طراحی ابزارهایی برای بهبود تصمیم‌‌های مالی

تینک‌فوروارد مؤسسه برتر نوآوری‌های مالی از نگاه مجلۀ «اکوئیزیشن اینترنشنال»

«اکوئیزیشن اینترنشنال» معروف به «اِی‌آی»، مجلۀ آنلاین کسب‌وکار است که از سال 2010 آغاز به کار کرده و هدف آن، معرفی کسب‌وکارهای برتر و شناساندن آن‌ها به مخاطبان است. این مجله هر ماه نزدیک به 108،000 فرد و نهاد برتر را در 13 حوزه معرفی می‌کند. این امر به شناخته شدن نهادهای برتر در سطح جهان کمک بسیاری می‌کند.

در سال 2020 جایزۀ بخش مالی به دستاوردهایی تعلق گرفت که به طور مستمر بر مشکلات اقتصاد جهانی غلبه کردند و در وضعیت بحرانی فعلی، پیشرفت پایداری داشته‌اند. از جمله جوایز جدید حوزۀ مالی، «توانمندسازترین نوآوری در زمینۀ تصمیم‌گیری مالی» است که در سال 2020 به شرکت تینک‌فوروارد (تی‌اف‌آی) تعلق گرفته است.

تصمیم‌های مالی توسط همۀ مردم گرفته می‌شود؛ اما تعداد معدودی از افراد کنترل امور مالی خود را در دست دارند. بسیاری دیگر، از دانش لازم برای انتخاب بهترین گزینه‌های ممکن محروم‌اند.

تینک‌فوروارد توسط گروه بین‌المللی هلند (آی‌اِن‌جی) به وجود آمد و ایدۀ تأسیس آن بر پایۀ این تفکر بنا شد که زمانی جامعه بهتر می‌شود که افراد تصمیم‌های مالی بهتری بگیرند. تصمیم‌های مالی توسط همۀ مردم گرفته می‌شود؛ اما تعداد معدودی از افراد کنترل امور مالی خود را در دست دارند. بسیاری دیگر، از دانش لازم برای انتخاب بهترین گزینه‌های ممکن محروم‌اند.

بر اساس گزارش درآمد و وضعیت زندگی اروپاییان در سال 2017، حدود 40 درصد خانواده‌های اروپایی، یعنی نزدیک به 215 میلیون نفر، فاقد توانمندی مالی‌اند و نمی‌توانند دخل و خرج‌شان را متعادل سازند. بنابراین،‌ نمی‌توانند برای آیندۀ خود و خانواده‌شان سرمایه‌گذاری کنند.

مأموریت اصلی تینک‌فوروارد، استفاده از دانش در تصمیم‌گیری‌های مالی به شکل عملی است. این مأموریت از طریق سه مرکز طراحی و پیاده‌سازی می‌شود و در اختیار اروپاییان و مردم دیگر نقاط جهان قرار می‌گیرد.

  • «مرکز تحقیقات» تینک‌فوروارد با انجام پژوهش‌هایی در علوم رفتاری و اجتماعی، سعی می‌کند عادت‌ها و فرایندهای تصمیم‌گیری مالی مصرف‌کنندگان را شناسایی کند و با آزمایش متغیرهای مداخله‌گر، روشی برای اصلاح آن‌ها بیابد. علاوه بر انجام پژوهش‌های مهم، تینک‌فوروارد کارشناسان صنایع مالی، سیاست‌گذاران، دانشگاهیان، گروه‌های مصرف‌کننده و شرکت‌های فناوری را به صورت مجموعه‌ای از گروه‌های کاری برای توسعهٔ ابزارهای مفید گرد هم می‌آورد. 
  • در «مرکز شتاب‌دهنده»، نتایج پژوهش‌ها با کمک فناوری، به نوآوری‌ها و ابزارهایی واقعی مانند اپلیکیشن‌ها تبدیل می‌شوند که در تصمیم‌گیری مالی به افراد کمک می‌کنند. از جمله اقدامات این مرکز، شناسایی و انتخاب استارت‌آ‌پ‌های مالی و حمایت از آن‌ها برای توسعۀ سریع و کمک به مردم در تغییر رفتار و بهبود رفاه مالی است.
  • در «مرکز ارتباطات»، نتایج کارهای انجام‌شده در دو مرکز قبلی به دست کسانی می‌رسد که بیشترین نیاز به آن را دارند. مرکز ارتباطات، متشکل از دانشگاهیان، جامعۀ مدنی، دولت و بخش خصوصی است. اعضا با کمک همایش‌ها، جلسات گروه‌های کاری و پویش‌های رسانۀ اجتماعی سعی می‌کنند به مخاطبان گسترده‌تری دسترسی پیدا کنند.

به طور مثال، یکی از پژوهش‌های اخیر تینک‌فوروارد نشان می‌دهد وقتی افراد از میزان پس‌انداز همسالان خود مطلع شوند، بیشتر پس‌انداز می‌کنند. بنابراین، شرکت با به چالش کشیدن تیم کارآفرینان، آن‌ها را به توسعۀ اپلیکیشن‌هایی ترغیب کرد که با استفاده از این بینش، رفتار مصرف‌کنندگان را کنترل کنند. در نتیجه، اپلیکیشنی توسعه داده شد که نحوۀ پس‌انداز افراد مشابه را با هم مقایسه کرده و با کمک مداخله‌گرهایی، آن‌ها را به خرج کمتر تشویق می‌کند.کاربران اهداف پس‌انداز خود را در اپلیکیشن تعریف کرده و بر اساس داده‌های خود، پیشنهادهایی دریافت می‌کنند. آن‌ها همچنین در مسیر پس‌انداز کردن، موفق به دریافت جوایزی می‌شوند. چنین مثالی، هم نشان‌دهندۀ نحوۀ کار تینک‌فوروارد برای کمک به افراد است و هم اهمیت تصمیم‌های کوچک روزانه و تغییر رفتار را نشان می‌دهد. تینک‌فوروارد تاکنون به شهروندان 16 کشور سراسر دنیا، از جمله آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی در تصمیم‌گیری مالی کمک کرده است.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی