کارواش خانگی

جلد 7 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله

کارآفرینان و کسانی که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار هستند، بیشتر وقت‌ها ایده‌های جدیدی دارند. آن‌ها در طول روز به ایده‌های‌ خود فکر می‌کنند و  شب، هنگام خواب، نقشه می‌کشند تا از فردا ایده‌های‌شان را اجرایی کنند. دنیای امروز، بیش از هر زمان دیگری، به افراد خلاق و نوآور و کارآفرین نیاز دارد. مهارت‌های کارآفرینی، مهارت‌هایی مهم و کلیدی برای جنبه‌های مختلف زندگی هستند. بهترین زمان آموزش کارآفرینی، دوران کودکی است. این آموزش‌ها ذهنی خلاق و آماده برای آینده به آن‌ها هدیه می‌دهد.

کودکان با نیازها و خواسته‌های زیادی مواجه‌اند که برای دستیابی به آن‌ها به پول احتیاج دارند. آن‌ها کم‌کم درک می‌کنند که تأمین نیازها و خواسته‌های‌شان همیشه بر عهدۀ والدین نیست و گاهی باید خودشان پول آن‌ها را جور کنند؛ اما پول به راحتی به دست نمی‌آید. آن‌ها هم باید مثل بزرگ‌ترها، ایده‌ها و طرح‌های مختلفی برای کار کردن و پول درآوردن در ذهن‌شان بپرورانند. این ایده‌ها با راهنمایی والدین و تشویق آن‌ها، به راه‌اندازی کسب‌وکاری خوب برای کودکان تبدیل می‌شود تا از آن طریق درآمد کسب کنند. وقتی کودکان به دنبال راه ‌انداختن کسب‌وکار بروند، بیشتر قدر پول را می‌دانند و مهارت‌های اجتماعی‌شان بهبود می‌یابد و ذهن‌شان خلاق‌تر می‌شود.

«کارواش خانگی» داستان جذاب راه‌اندازی کسب‌وکار کودکی به نام «ایزابل» است. ایزابل برای رسیدن به آرزوی بزرگش، خرید عروسک نلی گیسوکمند، به پول احتیاج دارد. او برای اینکه پول خرید عروسک را جور کند، به کارهای زیادی مثل چمن‌زنی و پرستاری از بچه‌ها فکر می‌کند؛ اما برای انجام این کارها هنوز کوچک است و از پس‌شان برنمی‌آید. پس باید فکر دیگری کند. روزی هنگام قدم زدن در خیابان، کارواش شلوغی را می‌بیند که ماشین‌های زیادی جلوی آن صف کشیده‌اند. ناگهان فکری به ذهنش می‌رسد: کارواش خانگی! او بارها این کار را با برادرش انجام داده و می‌تواند دوباره هم انجام دهد. پس دست به کار می‌شود و به دنبال تهیۀ وسایل می‌رود؛‌ اما متوجه می‌شود پول کافی ندارد. برای همین، تصمیم می‌گیرد دوستانش را هم در این کار شریک کند. ایزابل دوستانش را جمع می‌کند و به آن‌ها می‌گوید اگر به او پول بدهند و در کسب‌وکار او سرمایه‌گذاری کنند، در سود و زیان این کار سهیم می‌شوند و در آینده پول بیشتری به دست می‌آورند. از طرفی، ایزابل و دوستانش می‌دانند راه‌ انداختن کارواش خانگی خیلی هم آسان نیست و ممکن است خطرها و ریسک‌هایی داشته باشد و حتی همۀ پول‌شان را از دست بدهند. اما این را هم می‌دانند که هیچ چیز ارزشمندی آسان به دست نمی آید و فقط به خاطر شکست یا سخت بودن کاری، نباید آن را رها کرد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی