چو دخلت نیست خرج آهستهتر کن
چکیدهای از مطالب آموزشی آکادمی هوش مالی در برنامۀ رادیویی «روز مبادا»
مهمترین اصل در مدیریت امور مالی تعادل دخل و خرج است که الزاماً نه به افزایش درآمد، بلکه به مدیریت هزینهها اشاره دارد. مدیریت هزینه اما به معنای خرج نکردن نیست. در آموزههای سواد مالی نیز به سه دلیل مهم، افزایش درآمد به عنوان راهکار تعادل دخل و خرج پیشنهاد نمیشود. این دلایل در ادامه آمده است:
- اضافه کردن درآمد دشوار است و فرد باید قابلیتها و مهارتهایی به خود اضافه کند که در بازار خریدار داشته باشد.
- ایجاد قابلیت شغلی زمانبر است.
- اگر مدیریت هزینهها در زمان افزایش درآمد رخ ندهد، هزینهها هم بالاتر خواهد رفت.
اولین گام از فرایند مدیریت هزینهها، نوشتن آنها به مدت سه ماه و بررسی خریدهای غیرضروری است. برای مثال، ممکن است یک فنجان قهوه، خرید بستۀ اینترنت یا خریدهای هیجانی دیگر جزء هزینههای شخص باشد؛ اما او واقعاً به آنها نیاز نداشته باشد. گاهی بعضی خریدها منشاء فرهنگی دارند و الزاماً نیاز ما نیستند. مثلاً ممکن است سبک خاصی از پذیرایی را در مهمانی داشته باشیم یا نوع خاصی از لباس را خریداری کنیم که با وضعیت اقتصادی ما مطابقت نداشته باشد. اما صرفاً به دلایل فرهنگی، نبود اعتماد به نفس و اثبات خود، برای این اقلام هزینه میکنیم. ثبت هزینهها کمک میکند ما درک درستی از رفتارهای مالیمان داشته باشیم.
گاهی افراد جراحتهای عاطفیشان را با پول و خرید درمان میکنند. در حالی که خرید مرهم زخم عاطفی نیست و باید منشاء آن را یافت.
یکی از الگوهای خرید در سواد مالی، الگوی خرید مردانه است که الزاماً فقط آقایان به آن دچار نیستند. تبعیت از این الگو به معنای خرید اقلام در حجم و تعداد بیشتر با هدف اثبات قدرتمندی است. ارزیابی هزینهها اما باعث میشود افراد متوجه شوند که بعضی از هزینهها با زندگی آنها منطبق نیست و باید از آن صرفنظر کنند. خریددرمانی یکی از مفاهیمی است که در موضوعات روانشناسی نیز به آن اشاره میشود. گاهی افراد جراحتهای عاطفیشان را با پول و خرید درمان میکنند. در حالی که خرید مرهم زخم عاطفی نیست و باید منشاء آن را یافت. بنابراین گام اول در مدیریت هزینهها، آگاهی نسبت به خریدها و ارزیابی ما از آنهاست.
کاهش هزینهها و آگاهی از آنها تا جایی مهم است که سعدی بزرگ نیز هفتصد سال پیش به آن اشاره کرد و گفت:
بر احوال آن مرد باید گریست که دخلش بود نوزده خرج بیست
* «روز مبادا»، برنامۀ رادیویی دهقسمتی و حاصل همکاری مشترک آکادمی هوش مالی و رادیو گفتوگو است. این مطلب خلاصهای از قسمت سوم با عنوان «مدیریت هزینهها و فرهنگ ایرانی» است که میتوانید از اینجا بشنوید.
هشتگهای مرتبط
مطالب پیشنهادی
-
«اَثر رُژِ لَب» و سبد هزینۀ خانوار
در شرایط بحران و رکود اقتصادی چگونه رفتار میکنیم؟
-
هزینۀ یک هفته غذا در بودجۀ خانوادهها چقدر است؟
اندازۀ ظرف غذای من؛ از بوتان تا آمریکا
-
اثر پروانهای پساندازهای کوچک بر اهداف مالی
کوئین؛ یکی از موفقترین اپلیکیشنهای مدیریت پول به انتخاب تینکفوروارد
نظر خود را بنویسید