مربی خصوصی برای رسیدن به تناسب اندام

مانی‌کُوچ؛ یکی از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های مدیریت پول به انتخاب تینک‌فوروارد

مؤسسۀ تینک‌فوروارد (تی‌اف‌آی) در هلند، به منظور کمک به تصمیم‌گیری مالی مردم اروپا و دیگر کشورهای جهان، مطالعه‌ها و پژوهش‌هایی را در رابطه با علوم رفتاری انجام می‌دهد و از نتایج آن‌ها در توسعۀ ابزارها و فناوری‌های جدید استفاده می‌کند.

«برنامۀ توسعه» یکی از برنامه‌های سال جاری مؤسسه است که به شناسایی، انتخاب و توسعۀ استارت‌آپ‌های سلامت مالی می‌پردازد. این برنامه در سال 2021 بر انتخاب استارت‌آپ‌های متمرکز بر کاهش مخارج غیرضروری و ایجاد عادت‌های پس‌انداز کوتاه‌مدت تأکید دارد.

در انتخاب استارت‌آپ‌ها و اپلیکیشن‌های برتر، سه مؤلفه مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ رشد، تلنگر و فناوری. بخش رشد، بر تعداد کاربران اپلیکیشن‌ها تمرکز دارد. در بخش دوم، توسعۀ رفتار مالی درست و ترغیب کاربران با اجرای تلنگرها مورد توجه قرار می‌گیرد. در نظر گرفتن دکمه‌ای برای پس‌انداز خودکار یکی از این نمونه‌هاست. در بخش فناوری، ارتقای زیرساخت‌ها یا افزودن مشخصات فنی جدید، بررسی می‌شود.

«مانی‌کُوچ» یکی از استارت‌آپ‌های انتخاب‌شدۀ تینک‌فوروارد در سال 2021 است که بودجه‌بندی را برای کاربران بسیار ساده می‌کند. در ادامه، بخش‌هایی از مصاحبۀ تینک‌فوروارد با پِرجان دورو، یکی از بنیان‌گذاران این شرکت را می‌خوانید:

دربارۀ مانی‌کوچ بیشتر بگویید.

مانی‌کوچ درست مانند مربی خصوصی کاربران را کنترل کرده و با توسعۀ عادت‌های مالی درست، به آن‌ها کمک می‌کند به اهداف‌شان برسند.

مانی‌کوچ اپلیکیشن هوشمند مخصوص گوشی‌های آیفون است که به کاربران کمک می‌کند مخارج‌شان را کنترل کنند و به رفاه مالی برسند. آن‌ها اطلاعات اولیه‌‌ای مانند ماندۀ حساب بانکی، موعد پرداخت حقوق و مقدار درآمدشان را در اپلیکیشن وارد می‌کنند. بعد، نوبت بودجه‌بندی است؛ از خواربار ماهانه و هزینه‌های آب‌ و برق و گاز گرفته تا تحصیلات و سرگرمی. در مرحلۀ بعد، روزانه هزینه‌های‌شان را  وارد اپلیکیشن می‌کنند و مانی‌کوچ، مخارج آن‌ها را در حدود مشخص‌شده کنترل می‌کند. علاوه بر این، امکان تنظیم اهداف شخصی، مانند خریدهای بزرگ یا خرید هدیه هم در اپلیکیشن وجود دارد. مانی‌کوچ با استفاده از تلنگرها، کاربران را به پس‌انداز برای رسیدن به اهداف‌شان ترغیب می‌کند. اپلیکیشن همچنین با ارائۀ گزارش‌هایی، رفتار مالی آن‌ها را نشان می‌دهد. مانی‌کوچ درست مانند مربی خصوصی کاربران را کنترل کرده و با توسعۀ عادت‌های مالی درست، به آن‌ها کمک می‌کند به اهداف‌شان برسند.

چه چیزی برای اولین بار شما را به سلامت مالی علاقه‌مند کرد؟

من هیچ‌وقت دربارۀ نحوۀ مدیریت پول آموزش ندیده بودم. وقتی با همسرم به آلمان مهاجرت کردم، با انبوهی از بدهی‌ها مواجه بودم که باید هر چه سریع‌تر آن‌ها را تسویه می‌کردم. بعد از جست‌وجوی بسیار و نیافتن راه‌حل مناسب، اپلیکیشن مانی‌کوچ را به عنوان ابزار شخصی طراحی کردم و هرگز قصد نداشتم آن را برای عموم منتشر کنم. هدف من فقط پیگیری پول و یافتن روشی برای تسویۀ بدهی‌هایم بود.

چه زمانی برای انتشار اپلیکیشن تغییر عقیده دادید؟

وقتی متوجه شدم تنها نیستم و میلیون‌ها نفر از جوانان سراسر دنیا برای مدیریت امور مالی و تسویۀ بدهی‌های‌شان مشکل دارند. آن موقع بود که فهمیدم مانی‌کوچ باید به طور رایگان در دسترس همه باشد.

من اولین بازخورهای کاربران را دربارۀ اپلیکیشن به یاد دارم. آن‌ها از صمیم قلب دربارۀ نرم‌افزاری که برای خودم به صورت پروژۀ جانبی توسعه داده بودم، صحبت می‌کردند. نرم‌افزار به آن‌ها در پس‌انداز، کاهش استرس و حتی بهبود سلامت فکری کمک کرده بود. با خودم می‌گفتم: «یعنی من فقط با نوشتن چند هزار خط کد توانسته‌ام بر زندگی مردم اثر مثبتی بگذارم؟!» صادقانه بگویم، به همین دلیل است که من و همکارم هر روز روی مانی‌کوچ کار می‌کنیم.

از نظر شما بزرگ‌ترین مانع رسیدن به سلامت مالی چیست؟

اراده و تعهد. این کار درست مثل خلاص شدن از شر اضافه وزن است. شما باید بدن‌تان را بفهمید. کالری روزانه‌تان را محاسبه کنید. به باشگاه بروید و به رژیم غذایی پایبند باشید. مانی‌کوچ به کاربران کمک می‌کند همین کار را با امور مالی انجام دهند. با این حال، اگر می‌خواهند به تناسب مالی برسند، باید هر روز تمرین کنند.

اثرگذاری اپلیکیشن را چطور اندازه می‌گیرید و تاکنون چه نتایجی به دست آورده‌اید؟

افزایش تعداد کاربران و استفادۀ روزانه از اپلیکیشن همیشه نشانۀ خوبی است. محبوبیت مانی‌کوچ، از زمان بیماری همه‌گیر کرونا بیشتر شده است. به نظر می‌رسد امروزه مردم توجه بیشتری به پول‌شان می‌کنند و ما خوشحالیم که در این دوران سخت به آن‌ها کمک می‌کنیم.

رتبۀ پنج ستاره و بازخورهای گسترده از طرف کاربرانی که فقط یک ماه پس از استفاده از مانی‌کوچ موفق به پس‌انداز شده‌اند، نشان می‌دهد ما در تغییر زندگی مردم موفق بوده‌ایم. همچنین انتخاب مکرر ما در اپ‌استور به عنوان «اپلیکیشنی که عاشقش هستیم» یا «بهترین اپلیکیشن بودجه‌بندی» و حتی «اپلیکیشن روز» تأیید بزرگی بر کار ماست.

چه نوآوری جدیدی برای سال 2021 در نظر دارید؟

ما روی توابع جدیدی برای گزارش‌گیری کار می‌کنیم. این توابع به کاربران امکان کنترل بیشتری داده و نشان می‌دهد امور مالی آن‌ها در آینده چگونه خواهد بود. همچنین روش‌های سریع و آسانی برای ورود هزینه‌ها، مدیریت بودجه و دنبال کردن اهداف، از طریق اپل‌واچ اضافه خواهیم کرد.

چه چالش‌هایی را پیش روی خودتان می‌بینید؟

صادقانه بگویم، برای شرکت مستقلی مانند ما، رقابت با اپلیکیشن‌های حمایت‌شدۀ بانک‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ و بودجه‌های عظیم تبلیغاتی بسیار سخت است. با این حال، ما در رتبۀ اول نمودار اپ‌استور برای اپلیکیشن‌های رفاه مالی قرار داریم. مؤسسۀ تینک‌فوروارد نیز به گسترش شبکۀ ما و ارتباط با افراد مناسب کمک می‌کند، که تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد.

توصیۀ شما به کسانی که دچار مشکلات مالی هستند، چیست؟

 مراقب مخارج روزانه و آن چه به طور هفتگی، ماهانه و سالانه جمع می‌شود، باشید. بیشتر مردم وقتی متوجه می‌شوند در سال 180 یورو برای یک شبکۀ تلویزیونی پرداخت کرده‌اند، متعجب می‌شوند. آن‌ها اغلب برای چهار یا پنج شبکۀ مشابه در سال پول پرداخته‌اند؛ در حالی که به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنند. حدود 900 یورو در سال فقط برای سرگرمی!

توصیه می‌کنم از کم شروع کنید. بودجۀ ساده‌ای روی کاغذ بنویسید و سعی کنید به آن پایبند باشید. اولش ممکن است پیشرفت‌تان کند به نظر برسد. بعد از آن، برای رسیدن به اهداف و آرزوها، برنامه‌تان را با اپلیکیشن‌هایی مانند مانی‌کوچ ادامه دهید.


توصیۀ شما به کسانی که دچار مشکلات مالی هستند، چیست؟

معرفی اپلیکیشن مانی‌کوچ

با اعلام متوسط هزینۀ ماهانه به مانی‌کوچ،  بودجه‌ای شخصی‌سازی‌شده از اپلیکیشن ارائه می‌شود که به پس‌انداز پول در هر ماه کمک زیادی می‌کند. به علاوه، امکان تعریف بودجه برای موقعیت‌های خاص، مانند سفر کاری و تعطیلات وجود دارد.

مانی‌کوچ به کاربران کمک می‌کند بر حساب‌های بانکی و پول نقد خود کنترل داشته باشند و آن را مدیریت کنند. امکان اضافه کردن و ردیابی حساب‌های بانکی آفلاین، حساب‌های پس‌انداز، کارت‌های اعتباری و همۀ درآمدها و هزینه‌ها در اپلیکیشن وجود دارد. کاربران با کمک مانی‌کوچ بودجۀ باقیماندۀ خود را بررسی و برای مخارج‌شان حدود تعریف می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند میزان پیشرفت در اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت را دنبال کنند. این ویژگی، افراد را به پس‌انداز بیشتر تشویق می‌کند. 

سرعت، شخصی‌سازی و کارایی از ویژگی‌های این اپلیکیشن است. ورود تراکنش‌ها با روش عادی، حدود 3 ثانیه و از طریق ورود سریع، 2 ثانیه و با میان‌برها، کاملاً فوری انجام می‌شود. همچنین با کمک برنامۀ سیری، دستیار صوتی سیستم عامل آی‌اُاس، انجام تمام کارها فقط با یک کلیک ممکن است.

قابلیت تعریف بودجۀ شخصی‌سازی‌شده و تعریف گروه‌های بودجه به شکل ماهانه یا روزانه در اپلیکیشن وجود دارد. همچنین با اعلام متوسط هزینۀ ماهانه به مانی‌کوچ،  بودجه‌ای شخصی‌سازی‌شده از اپلیکیشن ارائه می‌شود که به پس‌انداز پول در هر ماه کمک زیادی می‌کند. به علاوه، امکان تعریف بودجه برای موقعیت‌های خاص، مانند سفر کاری و تعطیلات وجود دارد.

استفاده از اپلیکیشن بسیار ساده است و ویژگی‌های پیشرفتۀ آن در معرض دید کاربر نیست. فقط زمانی که واقعاً به آن‌ها نیاز داشته باشند، به سراغ‌شان می‌روند. برخی از ویژگی‌های اپلیکیشن در ادامه آمده است:

  • مانکی، کوئین و دایم از دیگر استارت‌آپ‌های منتخب تینک‌فوروارد در سال 2021 هستند که با طراحی اپلیکیشن‌های سلامت مالی، پس‌انداز و مدیریت پول را برای کاربران ساده‌تر کرده‌اند. 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • شهرام مرادپور پاسخ 8 فروردین 1401 در ساعت 01:16

    با سلام و عرض ادب ممنون از مطالب بسیار مفید و کاربردی شما در تکمیل نوشته شما خواستم بگم که اپلیکیشن حسابداری شخصی نیوُ نیز در ایران نمونه مشابه اپلیکیشن مانی کوچ هست که قابل های زیادی برای مدیریت هزینه ها داره.

    • محمد 28 خرداد 1401 در ساعت 09:14

      با سلام.. این نظرتون به عنوان یکی از عوامل تولید نیو درج شده یا به عنوان یک کاربر بهره بردار این اپلیکیشن؟

مطالب پیشنهادی