و کتاب «چه روزی قلکم را بشکنم» بیاورد تا دوباره با هم بخوانند و این‌گونه غیرمستقیم به او آموزش دهند.

رودی همچنین در ادامه دربارۀ کتاب‌های سواد مالی ویژۀ پایۀ چهارم تا ششم که چه مطالبی آموزش داده می‌شود هم گفت: در مجموعۀ قبلی ما نمی‌توانستیم برخی مفاهیم مانند سرمایه‌گذاری را به بچه‌ها آموزش دهیم چون مناسب آن گروه سنی نیست. در این کتاب‌ها کم‌کم مسائل مالی زندگی که در بزرگ‌سالی با آن‌ها مواجهیم مطرح می‌شود. مثلاً در این کتاب‌ها برخی مشکلات مالی مطرح می‌شود و کودک یاد می‌گیرد در چنین موقعیتی چطور باید عمل کند. در این مجموعه، بچه‌ها با موقعیت‌های واقعی‌تر آشنا می‌شوند. هنوز ماهیت آموزش‌ها داستانی است اما شخصیت‌ها، وقایع، مسائل و... به زندگی حقیقی نزدیک‌تر است.

او افزود: برای نمونه، کتاب‌ «کارواش خانگی» دربارۀ بازار سرمایه آموزش می‌دهد. در کتاب «فنجان‌های سفارشی» شخصیت اول داستان که هم‌سن‌وسال مخاطبان است، با ترفندی کارساز، مشکل کسب‌وکار خانوادگی‌شان را رفع می‌کند.

مدیر آکادمی هوش مالی در خاتمه دربارۀ برنامه‌های آیندۀ آکادمی هوش مالی برای تهیه و انتشار کتاب‌های آموزش سواد مالی، گفت: هشت جلد دیگر همان طور که پیش هم اشاره شد در آیندۀ نزدیک به مجموعه های قبلی اضافه و رونمایی خواهد شد که مطالب، پُربارتر و آموزش‌ها غنی‌تر باشد. برای استفادۀ بهتر از این کتاب‌ها و افزایش جذابیت و در دسترس بودن آن‌ها، تهیۀ کتاب‌های صوتی این دو مجموعه نیز در دستور کار قرار گرفت.

رودی گفت:  کتاب‌های صوتی مجموعۀ اول آماده شد و از طریق فیدیبو در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. در حال آماده‌سازی کتاب‌های صوتی مجموعۀ دوم هستیم. امیدواریم این مجموعه کتاب‌ها بتواند برای آشناکردن نسل جوان مفید باشد تا بتوانند در آبادانی کشورمان مفید باشند.

مجموعه داستان‌های سواد مالی، شامل ده‌ها حکایت جذاب برای کودکان پیش‌دبستانی تا سوم دبستان است و به آن‌ها می‌گوید: فرق نیاز و خواسته چیست، برای کارآفرینی و فروش باید به چه نکاتی دقت کنند، کار و همکاری چه ضرورتی دارد، چطور برای دوستان و اعضای خانواده هدیه انتخاب کنند، یک کالا چطور تولید می‌شود، چطور می‌شود با ساده‌زیستی، یک زندگی خوب را تجربه کرد، پول‌توجیبی چیست و چرا و چطور باید پس‌انداز کرد، نحوۀ خرید کردن و مواجهه با تبلیغات گوناگون چطور است، چگونه باید یک شغل خوب انتخاب کرد و...

این مجموعۀ سواد مالی به کودکان می‌آموزد چرا و چطور پس‌انداز کنند. چگونه با سرمایه‌گذاری، هم ارزش پول‌شان را حفظ کنند و هم در آبادانی کشورشان مشارکت داشته باشند، با راه‌های درست کسب پول و درآمد آشنا شوند، از کودکی به کارآفرینی و ارزش‌آفرینی بپردازند و با محدود بودن پول و نامحدود بودن خواسته‌ها آشنا شوند.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

«پس‌انداز هویج» و آموزش آینده‌نگری

«پس‌انداز هویج» و آموزش آینده‌نگری

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

15 3 دقیقه 1401/11/08
«مانی‌وایز» الگوی ارتقای سواد مالی

«مانی‌وایز» الگوی ارتقای سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

273 3 دقیقه 1398/10/14
قرض بابرکت؛ کوچک اما پایدار

قرض بابرکت؛ کوچک اما پایدار

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

53 3 دقیقه 1402/12/05

مطالب پیشنهادی