وضعیت سواد مالی در افغانستان

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/09/05

16 3 دقیقه

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند.

استاد محمدعلی اخلاقی، نمایندۀ سابق پارلمان افغانستان، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ سواد مالی در این کشور می‌گوید: اقشار مختلف جامعۀ ما به سواد مالی نیاز دارند تا امور مالی خود را بهتر مدیریت کنند. در افغانستان، کودکان و نوجوانان استقلال مالی کمتری دارند و مدیریت اقتصاد خانواده بیشتر بر عهدۀ پدر یا برادرهای بزرگ‌تر است؛ اما افزایش آگاهی‌های مالی برای قشرهای مختلف، از جمله کودکان و نوجوانان هم اهمیت بسیاری دارد. آن‌ها باید با مفاهیمی مانند درآمد، پس‌انداز، وام، بودجه آشنا شوند تا بتوانند در آینده به استقلال مالی برسند و امور مالی خود را به درستی مدیریت کنند. بدون تردید، مسائل اقتصادی بعد مهمی از زندگی انسان‌هاست و افزایش آگاهی و سواد مالی جامعه، بر رشد و توسعۀ اقتصادی آن کشور تأثیرگذار است. طبیعی است که توسعۀ اقتصادی در کشور، فقط وظیفۀ حکومت یا بخش به‌خصوصی از جامعه نیست، بلکه تمام مردم باید در رشد و توسعۀ اقتصادی نقش داشته باشند.

او دربارۀ آموزش‌ سواد مالی در افغانستان می‌گوید: هر چند در بعضی از کشورها سواد مالی یکی از رشته‌ها یا دروس در مدارس و مراکز آموزشی است، دولت، نهادهای حکومتی، مؤسسه‌های آموزشی، رسانه‌ها در افغانستان برنامه‌های مشخصی برای افزایش آگاهی‌های مالی ندارند. مدیریت امور اقتصادی و مالی دغدغۀ تمام مردم است و طبیعی است کسانی که درآمد دارند، تا اندازه‌ای مدیریت و اندیشه و نحوۀ استفاده از آن را هم یاد گرفته‌اند؛ اما این آگاهی‌ها بیشتر به صورت غیررسمی و تجربی کسب شده و به سطح آگاهی عمومی بستگی دارد.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

قرض گرفتن و فروش اموال ضروری ممنوع

قرض گرفتن و فروش اموال ضروری ممنوع

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

468 2 دقیقه 1399/06/29
تقدیر از فیلم‌های برتر سواد مالی

تقدیر از فیلم‌های برتر سواد مالی

خبرگزاری ایکنا

488 3 دقیقه 1399/05/26

مطالب پیشنهادی