مدرسه، دانشگاه و خانواده مقصران کم‌سوادی مالی مردم

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/10/10

20 3 دقیقه

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند.

پروفسور جان دان، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کمبریج انگلستان، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ سواد مالی مردم این کشور می‌گوید: به دلیل تأسیس دولت رفاه، در حال حاضر یک‌سوم جمعیت انگلستان هیچ سهمی در اقتصاد کشور ندارند و کاملاً به آن وابسته‌اند. بنابراین، به حداقل امکانات رفاهی دولت نیاز دارند. دریافت کمک‌های دولت باعث می‌شود آن‌ها گرسنه نباشند و نیازهای حداقلی‌شان رفع شود. تحقیقاتی که اخیراً در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد سواد مالی بخش عمده‌ای از جمعیت کشور انگلستان، کم است. آن‌ها دربارۀ بسیاری از امور مالی، از جمله پس‌انداز، بیمه، سرمایه‌گذاری و نحوۀ استفاده از حساب‌های بانکی دانش چندانی ندارند و مهارت‌شان کافی نیست‌. نداشتن مهارت‌های مالی، مردم را به شدت آسیب‌پذیر کرده و به همین دلیل، آن‌ها نمی‌توانند زندگی‌شان را به درستی مدیریت کنند. تأثیر اقتصادی همه‌گیری کرونا به خوبی نشان داد که آموزش سواد مالی به مردم چقدر مهم است.

او در خصوص اهمیت آموزش سواد مالی به زنان توضیح می‌دهد: سطح سواد مالی زنان در جوامع مختلف، متفاوت است؛ اما در انگلستان، به طور متوسط سواد مالی زنان کمتر از مردان است، در حالی که در کشورهای آفریقایی این‌گونه نیست. سواد مالی در این کشورها به شکل گسترده‌ای به زنان منتقل شده و بسیاری از کسب‌وکارهای خرد در اختیار زنان است. آن‌ها به خوبی از عهدۀ فعالیت‌های اقتصادی برمی‌آیند. شیوه‌های ارتباطی مدرن، مانند تلفن همراه، نیز بخش مولدی به سازماندهی امور مالی و دریافت وام اضافه کرده است. بر اساس شواهد اقتصادی در آفریقا و آسیا، یکی از مؤثرترین روش‌ها برای بهبود اثربخشی و کارایی اقتصادی مردم هر کشور، افزایش تعداد زنان تحصیل‌کرده است.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

سواد مالی در کشور غنا

سواد مالی در کشور غنا

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

17 3 دقیقه 1402/08/20
راهکارهای پیشگیری از کلاهبرداری مالی

راهکارهای پیشگیری از کلاهبرداری مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

310 3 دقیقه 1400/07/17

مطالب پیشنهادی