«آیندۀ کاری از آنِ من است»؛ پویشی که صدای جوان‌ها را به گوش سیاست‌گذاران می‌رساند

راهکار اُای‌سی‌دی برای ترسیم آیندۀ کاری جوانان پس از بحران کرونا

روش‌های آموزش، کار و زندگی به واسطهٔ دیجیتالی شدن و جهانی شدن در حال تغییر است. شروع بحران کووید19 در سال گذشته، این روند را تسریع کرده و همه چیز را به ویژه در حوزهٔ کار و آموزش تغییر داده است. این مسأله تأثیر زیادی بر مردم و به ویژه جوانان داشته است. پس از پشت سر گذاشتن بحران مالی جهانی سال 2008، اشتغال جوانان در یک دههٔ اخیر  بهبود یافت؛ اما بحران کووید19 پیشرفت‌های حاصل‌شده را به ده سال گذشته بازگرداند. جوانان به دلیل تجربه و مهارت‌های کاری کمتر و کار در مشاغلی چون رستوران‌ها و صنعت گردشگری، بیشترین تأثیر را از بحران پذیرفته‌اند. به طور متوسط، یک نفر از هر هفت جوان 14 تا 24ساله در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی (اُای‌سی‌دی) شغل خود را از دست داده و بیکار شده است. بنابراین، امروزه جوانان بیش از هر زمان دیگری نگران سلامت روانی، شغل و درآمد خود هستند. اما نحوۀ پاسخ‌گویی به این دغدغه‌ها در طول بحران و آیندۀ کاری و آموزشی پس از آن چگونه باید باشد؟

کشورهای عضو اُای‌سی‌دی  این دغدغه را درک کرده‌اند و خواستار تدوین برنامۀ عملیاتی جدید جوانان برای مبارزه با بیکاری و بهبود زندگی آن‌ها هستند. اشتغال جوانان نه تنها برای آیندۀ مالی خودشان، بلکه برای رشد اقتصادی جامعه و رفاه عمومی اهمیت دارد. سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی با فراهم نمودن داده‌ها، تحلیل‌ها، توصیه‌ها و تدوین سیاست‌ها از کشورهای عضو حمایت می‌کند. اُای‌سی‌دی برای تدوین این برنامۀ عملیاتی جدید، خواستار شنیدن صدای جوانان است و پویش «آیندۀ کاری از آنِ من است» را راه‌اندازی کرده است.

سازمان با طراحی پلتفرمی برای جوانان کشورهای عضو، به آن‌ها کمک می‌کند بحث‌های عمومی دربارۀ شغل و آموزش را درک کنند و در مذاکرات مشارکت داشته باشند. جوانان 15 تا 30ساله با هر پیش‌زمینه‌ و موقعیتی می‌توانند با تکمیل پرسش‌نامۀ این پیمایش، که حاوی دوازده سؤال است، اُای‌سی‌دی را در جمع‌آوری داده یاری کنند و دیدگاه‌های خود را با سازمان به اشتراک بگذارند. آن‌ها با تکمیل پرسش‌نامه، به اُای‌سی‌دی خواهند گفت بیماری همه‌گیر چه تأثیری روی کار و آموزش آن‌ها گذاشته است. فهمیدن انتظارات جوانان و شنیدن دیدگاه‌های آن‌ها، در طراحی سیاست‌ها به سازمان کمک خواهد کرد.

در این پلتفرم همچنین منابع مهمی شامل فیلم، مقاله، پادکست و آمار ارائه شده که در درک وضعیت فعلی دنیای کار و آموزش به جوانان کمک می‌کند.

سازمان همچنین به عنوان بخشی از پویش، کارگروه مشاورۀ جوانان با عنوان یوث‌وایز را در ماه مارس 2021 تشکیل داد. اعضای این کارگروه می‌توانند با کارشناسان اُای‌سی‌دی تبادل نظر کنند و در توسعۀ برنامۀ عملیاتی جوانان مشارکت داشته باشند. جوانان 18 تا 30سالۀ کشورهای عضو اُای‌سی‌دی، که به دنیای کار و آموزش علاقه‌مند هستند، تا پانزدهم ماه مارس فرصت داشتند برای عضویت در کارگروه مشاورۀ جوانان درخواست دهند.

حتی در صورت تمایل نداشتن به عضویت، جوانان می‌توانند با ارسال عکس، فیلم یا متنی کوتاه، به این پرسش پاسخ دهند: به نظر شما مهم‌ترین اقدامی که رهبران سیاسی باید برای کمک به جوانان در زندگی حرفه‌ای‌شان انجام دهند، چیست؟

اُای‌سی‌دی این پاسخ‌ها را با سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران به اشتراک می‌گذارد.


هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی