وقایع‌نگاری‌های سنجش سواد مالی-6

وضعیت سواد مالی مردم بریتانیا: بارانی یا آفتابی

هوای بریتانیا مثل همیشه بارانی است. تلفن دفتر مرکز پژوهش‌های مالی شخصی دانشگاه بریستول انگلستان زنگ می‌خورد. تماسی دیگر از اداره خدمات مالی انگلستان برای یک پروژه جدید. اصلاً این مرکز برای همین تشکیل شده بود تا پلی بین جامعه علمی- پژوهشی و سیاست‌گذاران این صنعت باشد. این مرکز به همراه تیم پژوهشی‌اش تاکنون در شکل‌گیری بسیاری سیاست‌های عمومی این حوزه مؤثر بود و به نهادهای دولتی زیادی، توصیه‌های فنی و سیاست‌گذاری داشت.

موضوع از این قرار است که اداره خدمات مالی انگلستان به عنوان مسئول تنظیم مقررات این صنعت، از سال 2004، طراحی و اجرای راهبرد سواد مالی ملی را آغاز کرده بود. این کار با این هدف انجام می‌گرفت که اولاً وضعیت فعلی سواد مالی مردم بریتانیا مشخص شود و ثانیاً درک استفاده‌کنندگان از خدمات مالی بهبود داده شود و حالا از مرکز پژوهشی مالی شخصی خواسته شده بود برای طراحی پرسشنامه‌ اندازه‌گیری سواد مالی، مطالعه‌ای مقدماتی انجام دهد.

کار با قدرت آغاز می‌شود. ابتدا ادبیات موضوع و سؤالات استفاده شده در سایر سنجش‌ها بررسی می‌شود. در سه مکان مختلف، هشت گفتگوی گروهی متمرکز انجام می‌گیرد تا ابعاد سواد مالی به دست آید. سه بعد کلیدی تعیین‌کننده قابلیت‌های مالی و مؤثر بر رفتارهای مالی افراد شناسایی می‌شود. این سه بعد عبارتند از دانش، مهارت و نگرش که خود تحت تأثیر تجربه، شرایط فرد و شخصیت آن‌ها قرار دارند. همچنین مشخص شد فرد دارای سواد مالی در چهار حوزه زیر مهارت‌های لازم را داراست:

1. مدیریت پول: توانایی خرج مطابق با میزان درآمد. پیگیری و آگاهی از امور مالی شخصی، برنامه‌ریزی برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده و مخارج مطابق با درآمد، سرفصل‌های این قسمت می‌باشند. در این قسمت، سؤالات به گونه‌ای طراحی شدند که برای افراد با درآمد بالا و همچنین افراد با مسئولیت محدود در مدیریت پول مناسب باشد.

2. برنامه‌ریزی مالی: مقابله با حوادث غیرمنتظره و ایجاد آمادگی برای رویارویی با وقایع مالی در بلندمدت از جمله کاهش غیر منتظره در درآمد، هزینه‌های پیش‌بینی شده یا بازنشستگی.

3. تصمیم‌گیری مالی: آگاهی از محصولات مالی ارائه شده و توانایی انتخاب مناسب‌ترین محصول متناسب با شرایط. این قسمت از سؤالات با یک بخش عمومی آغاز می‌شد که دانش پایه‌ای فرد درباره محصولات مالی، نگرش نسبت به ریسک، انتخاب محصولات مالی مناسب و میزان اطمینان از مشاوران مالی را ارزیابی می‌کرد.

4. آگاهی مالی: شامل بررسی آخرین تغییرات اقتصادی، پیگیری محصولات جدید مالی و تغییرات موجود در آن‌ها و آگاهی از مکان‌های مناسب برای دریافت کمک و مشاوره مالی.

پژوهش با طراحی پرسشنامه‌ای با حدود 450 سؤال به پایان می‌رسد. حالا دیگر نوبت اداره خدمات مالی انگلستان است تا پرسشنامه را به مرحله اجرا درآورد. از ژوئن تا سپتامبر 2005 بیش از 5/300 نفر از افراد بالای هجده سال انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی به این پرسشنامه حدوداً 44 دقیقه‌ای پاسخ می‌دهند. حالا دیگر می‌شد نقاط قوت و ضعف نسبی افراد در چهار حوزه سواد مالی را شناسایی کرد و تشخیص داد افراد با سطح سواد مالی بالاتر یا پایین‌تر چه ویژگی‌هایی دارند. این خود کمک بسیار بزرگی به سیاست‌گذاران حوزه سواد مالی بود که به همت اداره خدمات مالی انگلستان و مرکز پژوهش‌های مالی شخصی به نتیجه رسید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی